Nieuwsbrief nr. 1 2019

Hallo lieve gasten en fantastische vrijwilligers, Hier ligt de 1e nieuwsbrief van 2019 voor u.

Veel nieuwsbrieven schreef ik over de ervaringen die we met de activiteiten hadden opgedaan en gaf ik inzicht in de activiteiten van het komende jaar. Dat ga ik nu niet doen.

Nu gaat mijn aandacht uit naar de dames en heren van het bezoekwerk en dan vooral naar de werkzaamheden die de Coördinatoren Bezoekwerk de laatste jaren hebben verricht. Zonder andere coördinatoren te kort te willen doen ga ik iets schrijven over Dikkie en Carla.

Deze twee dames hebben aan het werk voor onze gasten en vrijwilligers op een meer dan fantastische wijze invulling gegeven. Ze hebben veel, heel veel, gedaan om de structuur van het bezoekwerk verder uit te bouwen. Ze bewaakten op de hun bekende, empathische, wijze het bezoek aan de gasten, maar gaven daarbij ook nog alle aandacht aan de vrijwilligers die met hart en ziel dat bezoekwerk uitvoerden. Zij vonden het een essentieel onderdeel van hun taak om de onderlinge band via regelmatig persoonlijk contact te verstevigen. Het was dan ook best wel even slikken toen beiden aangaven dat zij uiterlijk eind juni 2019 met de coördinatie gingen stoppen. Waar haal je zo snel twee nieuwe coördinatoren vandaan, was de grote vraag.

Intern gezocht, maar daar kon niemand deze taak erbij hebben, dus dan een advertentie in een van de huis aan huis bladen.  Ik kan u melden - sommigen van u hebben al kennis gemaakt - dat er twee nieuwe vrijwilligers hebben gereageerd op de advertentie. Na een aantal gesprekken met Dikkie en Carla hebben zij aangegeven dat zij het werk als Coördinator Bezoekwerk wel zagen zitten. Dikkie en Carla maken plaats voor Irma en Marloes. De beide nieuwe coördinatoren stellen zich verderop in deze nieuwsbrief aan u voor.

Dikkie, Carla, veel, heel veel dank voor de tomeloze inzet die door jullie aan het bezoekwerk is gegeven. Ik hoop jullie nog heel lang als bezoekvrijwilligers in de vergaderingen te mogen begroeten. Irma en Marloes heel veel succes bij de invulling van de taak als Coördinator Bezoekwerk. Ook jullie inzet zal zeker weer tot gevolg gaan hebben dat onze gasten zich op hun gemak voelen en dat onze bezoekvrijwilligers gemotiveerd blijven in de begeleiding van de gasten van de afdeling Alphen aan den Rijn – Ridderveld.

Willem Versteeg, Voorzitter

Kerst High Tea van 18 december 2018

Dit jaar had de Zonnebloem afdeling Ridderveld gekozen voor een kerst high tea die plaats zou vinden in het schoolgebouw van de Meerkoet waar de vele gasten vanaf 13.00 uur welkom waren. Nadat de gasten met hulp van de vrijwilligers een plekje hadden gevonden werden zij getrakteerd op hartige en zoete lekkernijen. Natuurlijk zouden de thee en de koffie niet ontbreken. De leerlingen van de Meerkoet brachten het lekkers rond samen met de vrijwilligers. Na een ronde van hartige sandwiches volgde een ronde van zoete hapjes waaronder de bekende scones met room en jam. De sfeer was uitstekend en de hapjes waren ruim voldoende. Voldaan vertrokken de gasten vanaf 16.15 uur weer huiswaarts.

Voor onze afdeling was het de eerste keer dat we een activiteit in de Meerkoet organiseerden. De samenwerking met deze leer- en werkomgeving voor mensen met een beperking is ons goed bevallen. Van de minpuntjes van deze middag hebben we kunnen leren voor onze volgende activiteit in deze locatie: de stamppotmiddag. Het maximaal aantal gasten dat kan deelnemen is teruggebracht naar ca. 40, een aantal dat beter geschikt is voor deze ruimte. Dan kan er ook live muziek ten gehore worden gebracht, wat nu door gebrek aan ruimte helaas niet mogelijk was.

Jannie en Steffie

Lieve gasten,

Met veel plezier hebben wij ons werk als bezoekcoördinator gedaan. Na een aantal jaren actief te zijn geweest is het nu tijd het stokje door te geven aan twee nieuwe enthousiaste vrijwilligers n.l. Irma en Marloes. In deze nieuwsbrief zullen zij zich aan u voorstellen.

Carla en ik blijven vrijwilliger bij onze afdeling.

Natuurlijk komt u ons nog tegen bij de activiteiten.

Een ieder bedankt voor het vertrouwen dat ons is gegeven.

Het ga u goed!

Carla Wortman en Dikkie Moesker

NoordBrabants Museum I

Op dinsdag 29 januari verzamelden we in de vrieskou op de parkeerplaats bij Avifauna. Maar gelukkig konden we al snel in de lekkere warme bus stappen. Als ook alle rolstoelen en rollators aan boord zijn, vertrekken we dankzij chauffeur Dick richting Den Bosch. Reisleider Hans vertelt onderweg over de Museum Plus Bus en andere wetenswaardigheden.

Na een fijne zonnige rit komen we op het plein voor de Sint Jan aan. Vanuit daar is het een klein stukje lopen naar het museum. Eerst gaan we natuurlijk aan de koffie in een gezellige zaal vol ronde tafels. Na een lekkere lunch met een kopje soep en diverse belegde broodjes worden we in drie groepen verdeeld. Elke groep krijgt een gids voor een rondleiding door het museum. Onze enthousiaste gids vertelt boeiend over onder andere de werken van Jan Sluijters en Jeroen Bosch. Wat gaat de tijd toch snel als je iets leuk vindt! Gelukkig is er ook nog tijd om zelf een klein uurtje rond te kijken in dit leuke museum, waarna we ons weer verzamelen om richting bus en Alphen aan den Rijn te gaan. In de bus krijgen we nog een dorstlessertje, een mandarijn en een heerlijk zelfgebakken koekje. Rond vijf uur stappen we vermoeid maar tevreden weer uit bij Avifauna. Bedankt chauffeur Dick, reisleider Hans, de BankGiro Loterij en alle vrijwilligers van de Zonnebloem Ridderveld.

Irene van der Burg

NoordBrabants Museum II

Vandaag gaan we met 28 gasten en 13 vrijwilligers naar het Noord-Brabants museum in Den Bosch. Dit is mede mogelijk gemaakt door de BankGiro Loterij en de Museum Plus Bus, waarvoor onze dank!

Het was al vroeg verzamelen bij Avifauna deze ochtend. Om 8:15 uur stonden de eerste vrijwilligers al te wachten op de gasten die komen gingen. Om 8:30 uur kwam de Museum Plus Bus aanrijden en konden de eerste gasten lekker in de warme bus gaan zitten, want het was toch wel heel erg koud deze ochtend.

Als alle gasten, rolstoelen, rollators, vrijwilligers en uiteraard de chauffeur Dick en reisleider Hans aan boord zijn kunnen we rond 9:15 uur vertrekken naar Den Bosch. Tijdens de reis, die voorspoedig verloopt, vertelt Hans het een en ander over het programma van vandaag en ook verschillende wetenswaardigheden van Den Bosch. Om 10:45 arriveren we op “de Parade” in Den Bosch waar vandaan we nog een klein stukje van ongeveer 5 minuten moeten lopen naar de ingang van het museum. Aangekomen in het museum krijgen we een aparte, chic ingerichte, ruimte toegewezen waar we koffie en een lunch met heerlijke broodjes en een kopje soep aangeboden krijgen.

Na de lunch worden we door Hans ingedeeld in drie groepjes met groene, rode en witte badges. Elke kleur badge heeft zijn eigen persoon van het museum die ons de rondleiding geeft. De rondleiding duurt ongeveer een uur en is heel verschillend per rondleider. Na afloop van de rondleiding mag iedereen nog op eigen gelegenheid even door het museum rondkijken. Om 15:00 uur moeten we weer verzamelen bij “de Parade”. Dit is het plein voor de grote Sint Jans kerk van Den Bosch. Als we om 15:30 vertrekken naar Alphen a/d Rijn is iedereen moe en voldaan van een prachtige dag in het museum. Tijdens de rit worden er al een hoop verhalen en ervaringen gedeeld van wat alle gasten allemaal gezien hebben in het museum. Met een lekker zelf gebakken koekje van onze vrijwilligster Steffie (we moeten volgens Hans haar opgeven voor heel Holland bakt) een mandarijntje en een flesje water wordt de dag afgesloten in de bus. Hans de reisleider en Dick de chauffeur hebben er een onvergetelijke dag van gemaakt voor onze gasten.

Wendy Kool- van Duijn (Vrijwilliger Activiteiten Commissie)

EVEN VOORSTELLEN…

Beste gasten en vrijwilligers van de Zonnebloem,

Hierbij wil ik me graag aan allen voorstellen als een van de nieuwe bezoekcoördinatoren/bestuurslid van Ridderveld. Mijn naam is Irma Ruhaak, woon sinds 1990 in Alphen aan den Rijn en ben 59 jaar.

Afgelopen maart kreeg ik de advertentie voor bestuurslid bezoekwerk onder ogen en ik voelde direct dat dit iets voor mij zou zijn. Al snel was ik in gesprek met Dikkie en Carla en vervolgens met medegegadigde voor deze functie, Marloes.

Inmiddels zijn Marloes en ik al een paar weken in “functie”. We hebben al vergaderingen bijgewoond, intakegesprekken gehad en diverse telefoontjes gepleegd. Samen zullen we bij de aflevering van de zonnebloemauto zijn. Zo raken we al aardig ingewijd in het reilen en zeilen van de Zonnebloem. Het zal wel even zijn tijd nodig hebben voor ik alle gasten en vrijwilligers ontmoet heb, maar ik zie het wel zitten met jullie allen samen te werken.

Zelf ben ik mee geweest op de boottocht van 15 mei j.l. Wat een leuke ervaring! Ik heb hierbij veel gasten kunnen ontmoeten en prettig samengewerkt met Jolanda, Ria en Corrie. Ook alle andere vrijwilligers die deze dag georganiseerd hebben, chapeau! Het liep als een trein! Wat een geweldige organisatie. Ik hoop en weet het bijna wel zeker dat iedereen een heerlijke dag gehad heeft.

Irma Ruhaak

EVEN VOORSTELLEN…

Als nieuwe Coördinator Bezoekwerk wil ik mij graag even aan u voorstellen. Mijn naam is Marloes Kranenburg, 63 jaar oud en woonachtig in Nieuwkoop. Inmiddels ben ik ruim een jaar met pre pensioen; heerlijk hoor maar ik voel me nog te jong om helemaal niets meer te doen. Inmiddels heb ik via intakes en huisbezoekjes een aantal van u al persoonlijk ontmoet. Ik ben vast van plan om de komende maanden met al 'mijn' gasten en vrijwilligers kennis te gaan maken, dus u bent gewaarschuwd...

Graag wil ik benadrukken dat ik voor vragen, ideeën en opmerkingen nagenoeg altijd beschikbaar ben, dus schroom niet en bel, mail, app of spreek me aan als het nodig is.

Marloes Kranenburg

Stamppotmiddag

De stamppotmiddag die op 13 februari 2019 plaatsvond in de Meerkoet kan een succes worden genoemd. Het was een activiteit die vrijwel alle gasten zullen hebben gewaardeerd. Er kon gezellig met elkaar worden gepraat en tussendoor kon worden geluisterd naar de live muziek van het duo Cor en Cor. Zij zorgden ervoor dat de sfeer er goed in zat. Er kon volop worden meegezongen met de liedjes van vroeger met als een van de hoogtepunten toch wel de twee reebruine ogen die de jager aankeken. Er werd zelfs heel even een polonaise ingezet.

Na de muziek kon worden genoten van een van de drie stamppotten met worst of gehaktbal naar keuze. Een advocaatje met slagroom vormde de kers op de taart, waarna iedereen voldaan huiswaarts kon keren.

Jannie van der Zwan (Vrijwilliger)

Carnavalsmiddag bij de Cascarvieten

Op vrijdagmiddag 1 maart waren we uitgenodigd door de Cascarvieten om hun jaarlijkse 55+ carnavalsmiddag bij te wonen in Avifauna.

Bij binnenkomst kreeg men 2 bingokaarten en een zakje met een lootje. Met dit lootje kon je een hele lekkere appeltaart winnen. En bij de bingo kon je verschillende prijzen winnen die ter beschikking waren gesteld door diverse ondernemers. Ook kreeg men een kop koffie of thee met een lekker gebakje erbij.

Er waren ook diverse artiesten die middag aanwezig. Zanger Marco den Hollander maakte er een goed feestje van en de hele zaal liep de polonaise. Ook de Cascarvieten lieten diverse optredens zien van hun dansmariekes. Al met al weer een super gezellige middag!

Jolanda Cohen (Vrijwilliger)

BEDANKT MIEN!!!

Wie kent haar niet: MIEN VOGELAAR

Mien van de gastenlijst

Mien van de naamkaartjes

Mien van de invulstroken… en ga zo maar door.

Na een aantal jaren lid te zijn geweest van de activiteitencommissie heeft zij haar taak neergelegd.

We hopen dat je nu als gast nog lang van die activiteiten, waar jezelf zolang mee bezig bent geweest, mag en kan genieten.

Mien, bestuur en vrijwilligers danken je hartelijk voor al die jaren dat je dit werk hebt gedaan.

We wensen je voor de toekomst al het goede.

Dikkie Moesker

Rolstoelauto huren… Nu ook in Alphen aan den Rijn

Op familiebezoek, naar een feestje of winkelen. Met elkaar genieten is het aller belangrijkst. Maar hoe kom je daar als je gebruik maakt van een rolstoel of een scootmobiel? Het is erg fijn als je niet afhankelijk bent en zelf kunt gaan waar en wanneer je dat wilt. Met de Zonnebloemauto maken wij het mogelijk. De Zonnebloem biedt rolstoelvervoer voor een betaalbare prijs. Want iedereen moet in alle vrijheid op pad kunnen gaan, ook als je gebruik maakt van een rolstoel. Dat is waar wij met elkaar voor gaan!

Ook in Alphen aan den Rijn is de Zonnebloemauto te huur. De uitgifte van de Zonnebloemauto vindt plaats vanuit Vegro Thuiszorgwinkel aan de Euromarkt 1 in Alphen aan den Rijn. De aangepaste auto is exclusief te huur voor mensen die gebruik maken van een rolstoel of scootmobiel.

(Kijk voor nadere informatie en voorwaarden op www.zonnebloem.nl/zonnebloemauto)

Varen met de Regioboot

Vandaag, 15 mei 2019, zijn we wezen varen met onze afdeling en de afdelingen Boskoop en Bodegraven. We hadden van onze afdeling 61 gasten aan boord.

Over het weer hadden we niet te klagen, het was een hele mooie zonnige dag en konden zelfs in de middag nog even buiten op het bovendek zitten. Heerlijk genieten van het zonnetje.

Onze gasten hebben kunnen genieten van een hoop lekkers, zoals koffie met cake, drankje met een bitterbal en een driegangen diner met als toetje een heerlijk ijsje.

Na het eten was er nog een loterij met leuke prijzen, zoals een doos met lekkernijen van Bakkerij Zonneveld. Ook Archeon, Avifauna/van der Valk, Bloemenboetiek Mariska hadden prijzen gesponsord. Na de loterij was er nog een rondje drinken met wat lekkers. We hebben mooie plekjes gezien tijdens de tocht langs Woubrugge, het Braassemermeer, Kager Plassen, Leiden, Leiderdorp, Hazerswoude-Rijndijk en Alphen aan den Rijn. Ook waren alle taxi’s op tijd aanwezig toen we weer aanmeerden in Alphen.

Al met al een mooie dag met leuke gasten die het prima naar hun zin hadden.

Jolanda Cohen (Vrijwilliger)

Beste Zonnebloemgasten,

Zijn er wijzigingen in uw woon- of leefsituatie? Wilt u (of uw contactpersoon) dit dan alstublieft doorgeven aan ons secretariaat. Het komt nog te vaak voor dat onze vrijwilligers voor een gesloten deur staan en ook op een andere manier geen contact kunnen leggen.

Het gaat niet alleen maar om een verhuizing, een nieuw telefoonnummer of ander e-mailadres, maar ook om een tijdelijk verblijf bij bijvoorbeeld familie of in een revalidatiecentrum. Ook als de gegevens van uw contactpersonen veranderen, dan willen wij dat graag weten. Ons werk valt of staat bij goede communicatie, zowel ten aanzien van het bezoekwerk als van de activiteiten.

Zet onze contactgegevens alstublieft in uw adresboek!

Secretariaat:                    Esther Derksen           0172-575385

Bezoekwerk:                    Irma Ruhaak               06-39314161

Bezoekwerk:                    Marloes Kranenburg     06-14520953

E-mail:                                 zonnebloemridderveld.secr@gmail.com

Hans van den Akker

06-40053886
contactformulier

Contact & Aanmelden

Heb jij een lichamelijke beperking en wil je deelnemen aan onze activiteiten of wil je je aanmelden als vrijwilliger bij de afdeling?

Specialiteiten

• Uit eten/terrasje pakken
  • Creatieve workshops
  • Buitenactiviteiten
  • Bezoekwerk
  • Bezoek aan dierentuinen en natuurparken