Cookies

Zonnebloem.nl en de bijbehorende (sub)domeinen maken gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken.

Wij gebruiken functionele en analytische cookies om bezoekers een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen advertentie cookies, zodat De Zonnebloem u relevante en gepersonaliseerde advertenties kan tonen buiten deze websites om.

Uw internetgedrag buiten de websites kan ook door deze derde partijen gevolgd worden door middel van tracking cookies. Door op akkoord te klikken bevestigt u akkoord gaat met het gebruik van analytische en tracking cookies en cookies van derde partijen.

Voor meer informatie klik hier

Instellingen

Zonnebloem.nl en de bijbehorende (sub)domeinen maken gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken.

Wij gebruiken functionele en analytische cookies om bezoekers een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen advertentie cookies, zodat De Zonnebloem u relevante en gepersonaliseerde advertenties kan tonen buiten deze websites om.

Uw internetgedrag buiten de websites kan ook door deze derde partijen gevolgd worden door middel van tracking cookies. Door op akkoord te klikken bevestigt u akkoord gaat met het gebruik van analytische en tracking cookies en cookies van derde partijen.

Voor meer informatie klik hier

U kunt zelf instellen welke cookies u van ons accepteert. Houd er rekening mee dat door het niet accepteren van cookies uw website ervaring niet optimaal kan zijn. Meer informatie over het gebruik van gegevens van verschillende cookies vindt u in ons cookiebeleid.
Via youronlinechoices.com kunt u zelf bepalen per netwerk of u advertenties krijgt te zien op basis van uw vorige websitebezoek en interesses. U kunt de cookies ook van uw apparaat verwijderen door te klikken op de browser die voor u van toepassing is: Chrome, Firefox, Internet Explorer, Edge, Safari (macQS), Opera.
Onbeperkt Eropuit

9 tips - zo maak je je winkel eenvoudig (rolstoel)toegankelijk

Of het nu gaat om een kledingzaak, verswinkel, boekhandel of bloemenzaak. Wie álles uit zijn winkel wil halen, zorgt ervoor dat die voor iedereen toegankelijk is. Ook voor mensen met een lichamelijke beperking. Maar hoe pak je dat aan? We geven je enkele tips aan de hand van winkeliers die hun zaakjes al goed op orde hebben en waar mensen met een rollator of rolstoel de ruimte hebben. 

Nationale Vereniging de Zonnebloem staat voor een inclusieve en toegankelijke samenleving en een maatschappij met gelijke kansen voor mensen met een lichamelijke beperking. De Zonnebloem is expert op het gebied van toegankelijkheid. Dat betekent ook een bezoekje aan een winkel zonder drempels. Met ons programma Onbeperkt Eropuit testten we al tal van locaties in Nederland op toegankelijkheid. Eerder riepen we de vrijetijdssector op om bij het inrichten van hun locaties volgens de regels van de 1,5-metersamenleving meteen de kans aan te grijpen om de toegankelijkheid voor iedereen te verbeteren. 

We begrijpen dat ondernemers tijdens de lockdown wellicht even wat anders aan hun hoofd hebben, maar aanpassingen in een winkelpand hoeven niet duur en tijdrovend te zijn. We geven je 9 tips die elke ondernemer kan toepassen: 

1. Verwijder je drempels

Je etalage is het visitekaartje van je winkel, maar klanten hebben toch echt de deur nodig om binnen te komen. Wie voor mensen met een lichamelijke beperking de mentale drempels weg wil halen, begint met het verwijderen van de fysieke drempels bij deuren en doorgangen. Zonder drempel hoeft niemand – ook jij niet – zich zorgen te maken of mensen in een rolstoel of met een rollator wel naar binnen kunnen. 

Is de route naar je zaak ook rolstoeltoegankelijk? Wellicht kun je met je gemeente in gesprek om de bereikbaarheid van je winkel te verbeteren door obstakels in de openbare ruimte weg te nemen.      

2. Oprijplaat of drempelhulp

Het is niet altijd mogelijk om een drempel te verwijderen. In zulke gevallen kun je een oprijplaat of drempelhulp plaatsen over de drempel(s), een schuine toeloop van en naar de drempel die voldoet aan de juiste richtlijnen. Er zijn diverse bedrijven die geschikte drempelhulpen maken. Ga je zelf aan de slag? Let dan heel goed op de richtlijnen en zorg ervoor dat je oprijplaat niet te steil is.

3. Maak je zaak overzichtelijk

Theo Bloks is eigenaar van een boekhandel in het centrum van Zwolle, vlakbij museum De Fundatie. Bloks heeft met diverse eenvoudige ingrepen zijn zaak rolstoeltoegankelijk gemaakt. “Dat is voor mij niet meer dan logisch.” Een van zijn adviezen: “Zorg dat je zaak overzichtelijk is. Iemand in een rolstoel of met rollator moet van buiten al kunnen zien of er binnen ruimte voor hem of haar is. Dat geeft meteen een welkom gevoel.” 

4. Creëer brede paden, ook brede deuren

Bij Boekhandel Bloks tref je brede paden en deuren. “De voordeur bestaat uit twee openslaande deuren, met de mogelijkheid om een derde te openen. Hoewel ik een beperkte ruimte heb, vind ik het belangrijk dat iedereen erin kan. Vandaar dat ik heb gekozen voor brede gangpaden waar je met een rolstoel doorheen kunt rijden. Benut ik daarmee minder winkeloppervlakte voor mijn producten? Ik vind het belangrijker dat iedereen bij mij terecht kan.”

5. Aangepaste pashokjes

Is de voordeur van je modezaak toegankelijk? Zijn je paden breed genoeg voor een rolstoel? Prima! Heb je ook aan de grootte van je pashokjes gedacht? Kleding passen is een essentiële stap richting aankoop. Heino van Poelgeest van Herenmodezaak BY HEINO in Bussum maakte in zijn winkel een rolstoelvriendelijke paskamer met een rond gordijn, vertelt hij in een interview met MKB Toegankelijk. ‘Een klant in een rolstoel kan eenvoudig naar binnen rijden. Bij het sluiten van het pasgordijn ontstaat er een kleedruimte van 1,5 meter breed en diep.’ Het maken van dit pashokje was zo gepiept.

6. Plaats een bankje of stoel

Een eenvoudige manier om je zaak net wat toegankelijker te maken voor mensen met een fysieke beperking is het plaatsen van een bankje of stoel, zodat mensen die moeilijk ter been zijn, kunnen gaan zitten als dat nodig is.

7. Pinapparaat op de juiste hoogte

Bij pinnen wil je als consument wat privacy. Wie in een rolstoel zit en naar een pinautomaat moet reiken die hoog geplaatst staat, levert waarschijnlijk een deel van die privacy in. Kies daarom voor een lage balie of een lage nis in de balie waar je het pinapparaat neer kunt zetten. Corina Wisse heeft een pinapparaat met zuignappen. ‘Die plaats ik op het glas van de toonbank, op borsthoogte, zodat iedereen er goed bij kan. Een simpele aanpassing’.

8. Tafels op wieltjes

Terug naar Zwolle, waar Theo Bloks zijn boeken tentoonspreidt op verrijdbare tafels. “Mocht iemand met een lichamelijke beperking in een rolstoel toch niet goed kunnen manoeuvreren, dan zijn de tafels heel eenvoudig te verrijden.” 

9. Laat je klant zich ook werkelijk welkom voelen

De toegankelijk van winkels zit niet alleen in oprijplaten, paskamers, paden en pinautomaten, maar óók in hoe mensen met een lichamelijke beperking geholpen worden door het personeel. Wees ook in woord en gebaar welkom. Weten hoe? De Zonnebloem geeft met Onbeperkt Eropuit trainingen aan medewerkers over het gastvrij verwelkomen van mensen met een lichamelijke beperking. Tijdens deze workshops laten we de medewerkers ervaren hoe het is om een lichamelijke beperking te hebben door ze plaats te laten nemen in een rolstoel of rond te laten lopen in een speciaal beperkingenpak.

Extra tip: Communiceer op je website en je socialmediakanalen wat jij hebt gedaan om je winkel rolstoeltoegankelijk te maken. 

Heb jij ook werk gemaakt van de rolstoeltoegankelijkheid van jouw zaak? We horen graag hoe je dat hebt aangepakt. Deel je tips via onbeperkteropuit@zonnebloem.nl. 

Programma Onbeperkt Eropuit van de Zonnebloem

Nationale Vereniging de Zonnebloem zet haar kennis en ervaring in om Nederland beter toegankelijk te maken. Zo gaan in ons programma Onbeperkt Eropuit ruim 700 mystery guests met een lichamelijke beperking op pad om pretparken, dierentuinen, musea, winkels en stadions te testen op toegankelijkheid. Alle bevindingen van hen én van onze technische keurmeesters worden gebundeld in een advies waar de locaties mee aan de slag kunnen. Meer over dit programma lees je hier.