Amsterdam

Zonnebloem afdeling

Ontdekkingstocht door het Venetië van het Noorden.

Ontdekkingstocht door het Venetië van het Noorden.

Op een, zoals gewoonlijk, zonnige Zonnebloemdag heeft de afdeling Krimpen a/d IJssel op maandag 30 augustus 2015 een mooie dagtocht gemaakt door de eeuwenoude grachten van Amsterdam. Stad op palen, bestaande uit 90 eilandjes, 100 km grachten en op dit moment meer dan 1.500 bruggen.

Vanuit Krimpen vertrokken we om 09.15 uur naar Amsterdam waar we circa 10.30 uur aankwamen. Met de Zonnebloemboot vertrokken wij vanaf de Prins Hendrikkade voor een tocht van bijna 3½ uur langs de mooiste plekjes, de (kerk)torens, statige herenhuizen, pakhuizen en vooral de geveltjes. Schitterende klokgevels uit de 17e en 18e eeuw, al dan niet verfraaid met een eenvoudige of uitbundige trosversiering en trapgevels uit vooral de 17e eeuw. Die trapgevels moesten de oude houten en brandgevaarlijke gevels van toen vervangen. Wij voeren langs  panden met halsgevels en verhoogde halsgevels. Halsgevels zijn vooral in de periode 1640-1780 gebouwd. De fraaie verhoogde halsgevel was te bewonderen aan de Herengracht 378 in een volledig symmetrische Louis XIV-stijl met prachtige ornamenten. De pakhuizen waar we langs kwamen waren voorzien van tuitgevels.
De pakhuizen, nu vooral in gebruik als luxe appartementen, hadden nog fraai rood geschilderde luiken; dat gaf een levendig aanblik.
De pracht van de Gouden Eeuw was te zien aan de hand van de fraaie ornamenten die aan de gevels en vooral in de top waren aangebracht. Veel panden waren voorzien van fraai bewerkte friezen.
Gids Ron vertelde over de reden waarom de gevels van de oude panden een beetje naar voren hellen. Met een mooi woord heet dat "op de vlucht gebouwd". Het op de vlucht bouwen was een bouwkundige eis van Amsterdam, de eis was "bij stadskeur voorgeschreven en geregeld". Enerzijds is dat waarschijnlijk bedoeld om het hijsen gemakkelijker te maken, alle huizen hebben een hijsbalk. Anderzijds was het misschien bedoeld om het inwateren van regen op het zwakkere cementwerk te voorkomen.
Een derde reden zou kunnen zijn dat het om esthetische reden zou gaan. Maar de genoemde drie redenen zijn niet meer met zekerheid te zeggen.
Uiteraard ging de tocht ook over het IJ en kregen we uitleg over de verschillende gebouwen, werven en andere vormen van industrie.
De verzorging aan boord was zeer goed geregeld, koffie en thee in de ochtend, een lekkere lunch bestaande uit een heerlijke kop Zaanse mosterdsoep en smakelijke sandwiches en een lekker nagerecht toe. Water stond al standaard op tafel en een sapje in de middag completeerde het geheel.

Na een dankwoord aan kapitein Henk, gids Ron en gastvrouw Ingrid, allen van de Zonnebloemboot meerden we om circa 14.30 weer af om weer met de bus huiswaarts te keren. In de bus werden de vrijwilligers die deze dag georganiseerd en verzorgd hebben eveneens bedankt.

foto's klik hier

Tom Janse

0180-513686
contactformulier

Contact & Aanmelden

Heb jij een lichamelijke beperking en wil je deelnemen aan onze activiteiten of wil je je aanmelden als vrijwilliger bij de afdeling?

Specialiteiten

  • Uit eten/terrasje pakken
  • Winkelen
  • Buitenactiviteiten
  • Bezoekwerk
  • Bezoek aan dierentuinen en natuurparken