luchtballon

Zonnebloem 250 keer de lucht in

23-08-2018
Voor de dames Toos de Beer (83) en Christel ter Braak (74) is woensdagavond een hartenwens in vervulling gegaan. Het tweetal ging samen met hun Zonnebloemvrijwilligers de lucht in met een aangepaste luchtballon. Het was de 250 vaarttocht met de ballon die de Zonnebloem sinds 2012 aanbiedt. “Dit wilde ik al zó lang. En met mijn beperkingen is het een lastige wens, maar nu is het er dus toch van gekomen”, vertelt mevrouw De Beer uit Tilburg. Mevrouw Ter Braak vult haar meteen aan: “Het was de belevenis van mijn leven. En dat ik dit nog kon meemaken… Prachtig.”

Aanpassingen in de mand

Beide dames hebben een lichamelijke beperking. Mevrouw Ter Braak gebruikt bovendien permanent een zuurstoffles. Zij dacht daardoor dat ballonvaren voor haar onmogelijk was. De Zonnebloemballon bewijst dat er meer mogelijk is dan gedacht. De aangepaste mand heeft twee stoelliften voor bijvoorbeeld rolstoelgebruikers. Door de hydraulische liften kunnen De Beer en Ter Braak over de mand kijken. Ze zien daardoor hetzelfde als Mariet Kamphuis en Berry Sleutjes, de Zonnebloemvrijwilligers. De stoelen zijn voorzien van veiligheidssystemen. Ook zijn er ‘kijkgaten’ in de mand. Deze aangepaste mand is uniek in Nederland. De vrijwilligersorganisatie biedt sinds 2012 ballonvaarttochten aan in samenwerking met de Bredase vaarbedrijf Ad Ballon. Inmiddels genoten al ongeveer 500 mensen met een lichamelijke beperking van deze bijzondere vaartochten.

Barones

De vaartocht ging van Nieuwegein tot Rumpt. Na de landing ‘doopt’ piloot Mikael Kouwenberg de dames tot ‘Barones van Nieuwegein tot Rumpt’. Daar kunnen de twee erg om lachen. “Voor ons gingen hartenwensen in vervulling. Geweldig dat de Zonnebloem dit mogelijk heeft gemaakt”, vertelden de kersverse baronessen in koor.