Jaarverslag 2019

dscn1840jpg

Jaarverslag 2019

Jaarverslag 2019 Zonnebloem afdeling Den Ham

Alweer een jaar voorbij en het was een jaar met een aantal veranderingen binnen het bestuur.

Maar gelukkig had dat geen invloed op onze activiteiten!

We hadden een smakelijk begin van het nieuwe Zonnebloemjaar!

Bij Harwig genoten we in maart van een heerlijk stamppot-buffet, dat gaat er altijd in!

Uiteraard startten we, zoals elk jaar in mei, weer vol goede moed met de verkoop van de loten en het is mooi om te kunnen melden dat we deze weer allemaal verkocht hebben.

Er was dit jaar op 22 mei een Lentefair bij het Liefferdinck en daar stonden we graag met onze kraam! We verkochten boerenjongens, stonden er met onze Zonnebloem en hadden een mooie boodschappenmand waarvan de prijs geraden kon worden.

Al met al was het een leuke en gezellige fair en bracht het ook nog geld in het laatje, fijn!

En dat geld konden we goed gebruiken want op 10 juli gingen we weer met de bus op pad. De reis ging dit jaar naar de Orchideeënhoeve.

We vertrokken om 10.30. Luttelgeest is niet naast de deur, maar in de bus maakten we het gezellig en we waren om 12.15 bij de Orchideeën Hoeve.

We genoten eerst van een uitgebreide lunch met soep en een kroket. Daarna ging iedereen op eigen gelegenheid rondkijken in dit overdekte groene paradijs.

Uiteraard zijn er veel en bijzondere orchideeën te zien, maar ook zijn er prachtig aangelegde tuinen zoals een Taiwanese en Maleisische tuin.

Ook zijn er verschillende soorten dieren te zien zoals apen, meervallen en flamingo’s.

Velen bezochten ook de Vlinder Vallei, waar duizenden vlinders vrij rond fladderen.

Er was nog veel meer te zien, zoals flamingo's, hangende tuinen enz. enz.  Aan het eind kreeg iedereen nog een mooie attentie, dus dat was super leuk!

Om ongeveer 18.00 waren we weer bij het Liefferdinck en allemaal konden we terugkijken op een prachtige dag!

Een week later was het weer tijd voor de Brinkdag. Ook hier stonden we weer en, hoewel het toch wel wat geld opbracht, besloten we later in het jaar om in 2020 niet meer op de Brinkdag te staan. De inspanningen wegen niet op tegen de opbrengsten.

Op 11 september vierden we de jaarlijkse Zonnedag. Een gezellige middag met hapjes en drankjes bij de Tappenmars en gezellige muziek en meezingers van Frans Achterberg.

Alle aanwezigen hebben genoten!

De gasten die niet aanwezig konden zijn werden later thuis verrast met een prachtige bos bloemen.

Na de zomer begonnen we in september ook weer met vergaderen en helaas gaf onze voorzitter Aalt Palland aan per direct te stoppen ivm ernstige gezondheidsklachten.

Gea Prenger zal zijn plaats tijdelijk innemen.

Ook moesten we afscheid nemen van Margriet Gottemaker, onze penningmeester, die ivm drukke werkzaamheden haar taak neerlegde.

Maar gelukkig was er ook goed nieuws, want we konden 2 nieuwe bestuursleden verwelkomen: Aart ter Harmsel die onze nieuwe penningmeerster wordt en daarnaast Jeannette ter Harmsel, inderdaad de vrouw van,  die algemeen bestuurslid wordt. We heten ze van harte welkom en wensen hen veel succes!

Op 28 september vierden we ons 2-jaarlijkse vrijwilligersfeest… een mooie gelegenheid om als vrijwilligers samen wat leuks te doen en wat lekkers te eten.

We begonnen met een fietstocht, maar het weer gooide wel wat roet in het eten.

Daarna verzamelden we allemaal bij Gea, waar we in de garage konden genieten van een warm en koud buffet. Bovendien was dit een mooie gelegenheid om een aantal vrijwilligers te huldigen: Henk en Riek Davenschot voor hun jarenlange inzet voor de Zonnebloem en Henk Nijzink omdat hij 10 jaar vrijwilliger was.

Betsy en Henk verzorgden als het duo Jopie en Mientje een optreden en dat was lachen geblazen. Al met al was het een geslaagde avond.

Ook dit jaar, op 1 oktober, organiseerde de regio Reggestroom een gezellige middag en die werd bezocht door een aantal gasten uit Den Ham. Ze genoten van de prima catering en natuurlijk van de Lee Sangers uit Enter die vol enthousiasme zeemansliederen ten gehore brachten.

Langzaam maar zeker begonnen de voorbereidingen voor het Historisch Schouwspel en dus gingen we met een grote groep vrijwilligers knieperties bakken bij Betsy in het achterhuis. Het lukte prima, al sneuvelden er een aantal ijzers, de stemming zat er goed in en het resultaat mocht er zijn…. Zo’n 1700 heerlijke knieperties.

Ook was inmiddels weer de overheerlijke chocolade gehaald en de boerenjongens zat in de potjes… we waren er klaar voor!

Het Historisch Schouwspel was op 7 december en gelukkig ging het dit jaar wel door. De hele tijd kwam een gestage stoet bezoekers langs onze kraam en gelukkig kochten heel veel mensen wat lekkers bij ons. Het was een geslaagde dag met een flinke opbrengst!

Vlak voor Kerst kregen alle gasten nog een mooie kerstattentie en dat werd, zoals altijd zeer gewaardeerd. Ook werd daarbij het jaarprogramma en de uitnodiging voor de eerste activiteit van het nieuwe jaar alweer uitgedeeld.

Met elkaar kunnen we terugkijken op een bijzonder jaar, zeker door de wisselingen in het bestuur, maar we zijn blij dat de vacatures weer opgevuld zijn!

Ook dit jaar hebben we gasten verloren, maar gelukkig ook nieuwe gasten mogen inschrijven en hebben we, naast de nieuwe bestuursleden, ook een aantal nieuwe vrijwilligers mogen begroeten en daar zijn we natuurlijk heel blij mee.

Laten we, met elkaar, er een mooi 2020 van maken!

Antje Noeverman

Specialiteiten