Zonnebloem afdeling

hulst

Musical Fostrot

foto-foxtrot-kopie-2jpg

Op 3 mei naar de Musical geweest

Op 3 mei 2026 gingen wij met een mooie groep gasten en vrijwilligers naar de succesvolle musical
Foxtrot in het Scheldetheater in Terneuzen. Deze voorstelling, gebaseerd op het werk van Annie
M.G. Schmidt en Harry Bannink was extra bijzonder door een speciale samenwerking tussen De
Nationale Vereniging De Zonnebloem en de producent van deze Nederlandse musical om
theaterbezoek toegankelijker te maken voor mensen met een lichamelijke beperking. Een prachtig
initiatief, waarbij de keuze voor deze geliefde musical uit 1977 – met de bekende liedjes – wat mij
betreft echt perfect was.
Eerlijk is eerlijk: in eerste instantie had ik verwacht dat er meer animo zou zijn onder onze gasten.
Gelukkig heeft onze voorzitter, samen met de afdeling Zonnebloem Terneuzen, toch een fijne
groep weten samen te brengen. En achteraf kan ik alleen maar zeggen: wat was het de moeite
waard!
Bij aankomst in het theater werden we door de gastvrouw en -heer van het theater hartelijk
ontvangen. Het voelde meteen gezellig en welkom. We waren bovendien niet de enigen; ook
andere Zonnebloemafdelingen waren aanwezig. Om 14.00 uur zaten we met z’n allen vol
verwachting in een volle zaal, klaar voor wat komen ging.
De musical nam ons mee terug naar de jaren dertig. Het verhaal over een meisje uit de provincie
dat in de grote stad terechtkomt in een artiestenpension, sprak tot de verbeelding. De sfeer van
uitbundig vermaak, dans en veren, maar ook de schaduw van crisis en dreiging, maakte het tot
een bijzonder geheel. En terwijl je kijkt, besef je ineens hoe herkenbaar sommige thema’s eigenlijk
nog steeds zijn.
In de pauze konden we genieten van een drankje dat voor ons klaar stond op de eerste verdieping.
Even bijkletsen en nagenieten van wat we al gezien hadden, voordat de tweede helft alweer
begon.
Wat ik misschien nog wel het mooiste vond, was om dit samen te beleven. De reacties om me
heen, het gezamenlijke genieten – dat maakt zo’n middag echt speciaal.
En natuurlijk was het fantastisch om Gerrie van der Klei op het podium te zien, die na bijna vijftig
jaar terugkeert in deze musical als pensionhoudster Mathilde. Ze maakt van deze rol echt iets
bijzonders. Gerrie wisselt deze rol af met Marjolein Touw en dat vind ik begrijpelijk als je al tachtig
plus bent.

We hebben met z’n allen genoten van een nostalgische, humoristische en ontroerende
voorstelling. Het liet opnieuw zien hoe sterk het werk van Schmidt en Bannink is – scherp, grappig
en vol gevoel.
En hoe leuk: deze productie is zelfs bekroond als Beste Grote Musical tijdens het Musical Awards
Gala. Dat maakt het extra bijzonder dat wij daar gewoon bij waren!
Dank aan de Zonnebloem afdeling Hulst voor deze gezellige middag.
Sandra Ton-Piket

Betsy Maes

0114-310356
contactformulier

Contact & Aanmelden

Heb jij een lichamelijke beperking en wil je deelnemen aan onze activiteiten of wil je je aanmelden als vrijwilliger bij de afdeling?

Specialiteiten

  • Bezoekwerk
  • Uit eten/terrasje pakken
  • Buitenactiviteiten
  • Winkelen