MPS de Zonnebloem terug in thuishaven Arnhem

MPS de Zonnebloem ligt vanaf maandag 12 september weer op zijn vertrouwde ligplaats in Arnhem. Daarvandaan zal het riviercruiseschip, dat volledig is aangepast voor mensen met een lichamelijke beperking, voorlopig vaartochten maken door Nederland. Door de lage waterstanden week het schip een maand geleden uit naar Lelystad met cruises over het IJsselmeer.

*Update 29-9-22* Vanaf 3-10 vaart MPS de Zonnebloem ook weer door Duitsland. We volgen dan weer het oorspronkelijke vaarschema (pdf)

Vanaf 12 september maakt het schip een rondje Nederland en meert het aan in Nijmegen, Willemstad, Hellevoetsluis, Rotterdam en Wijk bij Duurstede. “Het waait nu harder op het IJsselmeer. Daarom hebben we mooie nieuwe aanlegplaatsen gevonden voor onze gasten om te bezoeken,” aldus kapitein Jolle Wietse Visser.

De kapitein maakt elke twee weken een nieuw vaarschema om in te kunnen spelen op de actuele waterstanden. Hoewel de waterstanden gunstiger lijken te worden, is het nog niet mogelijk om met MPS de Zonnebloem de Rijn op te varen richting Duitsland.

Rondje Nederland

Arnhem werd begin augustus tijdelijk vervangen door Lelystad als thuishaven van MPS de Zonnebloem. Het schip heeft namelijk een diepgang van 1,80 meter, terwijl de waterstand in Arnhem slechts 1,70 meter was. Gelukkig kon MPS de Zonnebloem in Lelystad terecht. Daar voer het langs pittoreske steden als Enkhuizen en Hoorn.

In plaats van een rondje IJsselmeer kan MPS de Zonnebloem nu weer een rondje Nederland varen. De vaarvrijwilligers en gasten zijn inmiddels geïnformeerd over de wijziging van de vaarroute. De waterstanden kunnen echter zomaar weer veranderen, waardoor de kapitein samen met de vaste bemanning niet kan garanderen dat het resterende seizoen ook vanaf Arnhem wordt uitgevaren.

Aangepast vakantieschip

De Zonnebloem organiseert van maart tot en met december aangepaste vaarvakanties door Duitsland, Nederland en België. MPS de Zonnebloem is volledig aangepast en toegankelijk voor mensen met een lichamelijke beperking. Tijdens de vaarvakantie kunnen gasten rekenen op professionele zorg van vrijwilligers. Gekwalificeerde verpleegkundigen en verzorgenden staan 24 uur per dag voor de gasten klaar.

Wekelijks kunnen 60 gasten dagelijks onder begeleiding van 70 vrijwilligers eropuit om de mooiste steden en dorpjes te verkennen. Het MPS vaart verschillende routes en biedt ook themareizen aan. Ook is het voor jongere gasten mogelijk om met leeftijdsgenoten vaartochten te maken in de categorieën 18-45 jaar en 40-65 jaar.