ALGEMENE LEDENVERGADERING 23-02-2018

zaalgoudvinknuenenpng

ONZE ALGEMENE LEDENVERGADERING OP VRIJDAG 23 FEBRUARI 2018 WEDEROM IN HET STEUNPUNT AAN DE GOUDVINKHOF AANVANG 09.30 UUR

JAARVERSLAG OVER 2017

Algemene gegevens

In november 1978 is de afdeling Nuenen gestart. De officiële oprichtingsdatum is 29 mei 1980, maar aangezien de vrijwilligers van het eerste uur begonnen zijn in 1978 wordt deze datum door onze afdeling aangehouden.

Het thema van 2017 was evenals vorig jaar:

ZO VEEL MEER!

Hiermee wil de Zonnebloem aangeven dat er zoveel meer bereikt kan worden dan men vaak denkt. De inzet van alle vrijwilligers is van groot belang om dit doel te kunnen bereiken.

Aandacht voor elkaar is de essentie van ons Zonnebloemwerk en is in de diepste betekenis de sleutel voor de toekomst. Werkelijke aandacht opent ogen, oren en hart en vormt zo de kern van ons werk; de oplossing voor toekomstige vraagstukken. En dat betekent respect hebben voor ieder mens, uitgaan van het unieke in ieder persoon en iedereen in zijn of haar waarde laten. Het betekent ook goed naar elkaar luisteren en mensen open tegemoet treden. Met dit alles kunnen we samen, vrijwilligers en de gasten, zo veel meer bereiken!

Eenmaal per 2 maanden komt er een digitale Infobrief. Deze infobrief geeft bestuurlijke informatie over de vereniging en andere wetenswaardigheden.

De  Zonnebloem Nuenen c.a.

De samenstelling van het bestuur van onze afdeling is als volgt:

Voorzitter                                Yvonne Onstenk

1ste Secretaris                  Jorien Velthuis

2de Secretaris                  Petra van Laarhoven

Penningmeester              Sjef van Griensven

Bestuurslid bezoekwerk   Ria Hoefnagels

Bestuurslid bezoekwerk   Germiek van Rens

Bestuurslid activiteiten    Sjanny Hanique

In het onderstaand overzicht is te zien wie van het bestuur wanneer aftreedt en in welk termijn de bestuurleden zitten.

Functie

9

Aantal ledenvergaderingen

5

Vanaf 2016 is het Steunpunt aan de Goudvinkhof de locatie voor onze ledenvergaderingen. De ledenvergaderingen hebben allemaal in het Steunpunt plaatsgevonden.

BEZOEKWERK:

Bezoekwerk wordt bestuurd (georganiseerd)

door Ria Hoefnagels en Germiek v Rens.

Er zijn 6 Wijkhoofden:                                                                                                                                                                                                                                                                            Wil Eijsink, Lies Kempers, Hennie Martens,                                                                                                                                                                                                                                         Jeanne van Schagen, Angeline Weekers. Jolanda Roerade.

Er zijn 5 wijkhoofdenvergaderingen gehouden:                                                                                                                                                                                                                                                                                            3 wijkhoofdenvergaderingen hebben plaats gevonden bij Germiek van Rens thuis    Op 18-01-2017, 22-05-2017 en 1-11-2017.

2 wijkhoofdenvergaderingen hebben plaats gevonden bij Ria Hoefnagels thuis op                                                                                                                                                  22-03-2017, 6-09-2017.

Er is dit jaar weer met dezelfde groep wijkhoofden gewerkt.                                              Lies Kempers verlaat de groep na 10 jaar en Rini Hanny gaat haar taak overnemen.

Gasten en vrijwilligers:                                                                                                                                                                                                                               Per 31 december 2017 telde onze afdeling:

156 gasten (71 en 85)

72 vrijwilligers

25  nieuwe gasten ingeschreven

12 gasten overleden

5 gasten zijn elders buiten Nuenen verhuisd

16 gasten binnen Nuenen verhuisd

6 nieuwe vrijwilligers ingeschreven

55 vrijwilligers doen bezoekwerk

Onze afdeling telt 25 rolstoelgebonden gasten.

De leeftijdsopbouw van de gasten is:

Tussen 46-65: 2 gasten                                                                        .

65+: 154 gasten

Op 31 december 2016 telt onze afdeling 159 gasten,

Op 31 december 2017 telt onze afdeling 156 gasten.

Het aantal vrijwilligers blijft vrij stabiel.

Senioren Carnaval 2017:

37 gasten en 7 vrijwilligers.

Op vrijdag 24 februari heeft de Nuenense carnavalsvereniging De Dwersklippels de senioren weer een gezellige carnaval middag bezorgd. De Nuenense ouderen die van een carnavalsfeestje houden zijn gaan feesten in het Klooster aan het Park. De Barones van 2017 kwam van de Zonnebloem. Dit jaar ging de eer naar Ria Hoefnagels die het grootste gedeelte van de senioren kende. Er namen 37 gasten en 7 vrijwilligers van de Zonnebloem deel aan de senioren carnaval wat gecoördineerd wordt door bezoekwerk van de Zonnebloem. Het was dit jaar een kroonjaar, 60 jaar Dwersklippels met een volle uitverkochte zaal.

Workshop van Vincent van Gogh:                                                                                                                                                                                                     Vrijdag 3 maart,23 maart en 30 maart hebben we 32 deelnemers van de Zonnebloem kunnen verblijden met een workshop van “ Kunst Maakt De Mens’’. Dit project is opgenomen als een ’’een op een actie’’. De workshop is een aanbod van het Van Gogh Museum Vincentre en bedoeld om ervaringen te delen over kunst, zorg en welzijn. Leerzaam en een groot succes. Ank Thijssen van Vincentre was de docente;

Netwerkbijeenkomst:                                                                                                                                                                                                                          23 maart is Ria Hoefnagels uitgenodigd voor de netwerkbijeenkomst voor alle binnen het Nuenense Sociaal Domein actieve organisaties. Deze bijeenkomst is bedoeld voor zowel professionele organisaties als informele vrijwilligersgroepen: als zij maar actief zijn voor de Nuenense gemeenschap. Ons belang is om zo op de sociale kaart te komen staan.

Bonduelle uitje:                                                                                                                                                                                                                                       13 april zijn 20 deelnemers van de Zonnebloem uitgenodigd voor een brunch bij Bonduelle in Eindhoven.                                                                                                                                                                                                                                                                                Het was een samenwerking met Plusminus, Ouderenfonds en de Zonnebloem, organisator voor de brunch was Liesbeth Deckers. Een bus stond klaar op het Vincent van Goghplein om iedereen op te halen. Deze uitnodiging valt onder de een op een acties.

Vakantie Woldersven:                                                                                                                                                                                                                       19 mei zijn Germiek van Rens en Ria Hoefnagels bij Woldersven in Waalre gaan kijken of het een goed vakantie adres is voor de gasten van Nuenen.

Vrijwilligersuitstapje 2017:                                                                                                                                                                                                                    Op 24 mei had de Zonnebloem afdeling Nuenen haar jaarlijks vrijwilligersuitje.

Onze vrijwilligers gaan deze middag voor een complete Van Gogh–ervaring.                                                                                                                                                                                                    Nadat ze alles gezien en ervaren hebben keert iedereen terug op de Lissevoort voor een welverdiend kopje koffie of thee met gebak,                                                      en een hapje en een drankje. Er werd zelfs een quiz gedaan waar een aantal prijsjes bij te winnen waren.

Om 17.00 uur werd iedereen uitgenodigd om naar de Dorpswerkplaats te gaan voor een heerlijk buffet. De vrijwilligers die niet op de vrijwilligersdag waren                                                             werden verrast met een( ijs )tegoed bon.

Vakantiepilot uitgezet:                                                                                                                                                                                                                       Bezoekwerk afd. Nuenen heeft een pilot uitgezet voor een vakantie voor de gasten als alternatief voor de regiovakantie.

Dit jaar zijn mw. v Oorschot, mw. van Stokkom en mw. v Rooijen, samen met mw. Smulders, mw. Heijster en mw. Mansvelders. naar het Wolders Ven geweest in de week van 15 t/m 21juli. De gasten waren erg tevreden over de vakantie dichtbij huis.

Verenigingenmarkt;                                                                                                                                                                                                                          10 september deed bezoekwerk afd. Nuenen voor de tweede keer mee op de Verenigingenmarkt. We deelden een kraam samen met het Ouderenfonds.

Regio vakantie 2017:

Met de laatste regionale vakantieweek oude stijl zijn 5 gasten van Nuenen mee geweest naar Edegem.(B.) Van 25 t/m 30 september. Mw. v Mulken, Mw. Moonen, Mw. Burger, Dhr. Vereijken en Dhr. van Kemenade en Theo Klokgieters als vrijwilliger. Zonder de inzet en medewerking van vrijwilligers zou het organiseren van deze vakantie niet mogelijk zijn.

De vakantiecoördinator voor Nuenen is Germiek van Rens.

16-10-17 zijn de wensen van vele Zonnebloem gasten in vervulling gegaan.                                                                                                                                                        Samen met het Ouderenfonds heeft Ria Hoefnagels een pilot uitgezet voor de Nationale Ouderen dag ‘’Vervul een wens’’.                                                                                Zodat ouderen met een wenskaart een wens in konden dienen. Dit jaar is dat  gebeurd op de Nationale Ouderendag, vrijdag 6 oktober.                                              Verschillende gasten hebben daar gebruik van gemaakt. bv. naar een Spa, zeevissen, dierentuin, boottocht Biesbosch, een lunch of een kopje koffie drinken enz.

06-10-17 was er voor verschillende mensen van de Zonnebloem een gezellige lunch, die aangeboden werd door SENSOOR en AH                                                                       De lunch was in beide filialen zowel bij AH op de Parkstraat als bij AH in het Kernkwartier.

Een leuke feestmiddag werd onze gasten van de Zonnebloem aangeboden door de Stichting Oud Prinsen, Goede doelen. Op zondag middag 29-10-2017 hebben vele van onze gasten kunnen genieten van het Grand Gala des Princes, een goed georganiseerd feest.

En het amusement werd verzorgd door lokale /regionale artiesten en groepen.

16-11-17 Bezoekwerk Germiek en Ria zijn naar de regiobijeenkomst van bezoekwerk geweest om bij te praten.

Intratuin trakteerde ons met 25 kaarten voor koffie of thee met Apfelstrudel voor een euro tegen inlevering van de kaart.

24-11-17, 11 gasten hebben zich opgegeven voor Klassieke Kamermuziek voor senioren. Activiteit van Cultuur Overdag.

14-12-17 Mochten wij 24 gasten uitnodigen voor een kerstlunch bij de AH op de Parkstraat.

Pakketten van de gezamenlijke kerken in Nuenen.                                                                                                                                                                     Bezoekwerk heeft ook dit jaar weer vele gasten van de Zonnebloem geselecteerd voor de kerstpakketten/rouw/aandachtpakketjes, die uitgedeeld werden op 15 en 16 december 2017.

Kerstdiner van Nationaal Ouderenfonds en Van der Valk.                                                                                                                                                                                                    18-12-17 Bezoekwerk heeft namens het Ouderenfonds weer vele gasten mogen uitnodigen die deelnamen aan het kerstdiner op 12 december 2017 bij Van der Valk in Eindhoven, De coördinators van het kerstdiner van het Ouderenfonds zijn Ruud Moviat en Liesbeth Deckers. Het was een zeer geslaagde avond.

De post 2017

De tijdschriften voor de vrijwilligers zijn verstuurd door Breda.                                                                                                                                                            De post werd bij de gasten bezorgd door de wijkhoofden en bezoekwerk.                                                                                                                                                 De vrijwilligers kregen de post via de e-mail.                                                                                                                                                                                               De wijkhoofden en een paar vrijwilligers hebben de post van Theo van Woensel persoonlijk ontvangen.                                                                                       Ria Hoefnagels verzorgde de verjaardagskaarten voor de gasten.                                                                                                                                                           Petra van Laarhoven zorgde dat aan alle collega’s een verjaardagskaart werd gestuurd via de e-mail.                                                                                                             Ook zorgde zij voor het versturen van de condoleancekaarten bij overlijden van gasten.

Germiek van Rens verzorgde de coördinatie van de vakanties.                                 Het verzorgen van het vervoer deed Theo van Woensel.

Ruud Moviat verzorgde de online afd. beheer en is de webmaster.                                                                                                                                                                     Op de site www.zonnebloem.nl/nu is alle informatie te lezen.

ACTIVITEITEN:

ALGEMENE ACTIVITEITEN:

SOV: (Samenwerkings-Overleg Vrijwilligersorganisatie)

Het SOV (Samenwerkings-Overleg Vrijwilligersorganisaties Wonen, Zorg en Welzijn gemeente Nuenen c.a.) is in 2017 driemaal bij elkaar gekomen.

Behandelde punten waren o.a. de Sociale Kaart/Jalp. Deze is inmiddels beschikbaar voor alle inwoners van Nuenen c.a. en men kan hier alle informatie vinden omtrent zorgaanbieders binnen het Sociaal Domein.

Er is uitgebreid van gedachten gewisseld over de “grenzen aan verantwoordelijkheid” binnen vrijwilligersorganisaties. De vraag was: Hoe verantwoordelijk voel je je, voor je deelnemers, waar stopt de verantwoordelijkheid en je dienstverlening. Is er doorverwijzing of overdracht? Is hier een instrument voor te ontwikkelen? Dit blijft een dilemma. Waar liggen de grenzen?

Er heeft een mini-symposium “Oud = In” plaatsgevonden. Wat o.a. geconstateerd werd: er is sprake van “dubbele vergrijzing” (meer senioren maar ook meerdere generaties senioren. In 2030 zal in Nuenen circa 30% ouder zijn dan 65.

Door de LEV Groep, Ellen van Gils, wordt het mantelzorgbeleid van de Gemeente Nuenen toegelicht. Zij geeft aan wat er met de speerpunten in de praktijk gebeurd of welke acties er zullen komen.

Op 11 en 12 november heeft, met groot succes, de mantelzorgdag plaatsgevonden.

Regio Strabrecht:

Afgevaardigde naar de regio zijn:

Yvonne Onstenk

Papenvoort 25, 5671 CP Nuenen

Ria Hoefnagels,

Frieda van Genniplaan 10, 5673 AA Nuenen

Er zijn vijf  regiovergaderingen geweest in 2017.

De Zonnebloem, regio Strabrecht 2017.

Binnen de regiovergadering is stilgestaan bij het overlijden van onze vrijwilliger Marcel van Liempt.

In de vergadering van februari is de nieuwe penningmeester, Kitty Schilders,

geïnstalleerd.

In het begin van het jaar werd duidelijk dat er vanaf 2018 de vakanties zullen vervallen. Er zijn door de Nationale Vergadering wel enkele voorwaarden gesteld. Er worden kaders gesteld t.a.v. de haalbaarheid om in de komende jaren vakanties te laten organiseren door de afdeling/regio zelf.

Binnen onze regio zal bekeken worden of wij onder eigen regie een vakantie aan kunnen bieden. Hiervoor zullen kaders en richtlijnen opgesteld worden.

Tijdens de vergadering van 4 april is de nieuwe voorzitter, Will Cooijmans, geïnstalleerd.

Op 18 mei 2017 heeft de regionale activiteit “Muzikaal Brabant” plaatsgevonden. Dit was een zeer leuke en succesvolle middag. Onze gasten hebben genoten.

Margo Scheuermann is onze nieuwe districtshoofd geworden.

In juni heeft Budel aangegeven zich graag aan te sluiten bij de Regio Strabrecht. Zij sluiten zich per 1 januari 2018 aan.

Activiteiten voor de gasten:

ACTIVITEITENVERGADERINGEN

Er zijn activiteitenvergaderingen gehouden bij Sjanny Hanique.

De activiteitencommissie bestond dit jaar uit: Sjanny Hanique, Tosca v.d.Broek,

Ina van der Wees, Riky Foederer, Frans Spoek, Theo van Woensel.

De volgende activiteiten hebben in 2017 plaatsgevonden:

Seniorencarnaval                      24   februari

Ontspanningsavond                            29    maart            44 gasten    27 vrijwilligers

Theatervoorstelling                            18    mei               36   “           12         “

----------------------------------------------------------------------------------------------------------Ontspanningsavond                            10  november        38     `        24         `

----------------------------------------------------------------------------------------------------------Kerstmiddag                                 18   december                 75               33

ONTSPANNINGSAVOND 18 JANUARI 2017:

Het was de eerste avond van het nieuwe jaar. Na de koffie/thee

zijn we begonnen om iedereen een gezond en gelukkig nieuw jaar

te wensen. Wij hadden het zangkoor Lyrikon uitgenodigd om bij ons te komen op treden. Zij zongen mooie luisterliedjes maar ook veel meezingers. De gasten gaven het koor complimentjes voor de fijne avond. Iedereen was zeer tevreden.

ONTSPANNINGSAVOND 29 MAART:

Laatste ontspanningsavond bij het Feestcentrum Berkenbosch.

We begonnen met een kopje koffie met een heerlijke traktatie erbij aangeboden door Berkenbosch. Onze fotograaf Petra van Laarhoven had een samenvatting

gemaakt van foto’s van de afgelopen jaren. Daarna kwam er een goochelaar. Als laatste trad zangeres Gertje Raassens op. Dit was een echt succes. In het slotwoord werd iedereen bedankt voor zijn of haar aanwezigheid.

De Zonnebloem ziet haar gasten voor alle activiteiten graag terug in de nieuwe locatie “Jo van Dijkhof”.

THEATERMIDDAG  18 MEI 2017:

We vertrokken om 12.30 uur met alle gasten en vrijwilligers met de bus op weg naar Maarheeze voor een gezellige middag met muziek en entertainment.

Iedereen werd verwelkomd met live muziek door het duo “Side bij Side”.

Daarna kwam Tonny Wijnands. Hij zingt, speelt gitaar en vertelt verhalen.

Hij is de man waar menigeen het nog steeds over heeft.

Ook Berry Knapen, de vrolijke noot van elk evenement, kwam langs met zijn absurde humor.

Het was een zeer geslaagde regio theatermiddag.

ZONNEBLOEM-UITJE 5 JULI 2017:

Wij hadden gekozen voor het Boerenbondsmuseum te Gemert.

Na de koffie met een lekker stuk appeltaart werden 2 groepen gevormd.

Groep 1 ging op pad, onder leiding van een vrijwilliger van het museum, om kennis te maken met het verleden. Groep 2 ging met een gids een tocht maken met de huifkar. Na de lunch werden de groepen gewisseld. Vooral de huifkartocht was een succes. Zowel de gasten als de vrijwilligers hebben genoten van dit heerlijke uitstapje.

ZIEKEN-/OUDERENDAG 2 SEPTEMBER 2017:

De zieken/ouderendag werd gehouden bij de Jo van Dijkhof.

De zaal zat vol. De voorganger was Jos Deckers. De fam. de Graaff zorgde weer voor het muzikale gedeelte en ook ons gelegenheidskoortje onderleiding van Harrie v.d. Boomen was weer aanwezig. Yvonne deed de opening en het sluitingswoordje. Na de dienst was er weer het gebruikelijke kopje koffie/thee en als afsluiting het bekende drankje met een hapje.

Het was een fijne middag, de gasten en vrijwilligers waren allen zeer tevreden.

BINGOMIDDAG  2 OKTOBER 2017:

Deze bingomiddag werd gehouden in Jo van Dijkhof, onze nieuwe locatie.

Nadat iedereen een plaatsje had gevonden, begonnen we de middag met een lekker kopje koffie/thee met vlaai, aangeboden door de A.H. Parklaan in Nuenen. Er werd geconcentreerd gekiend en bij een volle kaart gingen de handjes omhoog met een kreet KIEN. In de pauze was het even bijpraten onder het genot van een drankje en hapje. Daarna ging het spel weer verder. Aan het eind van de middag ging iedereen zeer tevreden naar huis met of zonder prijsje. Velen gaven een bedankje voor de fijne middag.

ONTSPANNINGSAVOND 10 NOVEMBER 2017:

Eerste ontspanningsavond in Jo van Dijkhof. Alles in theateropstelling gezet. De activiteitencommissie had het Trio Jan en de Soos Sisters uitgenodigd. Na het gebruikelijke kopje koffie/thee stelde het Trio zichzelf aan iedereen voor. Ze begonnen de avond met een medley van Amerikaanse Melodieën. Herkenbaar voor iedereen en echte meezingers. Daarna volgde luisterliedjes en

vele meezingers. De handjes gingen menig keer omhoog en er werd veel meegezongen. Er was een bijzondere gezellige sfeer tot het einde toe. Na het afscheidslied volgde een daverend applaus. Verschillende gasten dankte nogmaals het Trio en keerde zeer tevreden huiswaarts.

KERSTVIERING 18 DECEMBER 2017:

De kerstviering werd dit jaar voor het eerst in Jo van Dijkhof gehouden.

Er was een grote opkomst. De organisatie was prima geregeld. De zaal was prachtig versierd en er werd een heerlijke kerstlunch geserveerd. Yvonne deed een welkomstwoordje en vertelde wat er dit jaar zoals gebeurd en georganiseerd was. Het Trio El Viento zorgde voor fijne achtergrondmuziek en onder het genot van een drankje en een hapje konden de mensen heerlijk bij praten. Voor het naar huis gaan werd er nog een kleine attentie aangeboden. De gasten hadden erg genoten van deze goed verzorgde middag en er werden veel complimentjes gegeven.

Financiën:

Financiële reserve:

Saldo per 1-1-2017 was  € 11605,84

Saldo per 31-12-2017 is  € 10978,12

Nationale loterij:

Aantal verkochte

loten vanaf 2011

tot heden

1660

De officiële Zonnebloemloten verkoop liep van medio mei tot eind augustus. In bovenstaand overzicht is zichtbaar hoeveel loten er dit jaar verkocht zijn. Zowel via de huis-aan-huis verkoop, bij supermarkten op 23 en 24 juni als op Bloem en Tuin zijn de loten dit jaar verkocht.

Bloem en Tuin:

Bloem-en-Tuin werd dit jaar van vrijdag 22 juli t/m zondag 31 juli gehouden en  kunnen we een succes noemen.

Er waren voldoende kaarten loten etc. beschikbaar en alle dagen (10) was de locatie bezet door vrijwilligers.

Door diverse Nuenense instellingen/bedrijven en particulieren werden in 2017 giften gedoneerd voor een bedrag van iets meer dan € 2200,00.

Het bestuur bedankt iedereen voor haar of zijn inzet in het afgelopen jaar

en wenst jullie alle goeds toe voor 2018

Namens het bestuur van de Zonnebloem afd. Nuenen c.a.

Jorien Velthuis, secretaris

Jorien Velthuis