Cookies

Zonnebloem.nl en de bijbehorende (sub)domeinen maken gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken.

Wij gebruiken functionele en analytische cookies om bezoekers een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen advertentie cookies, zodat De Zonnebloem u relevante en gepersonaliseerde advertenties kan tonen buiten deze websites om.

Uw internetgedrag buiten de websites kan ook door deze derde partijen gevolgd worden door middel van tracking cookies. Door op akkoord te klikken bevestigt u akkoord gaat met het gebruik van analytische en tracking cookies en cookies van derde partijen.

Voor meer informatie klik hier

Instellingen

Zonnebloem.nl en de bijbehorende (sub)domeinen maken gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken.

Wij gebruiken functionele en analytische cookies om bezoekers een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen advertentie cookies, zodat De Zonnebloem u relevante en gepersonaliseerde advertenties kan tonen buiten deze websites om.

Uw internetgedrag buiten de websites kan ook door deze derde partijen gevolgd worden door middel van tracking cookies. Door op akkoord te klikken bevestigt u akkoord gaat met het gebruik van analytische en tracking cookies en cookies van derde partijen.

Voor meer informatie klik hier

U kunt zelf instellen welke cookies u van ons accepteert. Houd er rekening mee dat door het niet accepteren van cookies uw website ervaring niet optimaal kan zijn. Meer informatie over het gebruik van gegevens van verschillende cookies vindt u in ons cookiebeleid.
Via youronlinechoices.com kunt u zelf bepalen per netwerk of u advertenties krijgt te zien op basis van uw vorige websitebezoek en interesses. U kunt de cookies ook van uw apparaat verwijderen door te klikken op de browser die voor u van toepassing is: Chrome, Firefox, Internet Explorer, Edge, Safari (macQS), Opera.
Design Bootcamp van studenten NHTV voor de Zonnebloem met Ikhebpit

Bredase ideeën in de snelkookpan

16-01-2017

Een rolstoel bovenop de kerk, een silent disco, een campagne op straat. Er kwamen heel wat ideeën los tijdens de zogenoemde Design Bootcamp voor studenten van de Academy for Leisure (NHTV) in Breda. Het doel: innovatieve oplossingen bedenken voor échte opdrachtgevers in de stad. Ook voor de Zonnebloem!

Tijdens het Design Bootcamp werkten in totaal 140 vierdejaarsstudenten aan opdrachten van echte opdrachtgevers. In drie dagen tijd – 10, 11 en 12 januari – kregen ze de uitdaging concepten te bedenken en voor te bereiden, de zogenoemde ‘snelkookpan-methode’. Zaterdag voerden ze ze uit in de stad.

De Zonnebloem was één van de opdrachtgevers en had drie opdrachten: vergroot de zichtbaarheid van mensen met een lichamelijke beperking, maak iets onmogelijks mogelijk en maak de online community van de Zonnebloem interessanter voor 30- tot 60-jarigen. Met behulp van workshops en coaching kregen studenten tools om aan de slag te gaan en met slimme concepten te komen.

#ikhebpit

Een idee dat eruit sprong, was de campagne rond het thema ‘pit’. Een actie die de bekendheid van de Zonnebloem zowel op straat als online moest vergroten. “Pit verwijst op twee manieren naar de Zonnebloem”, vertelt student Tanya. “Een pit zit letterlijk middenin een zonnebloem, maar staat ook symbool voor energie, levenslust en lef. Een omschrijving die past bij veel mensen met een lichamelijke beperking die ondanks hindernissen die ze tegenkomen door blijven gaan.”

Met die boodschap gingen de meiden zaterdag de straat op. Ze deelden zonnebloempitten uit en stelden voorbijgangers de vraag of zij ook pit hebben en genieten van het leven. Zo ja, dan kregen zij een stempel met ‘#ikhebpit’ op hun hand. Deze hashtag verwijst naar een internetsite, waar de studenten allerlei verhalen verzamelen.

Nieuwsgierig? De studenten hebben het hele traject – van brainstorm en workshops tot uitvoering op straat – vastgelegd in een online video

Studenten NHTV maken campagne ikhebpit tijdens Design Bootcamp

Tijdsdruk

Het concept was zelfs zo geslaagd, dat de docenten het waardeerden met de eerste prijs. “Dit was echt zo’n bijzondere ervaring”, vertelt Tanya. “Het concept is in een snelkookpan tot stand gekomen. Je ervaart hoe het is om onder tijdsdruk te werken. Je moet echt even omschakelen om zo snel iets neer te zetten. En er vertrouwen in hebben dat het goed komt. We moesten onze tijd goed verdelen. Het was heel leerzaam!”

Rolstoel op de kerk

Studenten gingen ook aan de slag met de twee andere opdrachten. Iets onmogelijk mogelijk maken, daar liepen de ideeën letterlijk en figuurlijk hoog op. De uitdaging: een groep van twintig mensen in een rolstoel boven op de Onze-Lieve-VrouweKerk in Breda te krijgen. Al snel bleek dit een brug te ver, mede vanwege het slechte weer en ‘code oranje’ dat het KNMI afgaf. Een alternatief concept was al snel een feit: een silent disco ín de kerk. Hierbij dansen bezoekers met koptelefoons op op dezelfde muziek. Zo heeft niemand er verder last van heeft. Studenten kregen zelfs binnen de tijd de sponsoring rond.

Stadstour

Een ander idee was dat van een stadstour die draait om persoonlijke ervaringen van iemand met een lichamelijke beperking: een tocht langs plekken die emotionele waarde hebben voor diegene. Met als achterliggende gedachte de persoon áchter de handicap te laten zien. Vanwege het winterse weer en de krappe planning kon deze zaterdag nog niet plaatsvinden, maar staat zeker nog op de planning!