Cookies

Zonnebloem.nl en de bijbehorende (sub)domeinen maken gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken.

Wij gebruiken functionele en analytische cookies om bezoekers een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen advertentie cookies, zodat De Zonnebloem u relevante en gepersonaliseerde advertenties kan tonen buiten deze websites om.

Uw internetgedrag buiten de websites kan ook door deze derde partijen gevolgd worden door middel van tracking cookies. Door op akkoord te klikken bevestigt u akkoord gaat met het gebruik van analytische en tracking cookies en cookies van derde partijen.

Voor meer informatie klik hier

Instellingen

Zonnebloem.nl en de bijbehorende (sub)domeinen maken gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken.

Wij gebruiken functionele en analytische cookies om bezoekers een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen advertentie cookies, zodat De Zonnebloem u relevante en gepersonaliseerde advertenties kan tonen buiten deze websites om.

Uw internetgedrag buiten de websites kan ook door deze derde partijen gevolgd worden door middel van tracking cookies. Door op akkoord te klikken bevestigt u akkoord gaat met het gebruik van analytische en tracking cookies en cookies van derde partijen.

Voor meer informatie klik hier

U kunt zelf instellen welke cookies u van ons accepteert. Houd er rekening mee dat door het niet accepteren van cookies uw website ervaring niet optimaal kan zijn. Meer informatie over het gebruik van gegevens van verschillende cookies vindt u in ons cookiebeleid.
Via youronlinechoices.com kunt u zelf bepalen per netwerk of u advertenties krijgt te zien op basis van uw vorige websitebezoek en interesses. U kunt de cookies ook van uw apparaat verwijderen door te klikken op de browser die voor u van toepassing is: Chrome, Firefox, Internet Explorer, Edge, Safari (macQS), Opera.
We zijn druk bezig met het verbeteren van onze site. Tot we klaar zijn, zul je nog pagina's met oude styling tegenkomen. Excuus voor eventueel ongemak.

Tips voor uitstapjes

De Club van 11 bestaat uit de grootste dagattracties van Nederland. Hieronder vallen pretparken, dierentuinen en musea. Samen zetten zij zich in voor eenduidige regels binnen attractieparken in het hele land. Voor de heropening van vrijetijdslocaties in deze bijzondere periode, stelden zij een handboek op waardoor iedereen er veilig op uit kan. Juist als je in een rolstoel of scootmobiel zit is het goed om te weten waar je met een gerust hart naartoe kunt. De volgende garanties worden gegeven op bij de aangesloten dagattracties:

1. Er wordt gezorgd voor 1,5 meter afstand tussen huishoudens:
o Beperkt aantal gasten tegelijk
o Bezoek alleen met een online reservering
o De hoeveelheid gasten die wordt toegelaten is altijd passend voor de locatie
o De aankomsttijd van bezoekers wordt ook gefaseerd/gestructureerd

2. Er wordt gezorgd voor voldoende en heldere informatie zichtbaar, goed geïnformeerd en getraind personeel:
o Begrijpelijke informatie, instructies en bewegwijzering
o Gasten die afspraken overtreden worden hier op aangesproken

3. Er wordt gezorgd voor extra hygiënemaatregelen:
o Persoonlijke beschermingsmaterialen waar nodig
o Desinfecteren belangrijke contactpunten en vaker schoonmaken
o Er wordt centrale desinfectiepunten ingericht

Ook voor specifieke plekken in de parken zijn duidelijke regels opgesteld waar iedereen zich binnen de Club van 11 aan moet houden:

1. Aankomst:
Locaties regelen het parkeren en plannen de route naar de ingang voor bezoekers. Iedere locatie heeft hiervoor een eigen passend protocol.

2. Wachtrijen: 
o Zichtbare 1,5m markeringen op de grond
o Online reserveren in dag -of tijdsdelen
o In tijd gefaseerde toegang

3. Vertrek:
De uitgang en de ingang worden van elkaar gescheiden

4. Attracties:
Nauwkeurig geplande ritten en veiligheidscontrole op afstand

5. Dieren:
o 1,5m bij zitplaatsen/tribunes ingeregeld
o Geen contact tussen mens en dier mogelijk
o 1,5m tussen gezelschappen bij voeding presentaties

6. Winkels:
o 1,5m markeringen op de vloer
o Gemarkeerde kijkvakken voor schappen
o Voor de kassa’s plexiglas
o Mandjes verplicht

7. Horeca:
o Er zijn tafelmarkeringen op de grond aangebracht
o Er is een duidelijke routing in horeca
o Gasten halen meer zelf af
o De zelfbediening is aangepast
o Er wordt besteld en betaald via een app

8. Toiletten:
o Deuren staan waar mogelijk open
o Er wordt extra schoongemaakt
o Geen gasten toegestaan tijdens schoonmaak

Alle dagattracties die aangesloten zijn bij de Club van 11 vind je hier.

Sinds 30 juni zijn deze richtlijnen aangevuld met aanbevelingen van ToegankelijkDagjeUit, een community die zich samen sterk maakt voor mensen met een beperking:

Gasten

1. Voor bezoekers die zelfstandig kunnen verblijven in de dagattractie en zelfstandig kunnen in- en uitstappen in attracties verandert er niets.
2. Bezoekers die begeleiding nodig hebben tijdens het verblijf én bij het in- en uitstappen van attracties, moeten ieder apart een eigen begeleider hebben. Zij kunnen nu alléén geholpen worden door hun eigen begeleider. En dus niet door een van de medewerkers.
3. Gasten met een beperking kunnen contact opnemen met de dagattractie als ze vragen of wensen hebben - in relatie tot het 1,5 meter protocol - over de toegang tot attracties, de aankomsttijd en benodigde voorzieningen.

Infrastructuur

1. Draag zorg voor goede communicatie vooraf zodat een bezoeker met een beperking goed geïnformeerd is op basis van duidelijke en volledige informatie op de website. Zo kan een gast een eigen afweging maken of het verantwoord en leuk is om naar een dagattractie te gaan.
2. Communicatie ter plekke over toegankelijkheid door medewerkers is essentieel.
3. Creëer flexibiliteit in daadwerkelijke aankomsttijd binnen een geboekt tijdslot voor mensen met een beperking. Zij zijn vaker afhankelijk van openbaar en sociaal recreatief vervoer, dat minder planbaar is.
4. Borg het eenrichtingsverkeer ook voor mensen met een beperking, bijv. bij in- en uitgangen van attracties en toegankelijke toiletten. 5. Draag er zo mogelijk zorg voor - als parkeren in eigen beheer is - dat er additionele parkeerplaatsen zijn voor houders van een gehandicaptenparkeerplaats.
6. Houd rekening met gasten met een beperking bij de hoogte van desinfectiepunten, zelfbediening in horeca, winkels en pinautomaten.

Attractie
1. Door corona veiligheidsmaatregelen zijn sommige attracties tijdelijk niet toegankelijk voor bezoekers die niet zelfstandig kunnen in- en uitstappen. Ook niet als zij vergezeld zijn van een begeleidend persoon.
2. Informeer voorafgaand aan het bezoek naar de mogelijk- en onmogelijkheden.

Medewerkers
1. Train en instrueer medewerkers in het ontvangen en bejegenen van gasten met een beperking en houd hierbij rekening met het 1,5 meter protocol. Organiseer deze training indien mogelijk met ervaringsdeskundigen. Creëer bewustzijn bij medewerkers dat mensen met een beperking - ook tijdens de coronaperiode - gewoon gasten zijn.
2. Draag er zorg voor dat de protocol-functionaris goed op de hoogte is van de consequenties van het protocol.
3. Heb oog voor het faciliteren van de interactie tussen gasten met én zonder beperking binnen de ruimte die er is.