Aandacht voor toegankelijkheid

Tweede kamerlid Lucille Werner op bezoek bij de Zonnebloem

Op uitnodiging van de Zonnebloem bezocht Tweede Kamerlid Lucille Werner afgelopen maandag Het Nationale Theater in Den Haag. Het bezoek viel samen met de eerste dag van de Week van de Toegankelijkheid. Een mooie gelegenheid om de toegankelijkheid in vrijetijdslocaties onder de aandacht van de politiek te brengen.

Met het project Onbeperkt Eropuit keurt de Zonnebloem locaties op toegankelijkheid. Dat gebeurt met keurmeesters (technische keuring) en ‘mystery guests’ (deelnemers in een rolstoel of scootmobiel). Het Nationale Theater deed mee aan het project en voerde diverse ‘quick wins’ door: slimme aanpassingen zonder al te veel kosten. Zo veranderde men de naam ‘invalide toilet’ in ‘aangepast toilet’, werden muurbeugels aangebracht en kreeg de ruimte afvalbakken zonder voetpedaal. De pinapparaten bij de kassa werden losgeschroefd en de rolstoelplaatsen in de zaal (1e rang) kregen het tarief van een tweederangs kaartje. “Dit laatste is precies waar de Zonnebloem zich sterk voor maakt. Wij vinden dat niemand gehinderd mag worden door zijn beperking”, zegt Marc Damen, directeur van de Zonnebloem. “Geen duurdere theaterkaartjes voor de rolstoelplekken, maar ook bijvoorbeeld geen duurdere autohuur, omdat een aangepast vervoersmiddel nodig is. Met onze Zonnebloemauto’s bieden we hiervoor een passende oplossing.”

Drempels

Vol trots vertelden medewerkers van de Zonnebloem en Het Nationale Theater over de opbrengst van deze mooie samenwerking. Ook ging men met Lucille Werner in gesprek over de relevantie van toegankelijkheid. Een deelnemer en twee ‘mystery guests’ namen deel aan dit gesprek. Zij weten als geen ander welke drempels er – letterlijk – te nemen zijn om een theatervoorstelling, dierentuin- of pretparkbezoek te beleven. Lucille Werner is vanwege haar lichamelijke beperking erg betrokken bij het onderwerp toegankelijkheid. “Meedoen is een onderwerp dat me aan mijn hart gaat. Een beperking moet normaal worden. Hiervoor is het belangrijk dat we een onderwerp als toegankelijkheid beter tussen de oren krijgen. Bij mij zit het in ieder geval in het bovenste laatje”, aldus Lucille Werner. “Goed om te zien dat het Het Nationale Theater hier in samenwerking met de Zonnebloem zo goed mee bezig is. Ik hoop dat ze de kennis uitdragen naar de andere theaters in Nederland.”