Zonnebloem viert 70ste verjaardag met beursgong

Dit jaar bestaat de Zonnebloem 70 jaar. Om het jubileumjaar van de vrijwilligersorganisatie te starten, sloeg Caroll Sastro op dinsdag 15 januari om 9.00 uur op de beursgong bij Euronext Amsterdam. Zij is scootmobielgebruiker en één van 112.000 deelnemers aan de Zonnebloemactiviteiten. Onder meer Marc Damen, directeur van de Zonnebloem, en enkele bestuursleden van Zonnebloemregio Amsterdam waren aanwezig bij de gongslag. De gongslag is iedere werkdag hét startmoment van de beurshandel bij Euronext. Na afloop vertelt Caroll: “Ik vind het geweldig om mee te maken. Hoe bijzonder is het om op de beursgong te mogen slaan. Als beursknecht open ik de handel. Het is zo indrukwekkend allemaal.”

Vereniging
Al 70 jaar verrijkt de Zonnebloem de levens van mensen met een lichamelijke beperking. Daarvoor zijn 38.000 vrijwilligers actief in vrijwel elke wijk, dorp en stad in Nederland. Zij bezoeken mensen aan huis. Veel mensen met een lichamelijke beperking kunnen door het ontbreken van persoonlijke hulp of door medische zorg namelijk niet alleen de deur uit. De 1.100 lokale Zonnebloemafdelingen organiseren daarom dagjes uit en aangepaste vakanties. Jaarlijks nemen zo’n 112.000 mensen deel aan activiteiten en vakanties van de Zonnebloem. Ook maakt de vrijwilligersorganisatie de meest bezochte vrijetijdslocaties toegankelijker. Daarvoor onderzoeken 750 rollator-, rolstoel- en scootmobielgebruikers als mystery guests attractieparken, bioscopen, concertzalen, dierentuinen, musea, theaters en voetbalstadions. Daarnaast biedt de Zonnebloem bijna 50 rolstoelhuurauto’s aan, verspreid over Nederland. Huurders van deze Zonnebloemauto’s kunnen zelf bepalen wanneer, waarheen, hoe lang en met wie ze op pad willen. De vereniging roept dan ook niet voor niets: ‘Er kan zoveel meer dan je denkt’.

Jubileumjaar
Op donderdag 17 januari viert de Zonnebloem haar 70-jarig jubileum. De vrijwilligersorganisatie laat deze mijlpaal niet zomaar voorbij gaan. Het hele jubileumjaar viert de organisatie samen met haar 38.000 vrijwilligers en 112.000 activiteiten- en vakantiedeelnemers. De Zonnebloem start met de Week van het Bezoekwerk van donderdag 17 tot en met vrijdag 25 januari. Directeur Marc Damen: “Wanneer iemand zijn leven doorbrengt in bijvoorbeeld een rolstoel, ziet zijn wereld er vaak anders uit. ‘Even’ de deur uit gaan, is minder vanzelfsprekend. Terwijl iedereen van het leven hoort te kunnen genieten. Daar hoort erop uit gaan bij. Onze 38.000 enthousiaste en bevlogen vrijwilligers bewijzen iedere dag weer dat er zoveel meer kan dan we denken voor onze deelnemers aan activiteiten en vakanties. Zij hebben al 70 jaar hart voor elkaar.”

In het voorjaar komen de 70 zorgeloze Zonnebloemdagen. In september staat het vakantieschip van de Zonnebloem in de belangstelling tijdens de Wereldhavendagen in Rotterdam. De vereniging sluit het jubileumjaar af op de Nationale Vrijwilligersdag in december. Ook krijgen veel reguliere Zonnebloemactiviteiten een jubileumsausje.