Orgelconcert in de St. Martinuskerk in Baak

Wietse Meinardi bespeelde het Van Vulpen-orgel. Thema: de Duitse invloeden in de Engelse orgelmuziek.
Het bijwonen van een orgelconcert, zou daar onder onze gasten belangstelling voor zijn? Tijdens een Zonnemiddag werd die gepeild met als resultaat genoeg geïnteresseerden om dat als kleinschalige activiteit op de Zonnebloem-agenda te zetten.
Uit de reeks orgelconcerten die de huidige eigenaar van de kerk aanbiedt, werd gekozen voor die waar Wietse Meinardi de organist zou zijn. Meinardi is vanaf het begin als adviseur betrokken bij het grootse orgelproject dat Jacco Rebel voor ogen heeft. De verhuizing van het Van Vulpen-orgel van Renkum naar Baak is slechts een eerste aanzet.
In het kort lichtte Meinardi het thema toe. Het verschil tussen Duitse en Engelse kerkorgels was groot. De toenemende populariteit van Duitse orgelmuziek, met name die van Bach, leidde tot een vraag naar orgels die deze muziek naar behoren konden uitvoeren. Waar Engelse orgels voorheen vaak een beperkt pedaal of voetklavier hadden, werden ze nu uitgebreid met meer registers en een grotere omvang om de ingewikkelde baslijnen in Bachs muziek te kunnen spelen.
De zestien Zonnebloem-gasten en vrijwilligers zaten eerste rang om te zien hoe niet alleen de handen maar zeker ook de voeten van de organist de composities uitvoerden.
Op het programma stonden naast klassieke werken van Bach en Händel ook muziekstukken van hedendaagse Engelse componisten. Voor Meinardi was het spannend om te horen of ook deze muziek op het orgel goed naar voren zou komen. Desgevraagd na afloop: “Jazeker, ook dat kan het Van Vulpen-orgel aan.