Zonnebloem viert opstarten huisbezoek met appeltaart

taarten vianen
Voor mensen met een lichamelijke beperking is erop uitgaan niet vanzelfsprekend en door de coronacrisis vielen alle reguliere Zonnebloemuitjes en bezoeken weg. Sociaal isolement ligt op de loer. Dat is niet niks. Ook niet voor de Zonnebloemvrijwilligers. Het was hartverwarmend om te zien hoe de Zonnebloemvrijwilligers in contact bleven door raambezoeken, bossen bloemen voor de deur, kaartjes en belcirkels, maar uiteindelijk gaat er niets boven persoonlijk contact en elkaar weer goed in de ogen kijken.

Nu de maatregelen versoepelen willen Zonnebloemafdelingen voorzichtig het huisbezoek weer opstarten. Uiteraard met in achtneming van de geldende basisregels. Om het weerzien gepast te vieren, gaan we vrijwilligers en deelnemers van de Zonnebloem samenbrengen voor een gesprek, onder het genot van een kop koffie en appeltaartje van Joehoe! Ouwe Taart.

 

Een taartje met sociale impact

Joehoe! Ouwe Taart is een maatschappelijk initiatief bedacht door Marc van Nieuwkerk. Met de verkoop van zijn appeltaartjes wil hij bijdragen aan de vermindering van eenzaamheid onder ouderen. Van Nieuwkerk: “In Nederland raken veel ouderen door verschillende redenen in een sociaal isolement en voelen zich eenzaam. Samen met Enbiun bedacht ik Joehoe! Ouwe Taart en van ieder verkochte taartje wordt een deel gedoneerd aan onder andere de Zonnebloem.” Nationale Vereniging de Zonnebloem zet zich al meer dan zeventig jaar in voor mensen met een lichamelijke beperking. Met persoonlijke aandacht, aangepaste dagjes uit en speciale vakanties willen zij deze mensen een onvergetelijke tijd bezorgen. Alles met als doel het verminderen van sociaal isolement.

Sympathieke samenwerking

De gemeenschappelijke missies van Joehoe! Ouwe Taart en de Zonnebloem bleek uit te nodigen tot een concrete samenwerking. Van Nieuwkerk: “Ik wilde vanuit mijn ondernemersmentaliteit sociale impact maken. Door de samenwerking met Royal Smilde Bakery kregen de productie en logistiek vorm.” Femtinus Rozema, commercieel directeur Royal Smilde Bakery: “We zijn continu op zoek naar manieren waarop we, door middel van onze producten, impact en verschil kunnen maken in de maatschappij. We zijn er trots op dat we hier op deze manier aan kunnen bijdragen, want wat is er nou leuker dan met mooie, lekkere producten de strijd tegen eenzaamheid aan te kunnen gaan?”
De Zonnebloemafdelingen in het land stonden te popelen om hun deelnemers te verrassen met een bezoek, onder het genot van meegebrachte appeltaartjes en een goede bak koffie.