Zonnebloem past vakantie aanbod aan

aangepast vakantie aanbod

Wijzigingen nodig om inkomsten en uitgaven in balans te brengen

Nationale Vereniging de Zonnebloem past vanaf 2018 het vakantie-aanbod aan. Ook komt nóg meer dan voorheen het initiatief te liggen bij de 1.300 lokale afdelingen. De Zonnebloem brengt daarmee zijn inkomsten en uitgaven in balans. Zo blijft de vrijwilligersorganisatie een gezonde, krachtige en toekomstbestendige vereniging voor mensen met een lichamelijke beperking.

Inkomstendaling

De Zonnebloem merkt een daling in inkomsten uit fondsenwerving. Sinds de komst van het bel-me-niet-register staat de werving van nieuwe donateurs onder druk. Ook de verkoop van Zonnebloemloten loopt jaarlijks terug. De Zonnebloem werkt al een aantal jaren aan andere methoden van fondsenwerving. Die hebben nog onvoldoende resultaat. Om de inkomsten en uitgaven in balans te brengen, maakt de Zonnebloem keuzes in het vakantie-aanbod.

Lokaal

De Zonnebloem legt de focus van haar activiteiten vooral op lokaal niveau. Bij de tienduizenden Zonnebloemvrijwilligers is dat in goede handen. Al bijna zeventig jaar bezoeken vrijwilligers mensen met een lichamelijke beperking aan huis. Daarnaast organiseren lokale afdelingen regelmatig dagjes uit.

Aangepast vakantie-aanbod

Veruit het bekendst bij het Nederlands publiek zijn de aangepaste bus-, vaar- en vliegvakanties van de Zonnebloem. Vanaf 2018 behoudt de Zonnebloem alleen haar vaarvakanties met hotelschip MPS de Zonnebloem. Voor veel mensen die gebonden zijn aan bijvoorbeeld een rolstoel of bedlegerig zijn, is een cruiseschip de enige mogelijkheid om vakantie te vieren. De Zonnebloem organiseert al jaren zelf aangepaste vakanties. Daarmee is de Zonnebloem de grootste touroperator voor mensen met een lichamelijke beperking.

Betaalde organisatie

De betaalde organisatie van de Zonnebloem richt zich voortaan nóg meer dan voorheen op het ondersteunen van de dienstverlening door de vrijwilligers op lokaal en regionaal niveau. Deze aanpassingen leiden ertoe dat de betaalde organisatie zal inkrimpen.