Veel gestelde vragen
Wat is het Zonnebloempanel
Het Zonnebloempanel is een initiatief van de Zonnebloem. Het Zonnebloempanel vertegenwoordigt alle vrijwilligers, deelnemers en donateurs van de Zonnebloem.
Als lid van het Zonnebloempanel laat je je stem horen! Door je deelname heb je direct invloed op beslissingen die de Zonnebloem neemt. Met je mening, feedback en suggesties kan de Zonnebloem haar producten en diensten nog beter op de wensen van de doelgroep afstemmen.
Waarom zou ik meedoen?
Door je deelname heb je direct invloed op beslissingen die de Zonnebloem neemt. Met je mening, feedback en suggesties kan de Zonnebloem haar producten en diensten beter op je wensen afstemmen en de dienstverlening helpen te verbeteren. Na afloop van een panelonderzoek ontvang je altijd een overzichtelijke terugkoppeling met de belangrijkste resultaten.
Hoe zit het met mijn privacy?
Wanneer je je inschrijft voor het Zonnebloempanel, vragen wij je eenmalig om je naam, e-mailadres en postcode in te vullen en stellen we een aantal achtergrondvragen. Je postcode wordt gebruikt om een match te maken met ons relatiesysteem. We kunnen je daarmee registreren als panellid. Je naam en e-mailadres worden gebruikt om je uitnodigingen toe te sturen voor panelonderzoeken. Achtergrondvragen die in de inschrijfvragenlijst aan bod komen, worden gebruikt om je uit te nodigen voor de juiste onderzoeken. Vrijwilligers ontvangen bijvoorbeeld panelonderzoeken die gericht zijn op vrijwilligerswerk, waar donateurs onderzoeken krijgen voorgelegd die voor donateurs relevant zijn.
Antwoorden die je in panelonderzoeken geeft worden altijd anoniem verwerkt en worden niet gekoppeld aan je naam, emailadres of postcode en ons relatiesysteem. Informatie die je in vragenlijsten of in groepsgesprekken met ons deelt zijn daardoor niet te herleiden naar jou. Onderzoeken worden zelf door de Zonnebloem opgezet en gerapporteerd. Dit wordt gedaan door een onderzoeker van het Expertisecentrum op het nationaal bureau.
Voor het programmeren van vragenlijsten en het beheer van het panel, maakt de Zonnebloem gebruik van het onderzoeksplatform van Crowdtech. Crowdtech is onderdeel van onafhankelijk marktonderzoeksbureau MWM2. Met deze partij heeft de Zonnebloem afspraken gemaakt over het nemen van goede beveiligingsmaatregelen en het waarborgen van jouw privacy.
Hoe meld ik me aan als panellid?
Je kunt je eenvoudig aanmelden voor het Zonnebloempanel door op de pagina www.zonnebloem.nl/panel op ‘Ja, ik doe mee’ te klikken. We vragen je eenmalig om je naam, e-mailadres en postcode in te vullen en we stellen een aantal achtergrondvragen. Dit doen we om je uit te kunnen nodigen voor de juiste panelonderzoeken.
Kan iedereen lid worden van het Zonnebloempanel?
Het Zonnebloempanel is alleen bedoeld voor vrijwilligers*, deelnemers** en donateurs van de Zonnebloem. De frequentie en mate waarin je je inzet voor de Zonnebloem, waarmee je gebruik maakt van de diensten van de Zonnebloem, of waarmee je de Zonnebloem financieel steunt, is hierbij niet van belang. Elke mening van elke vrijwilliger, deelnemer of donateur is welkom.
(*) Met een vrijwilliger bedoelen we iemand die zich inzet voor de Zonnebloem om mensen met een lichamelijke beperking mooie momenten te bezorgen. Denk hierbij aan vrijwilligers die zijn aangesloten bij een lokale/regionale afdeling, maar ook aan vrijwilligers die meegaan met (vaar)vakanties van de Zonnebloem, vrijwilligers die zich hebben opgegeven als chauffeur voor de Zonnebloemauto of Mystery Guests die vrijetijdslocaties testen in het land.
(**) Met een deelnemer bedoelen we iemand die gebruikt maakt van de diensten van de Zonnebloem. Dit kan zijn via een lokale afdeling (omdat je bijvoorbeeld huisbezoek ontvangt of mee doet met activiteiten) maar ook omdat je bijvoorbeeld mee gaat met vaarvakanties van de Zonnebloem of omdat je gebruik maakt van de Zonnebloemauto.
Ik heb me aangemeld, hoe gaat het nu verder?
Direct nadat je je hebt aangemeld voor het Zonnebloempanel ontvang je een bevestigingsmail. Let op: deze bevestigingsmail kan in je spambox terechtkomen. Controleer dit dus goed. Ongeveer 4 tot 6 keer per jaar ontvang je vervolgens een uitnodiging voor een onderzoek. Soms is dat elke maand, soms drie maanden niet.
Heb ik speciale software nodig om mee te doen?
Nee, je hebt geen speciale software nodig. Het enige dat je nodig hebt, is toegang tot het internet en een eigen e-mailadres zodat we je per mail kunnen uitnodigen voor onderzoeken. De onderzoeken kunnen ingevuld worden vanaf een computer, laptop, tablet of mobiele telefoon.
Hoe weet ik dat er een onderzoek klaarstaat waaraan ik kan meedoen?
Je krijgt per e-mail een uitnodiging voor een onderzoek. In deze e-mail staat een link naar het onderzoek waarmee je automatisch toegang hebt tot het onderzoek.
Moet ik een onderzoek meteen invullen?
Nee, je kunt de vragenlijst invullen op een tijdstip dat je het beste schikt. Let wel op de periode waarin het onderzoek ingevuld kan worden, dit varieert per onderzoek.
Hoe lang duurt het invullen van een vragenlijst?
De lengte van de vragenlijst verschilt per onderzoek. Wij proberen de vragenlijst altijd zo kort mogelijk te houden. De tijd die benodigd is, hangt ook af van hoe uitgebreid je antwoorden geeft en de snelheid van je internetverbinding. Aan het begin van de vragenlijst geven we een inschatting van de tijd die je bezig bent met het invullen. Gemiddeld genomen, kost het beantwoorden van de vragen zo’n 3 tot 5 minuten.
Hoe vaak ontvang ik een uitnodiging voor onderzoek?
Als je meedoet aan het Zonnebloempanel ontvang je zo'n 4 tot 6 keer jaar een uitnodiging voor een onderzoek. Soms is dit elke maand, soms een paar maanden niet.
Ben ik verplicht om aan alle onderzoeken deel te nemen?
Nee, deelname is altijd vrijblijvend en je kunt per onderzoek kiezen om wel of niet mee te doen. Als je een keer geen tijd hebt om een onderzoek in te vullen, kun je de uitnodiging gewoon negeren. Bij elk onderzoek ontvang je altijd een reguliere uitnodiging en een herinnering.
Moet ik voor deelname betalen of krijg ik een vergoeding?
Nee, deelname aan het panel is gratis. We horen graag je mening over uiteenlopende onderwerpen. Voor deelname aan het panel krijg je geen financiële vergoeding. Wel heb je door je deelname direct invloed op beslissingen die de Zonnebloem neemt en ontvang je na afloop van een panelonderzoek je altijd een overzichtelijk terugkoppeling met de belangrijkste resultaten.
Mocht een panelonderzoek op locatie plaatsvinden, dan krijg je natuurlijk wel een vergoeding voor gemaakte reiskosten.
Ik heb een uitnodiging voor een onderzoek ontvangen, maar heb deze per ongeluk verwijderd.
Ongeveer 3 tot 7 dagen na de eerste uitnodiging, sturen wij een herinnering. In deze herinnering staat dezelfde link naar het onderzoek opgenomen.
Wat gebeurt er met de onderzoeksresultaten?
Panelleden worden altijd op de hoogte gebracht van belangrijke uitkomsten uit panelonderzoek. Na afloop van een onderzoek ontvang je deze terugkoppeling per e-mail. In deze terugkoppeling wordt ook verteld wat de Zonnebloem met de uitkomsten van een onderzoek gaat doen. Daarnaast publiceren we resultaten ook regelmatig in een nieuwsbrief, op Mijn Zonnebloem (vrijwilligers) of in een kort persbericht dat n.a.v. het onderzoek wordt geschreven.
De vragenlijst werkt niet, wat moet ik doen?
Mocht de link naar de vragenlijst niet werken: kopieer de link die onderaan de uitnodigingsmail staat, naar de adresbalk van je internet browser. Werkt dit ook niet, probeer het onderzoek dan te openen vanaf een ander device of via een andere internet browser. Werkt ook dit niet, dan kan je altijd contact opnemen met het dienstencentrum van de Zonnebloem.
Ik kreeg tijdens het invullen een foutmelding en het onderzoek werd afgesloten. Wat nu?
Mogelijk is er sprake geweest van een tijdelijke technische storing of het wegvallen van een internetverbinding. Je kan opnieuw op de link in de uitnodigingstekst klikken en verder gaan waar je was gebleven.
Ik heb een nieuw e-mailadres, wat moet ik doen?
Wanneer je je e-mailadres voor panelonderzoeken wilt wijzigen dan kun je een e-mail sturen naar dienstencentrum@zonnebloem.nl. Vermeld hierbij duidelijk dat je je e-mailadres voor het Zonnebloempanel wilt wijzigen.
Ik wil me uitschrijven uit het Zonnebloempanel, wat moet ik doen?
Onderaan elke uitnodiging die je ontvangt staat een link voor uitschrijven. Wanneer je hierop klikt kan je ervoor kiezen om je uit te schrijven voor een specifiek panelonderzoek (je ontvangt dan geen herinnering meer) of voor alle panelonderzoeken van de Zonnebloem.
Ik heb in een vragenlijst een vraag gesteld, maar geen reactie ontvangen. Hoe kan dat?
Onderzoeken worden altijd anoniem verwerkt. Wij kunnen daarom geen individuele terugkoppeling geven op vragen die in een vragenlijst worden gesteld. Heb je een vraag, dan kan je daarvoor contact opnemen met het Dienstencentrum van de Zonnebloem.
Ik heb een andere vraag, wat moet ik doen?
Heb je een andere vraag, dan kan je contact opnemen met het dienstencentrum van de Zonnebloem.