Jaarverslag 2021

Het jaar 2021 begon met hoop op verbeteringen ten opzichte van het voorgaande jaar. Het vaccineren tegen Covid-19 was begonnen en onze gasten behoorden tot de doelgroep die als eerste aan de beurt kwamen. Desondanks was het organiseren van activiteiten nog niet mogelijk, werden er alternatieven bedacht en keek iedereen hoopvol uit naar het licht aan het eind van de tunnel in de vorm van het voorjaar en de 2e vaccinatie.

Missie Nationale Vereniging de Zonnebloem: De Zonnebloem is er al ruim 70 jaar voor mensen met een fysieke beperking voor wie dagelijkse zaken niet vanzelfsprekend zijn. Onze vrijwilligers laten zien dat er veel meer mogelijk is! Met aandacht, activiteiten, vakanties, betere mobiliteit en toegankelijkheid. Het motto: Er kan zoveel meer dan je denkt.

Onze gasten: In de loop van het verenigingsjaar namen we afscheid van 12 gasten. Zeven van hen zijn overleden, 4 zijn verhuisd en 1 gast is afgemeld. Er konden 12 nieuwe gasten genoteerd worden. Het jaar 2021 werd daardoor begonnen en afgesloten met evenveel gasten n.l. 56. Het maandelijks doorsturen van de verjaardagen van onze gasten door het bestuurslid bezoekwerk zorgt voor een extra aandacht momentje zodat de aan de gast gekoppelde vrijwilliger een kaartje kan sturen, kleinigheidje kan afgeven of een telefoontje kan plegen. 14 gasten hebben bezoekwerk gekregen. Vrijwel iedereen die hier behoefte aan heeft hebben we hiermee blij kunnen maken. Vanwege corona staat er nog 1 adres op de wachtlijst.

Onze vrijwilligers: Naast de 21 vrijwilligers begin dit jaar mochten we 2 nieuwe vrijwilligers welkom heten zodat we nu weer over 23 enthousiaste en betrokken vrijwilligers beschikken. Negen vrijwilligers (2 meer dan in 2020) waren actief met het bezoekwerk binnen de afdeling. De vrijwilligers die bezoekwerk verrichten, doen dit normaal gesproken met grote regelmaat. Echter ook in dit coronajaar waren we genoodzaakt de bezoeken te beperken en afstand te bewaren. Dit komt mede doordat een deel van onze vrijwilligers zelf binnen een kwetsbare groep valt. Ons bestuurslid bezoekwerk pakt vooral in deze periode regelmatig de telefoon om een gesprekje te voeren. Uitnodigingen voor de activiteiten of het bezorgen van een alternatief geschenk, worden door de vrijwilligers meestal persoonlijk thuisbezorgd, zodat bij alle gasten regelmatig iemand van de Zonnebloem langs komt.

ACTIVITEITEN 2021: Januari. We hebben een mooie Zonnebloemkaart bezorgd met een warme groet en daarbij een Zonnebloem puzzelboekje, omdat veel van onze gasten graag puzzelen om de toch eenzame tijd door te komen. Maart. Voor de Paasdagen is er een fleurig paastasje met servetjes en wat paaslekkernijen thuisbezorgd bij alle gasten. Mei. “Als de zomer niet naar ons komt, brengen wij de zomer bij u thuis”. Het motto om in deze kille voorjaarsperiode tussen Koningsdag en Bevrijdingsdag een heerlijk bakje Zomerkoninkjes aan de gasten te overhandigen. Juli. “Licht aan het eind van de tunnel”. We begonnen uit te zien naar de opstart van ‘ouderwetse’ activiteiten, maar voor dit moment moesten we nog een keer kiezen voor een geschenk aan huis, n.l. een vers en feestelijk verpakt klein appeltaartje. 17 Augustus Bedevaart Meersel-Dreef. Hei is eindelijk zover! We mogen de jaarlijkse bedevaart naar Meersel-Dreef (B) weer organiseren. Met een grote groep gasten rijden we met de Opstapbus en meerdere auto’s de grens over om de Heilige Mis ter ere van Maria ten Hemel Opneming bij te wonen, waarna we in de bijbehorende taverne de gasten trakteren op een warme appelflap bij de koffie of thee. 12 september Zonnebloemdag. Het cultureel centrum Skac heeft genoeg ruimte om onze gasten aan tafel te verwelkomen waarna van een heerlijke lunch werd genoten onder begeleiding van de vertrouwde accordeonklanken van Tinie van Eekelen. In plaats van meezingen, dat nu niet is toegestaan, mochten de gasten verzoeknummers indienen en daar werd volop gebruik van gemaakt. Met een kaarsje voor iedereen herdachten we de overleden gasten en dierbaren en dit indrukwekkende moment van stilte werd stemmig opgevolgd door een gedicht van ons bestuurslid bezoekwerk. ’s Morgens werd in de kerk al aandacht gegeven aan de Zonnebloem en Nationale Ziekendag en werd het Zonnebloemlied ten gehore gebracht. 29 oktober Vier de Herfst. We nodigden onze gasten uit voor een gezellige en creatieve knutselmiddag onder begeleiding van een hapje en een drankje. Zo’n vrolijke oranje pompoen vormde de basis om geweldig leuke herfst tafereeltjes in elkaar te zetten. En wat had iedereen een plezier! December. De kerstmiddag op 11 december met optreden van MarieChristien werd helaas weer gecanceld. We hebben het optreden kunnen verplaatsen naar de paasperiode 2022. Het gereserveerde budget kon worden ingezet om een geschenkbon van €10,- aan te bieden van de plaatselijke Coöp supermarkt, verpakt, samen met een magazine en een kleurige kerstboom met snoeperijtjes.

Communicatie en corona: Van alle activiteiten, ook de thuisbezorg acties, worden foto’s gemaakt en wordt een bericht opgesteld. Deze worden gebruikt voor publicatie op de eigen Zonnebloem website en voor de regionale krant ‘Ons Weekblad’ die wordt verspreid aan betalende abonnees in de gemeenten Alphen-Chaam en Baarle-Nassau(N)/Baarle-Hertog(B). Daarnaast kunnen we publiceren op de gemeentelijke website www.onsalphenchaam.nl. In het voorjaar hebben we een interview geplaatst met één van onze gasten met als doel het werven van nieuwe gasten. Dit heeft 2 nieuwe gasten opgeleverd. Verder sluiten we onze berichten standaard af met de oproep voor vrijwilligers en/of gasten. Dit vereist een langere adem, onze nieuwe gasten en vrijwilligers melden zich doorgaans aan via andere kanalen, zoals de landelijke Zonnebloem. Bij de uitnodigingen voor gezamenlijke activiteiten wordt zeer uitgebreid stilgestaan bij de uitgevaardigde regels door de overheid over de pandemie en dit wordt zo nodig extra mondeling toegelicht door de vrijwilligers.

Promotie en samenwerking: Bij voorkeur worden alle inkopen gedaan bij de lokale ondernemers. Voor sponsoring kunnen we bij hen vaak terecht om artikelen tegen een ‘vriendenprijsje’ aan te kopen. We maken regelmatig gebruik van de diensten van de Opstapbus ABC om onze gasten met rolstoel of rollator comfortabel te kunnen vervoeren.

Bestuur en vrijwilligers: Het afdelingsbestuur Chaam kwam drie keer bijeen. Op 1 juli zijn we opgestart en daarna zijn we op 19 augustus en 7 oktober bij elkaar gekomen op een externe locatie om de vereiste afstand tot elkaar te bewaren. De meerderheid van de bestuursleden valt onder een kwetsbare groep. De vergadering van december werd vervangen door overleg per email, omdat we de nog geplande december activiteiten moesten annuleren en vervangen door alternatieven. Hier is een verslag van gemaakt. Na het schrappen van de vrijwilligersbijeenkomst in februari was er in september weer een afdelingsvergadering met alle vrijwilligers. Op vrijwilligersdag 7 december ontvingen onze vrijwilligers een brief met een uitnodiging voor de nieuwjaarsreceptie op zaterdag 22 januari 2022. Omdat deze wederom werd geannuleerd ontvingen de vrijwilligers alsnog een bedankbrief met een geschenkbon van €10,- te besteden bij horecagelegenheid ‘Jo’s ontbijt-lunch-lifestyle’. De afdeling Chaam is ingedeeld bij de Regio Zuid-West-Brabant. Vier keer per jaar zou er een vergadering zijn voor afdelingsbesturen. Echter alleen op 13 september werd een meeting op een externe locatie georganiseerd om de vereiste afstand tot elkaar te bewaren. Tijdens deze vergadering werden wel plannen voor de toekomst gepresenteerd die de houdbaarheid van de Zonnebloem op termijn, de takenoverdracht van de regio naar de afdelingen en de mogelijkheid tot samenwerking van de lokale afdelingen aan de orde stelden en hiermee wel wat stof deden opwaaien. Een vragenlijst hieromtrent is door ons ingevuld en opgestuurd.

Regio en Nationaal Bureau: Vanuit beide kanten werd frequent gecommuniceerd ter ondersteuning van alle vrijwilligers om zo goed mogelijk op de hoogte te blijven, coronaregels duidelijk te vertalen naar de praktijk en te stimuleren dat besturen en afdelingen binnen de mogelijkheden doorgaan met hun Zonnebloem activiteiten. De regio bracht in het voorjaar en najaar een uitgebreide Nieuwsbrief uit om activiteiten in de regio te verslaan. Tevens werd hierin ook een toelichting gegeven door de voorzitter van het regiobestuur over de toekomstverwachtingen en strategie.

Financiën: Om alle activiteiten te kunnen organiseren en de eigen bijdrage van de deelnemers zo laag mogelijk te kunnen houden worden normaal gesproken Zonnebloemloten verkocht. Dit jaar is wederom besloten om dit niet te doen. Onderzocht is nog wel of er vrijwilligers zijn die loten via internet willen verkopen maar hier heeft zich niemand voor gemeld. Al in 2020 werd besloten om als alternatief een actieprogramma op te zetten naar de Chaamse bedrijven. De basis hiervoor ligt gereed en kan in 2022 na een lange pauze weer in gang worden gezet door de hiervoor opgerichte projectgroep. Verder wordt er al een paar jaar budget gereserveerd voor het jubileumjaar 2023, het jaar waarin de Zonnebloem Chaam 60 jaar bestaat. De gemeente Alphen-Chaam verstrekte een mooie subsidie en via de Rabo Club Supportactie ontvingen we een vergelijkbaar bedrag t.o.v. het (record)jaar ervoor. Voor meer details wordt verwezen naar de jaarrekening en het inkomsten-uitgavenoverzicht.

Ciska van Nispen-Streefkerk

Specialiteiten