jaarverslag-2017jpgjpg

Inleiding

Net als voorgaande jaren was het weer een druk en gezellig “Zonnebloemjaar” voor de afdeling Amsterdam Zuid.

Als ieder jaar zijn ons enkele dierbare gasten ontvallen, maar mogen we ons steeds verheugen in de aanwas van nieuwe, voornamelijk oudere gasten. Daardoor blijft het aantal gasten binnen Amsterdam Zuid nagenoeg stabiel (eind 2017: 186). Het aantal vrijwilligers is iets toegenomen; de afdeling telt op 31 december 45 vrijwilligers: Pijp & Rivierenbuurt 24x, Buitenveldert 17x en 4x bestuursvrijwilligers.

Het Bestuur van de Afdeling

Met ingang van 1 januari 2015 werd de fusie ook financieel een feit en gaat de afdeling verder onder de naam “Amsterdam Zuid’. De voormalige afdelingen Pijp & Rivierenbuurt en Buitenveldert zijn nu “Groep” geworden.
De Zonnebloem Afdeling Amsterdam Zuid wordt geleid door een dagelijks bestuur, bestaande uit voorzitter, penningmeester en secretaris.

In dit Jaarverslag van de gehele Zonnebloemafdeling Amsterdam Zuid wordt de groep Pijp & Rivierenbuurt afgekort naar PRB en de groep Buitenveldert naar BTV.

Profiel van de Zonnebloemafdeling Amsterdam Zuid en haar gasten

Amsterdam Zuid telt veel oudere inwoners. Het merendeel van onze gasten zijn alleenstaande dames, vaak zonder familie of met familie ver buiten de stad. De gemiddelde leeftijd van onze gasten is 80+, een enkele gast is 70+, steeds meer gasten zijn 90+ en we hebben twee gasten van 100+.

De Zonnebloem is er voor iedereen met een fysieke beperking die leuke dingen wil doen of (nieuwe) mensen wil ontmoeten en voor wie dat door ziekte, handicap of ouderdom niet vanzelfsprekend is.
Onder een fysieke beperking valt niet alleen een handicap of ziekte, waardoor iemand in een rolstoel terecht is gekomen. Ook de afhankelijkheid van een rollator, waardoor veel van onze gasten de deur niet of nauwelijks meer uit durven, rekenen wij tot een fysieke beperking.

De Zonnebloemafdeling Amsterdam Zuid biedt bezoekwerk en activiteiten. Van bezoekwerk wordt in Amsterdam Zuid door 1/4 van de gasten gebruik gemaakt. Onze activiteiten zijn onder het merendeel van de gasten populair.

Doel van het Zonnebloem bezoekwerk is het voorkomen van een sociaal isolement.

Heeft een potentiele gast regelmatig contact met buren, familie of is hij/zij aangesloten bij een club, dan is er sprake van een sociaal netwerk en komt de gast veelal niet in aanmerking voor bezoekwerk.
De coördinator Bezoekwerk is belast met inschrijving van de gasten. Hij/zij noteert tijdens een intakegesprek de gegevens en specifieke interesses van de gast. In de weken die daarop volgen wordt gezocht naar een geschikte vrijwilliger voor de gast. De coördinator bezoekwerk fungeert tevens als vertrouwenspersoon voor zowel de gast als de vrijwilliger.

Binnen onze afdeling is het gebruikelijk gemiddeld ééns per 3 weken een bezoek te brengen aan de bezoekgast.

De vrijwilligers van de Zonnebloem komen bij de gasten thuis voor een gezellig praatje, gaan met de gast een wandeling maken, maar bezoeken eventueel ook een museum of een restaurant. De vrijwilligers doen géén boodschappen, huishoudelijke taken of onderhoudsklusjes en fungeren niet als chauffeur of begeleider bij ziekenhuisbezoek.

Een gast die lijdt aan een vorm van dementie valt buiten de werkingssfeer van de Zonnebloem. Een gast die langzaam een vorm van dementie ontwikkelt, zal gaande dit proces minder in aanmerking komen voor deelname aan activiteiten (en mogelijk ook bezoekwerk). In goed overleg tussen de coördinator Bezoekwerk, gast en betrokken familie/contactpersoon, kan toegewerkt worden naar een voor alle partijen acceptabele omgangsvorm.

De Zonnebloem Amsterdam Zuid heeft per eind 2017 geen wachtlijst voor bezoekwerk. De gemiddelde leeftijd van de vrijwilliger van PRB bedraagt 46,5 jaar, de gemiddelde leeftijd van een vrijwilliger in BTV bedraagt 62,6 jaar.

Deelname aan activiteiten

Alle gasten die hebben aangegeven deel te willen nemen aan activiteiten ontvangen een uitnodiging voor een activiteit.
De afdeling stelt per groep een activiteitenkalender op en hanteert daarin de regel gemiddeld éénmaal per maand een (groeps)activiteit aan te bieden. Dit kan variëren van een gezellige spelletjesmiddag of een High Tea tot een bezoek aan een museum of het bijwonen van een klassiek concert. Daarnaast organiseren wij 1 of 2x per jaar een bus-dagtocht.

Bij bezoek aan de dierentuin en musea stellen wij een rolstoel veelal verplicht. Vaak wordt er veel gelopen, onze gasten zijn wel in staat korte stukjes te lopen, maar 2 uur achtereen door een museum ‘slenteren’ is niets voor onze gasten. Dit betekent automatisch dat bij zo’n activiteit veel vrijwilligers nodig zijn, het wordt dan bijna een één op één activiteit doordat de rolstoel geduwd moet worden.

Bij onze activiteiten zijn altijd één of meerdere verpleegkundige(n) en verzorgenden aanwezig.

De kosten voor deelname aan de activiteiten proberen wij altijd laag te houden, zodat zij ook toegankelijk zijn/blijven voor mensen met een ‘kleine beurs’. Het vervoer van huis naar de activiteit v.v. wordt door de afdeling centraal geregeld met Connexxion. Medio 2017 is de Zonnebloem overgestapt op groepsvervoer met Transvision. De kosten van het vervoer worden door de gemeente gesubsidieerd en de eigen bijdrage is altijd voor de gast.

Zonnebloem Breda

contactformulier

Contact & Aanmelden

Heb jij een lichamelijke beperking en wil je deelnemen aan onze activiteiten of wil je je aanmelden als vrijwilliger bij de afdeling?

Specialiteiten

• Uit eten/terrasje pakken
  • Kunst en cultuur
  • Buitenactiviteiten