Cookies

De Zonnebloem gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren, gebruiksgemak te verbeteren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties en informatie te zien krijgt wanneer u gebruik maakt van deze website. Meer informatie over de cookies kunt u vinden op onze privacy pagina.

Algemene informatie

De voorwaarden om met de Zonnebloem in 2019 op vaarvakantie te gaan lees je hieronder.

  • De Zonnebloem zorgt ervoor dat jouw gegevens zorgvuldig worden behandeld. Ze worden alleen gebruikt om te kijken of je in aanmerking komt voor een vakantie. En daarna voor de eventuele uitvoering van de vakantie en alles dat daar aan voorafgaat en op volgt. Jouw medische gegevens zullen worden ingezien door daartoe bevoegde personen. En alleen indien nodig worden doorgegeven aan derden die behulpzaam zijn bij de uitvoering van je vakantie. We bewaren je gegevens zodat wij deze kunnen gebruiken voor je eventuele volgende aanmelding voor een Zonnebloemvakantie.
  • Zodra je van ons bericht ontvangt over de reis waarin we je hebben kunnen indelen (je definitieve boeking), is er sprake van een reisovereenkomst met de Zonnebloem waarop de ANVR-reisvoorwaarden van toepassing zijn.
  • Na ontvangst van deze definitieve boeking kun je binnen 24 uur je boeking kosteloos en zonder opgave van redenen herroepen. Daarna gaan de bepalingen in van de annuleringsregeling en dien je in ieder geval ten minste de administratiekosten á € 22,50 te voldoen.
  • De volledige reissom, inclusief bijkomende kosten, moet betaald zijn uiterlijk twee weken voorafgaand aan de vakantie. De kosten van de annuleringsregeling moeten binnen 2 weken na factuurdatum betaald zijn.
  • Je hoeft geen ondersteunend lid, donateur van de Zonnebloem of deelnemer aan de activiteiten van Zonnebloemafdelingen te zijn om deel te kunnen nemen aan een vakantie.
  • Als een formulier onvolledig en/of onjuist is ingevuld, kan dat leiden tot extra kosten qua administratie, aangepast vervoer of benodigde hulpmiddelen. Deze extra kosten kunnen op jou worden verhaald. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het onjuist invullen van je naam of het niet doorgeven van het meenemen van een rolstoel als je gebruik maakt van het Zonnebloemvervoer.

Prijzen

De prijs van een Zonnebloemvakantie is gebaseerd op wat iemand zonder lichamelijk beperking voor de reis zou betalen. Meerkosten voor bijvoorbeeld aangepaste vervoer, noodzakelijk hulpmiddelen, deskundige zorg en verpleging en reis- en verblijfskosten van de (zorg)vrijwilligers zijn voor rekening van de Zonnebloem. De Zonnebloem legt per deelnemer voor deze kosten gemiddeld € 450,- bij.

Op de factuur tref je de volledige reissom aan bestaande uit de volgende kosten:

  • De reisprijs per deelnemer (deze bestaat uit verblijfskosten, reis- en bagageverzekering).
  • Eventuele reisprijs reisgenoot (deze bestaat uit verblijfskosten, reis- en bagageverzekering).
  • Een eventuele toeslag van € 150,- p.p. voor een éénpersoonshut.
  • Een bijdrage voor het Calamiteitenfonds van € 2.50 per boeking (enkel bij vaarvakanties naar het buitenland).
  • Administratiekosten van € 22,50 per boeking.
  • Als je gebruik maakt van de annuleringsregeling, een bedrag van € 27,95 per boeking.
  • Als je gebruik maakt van het Zonnebloemvervoer, de bedragen die gelden voor de betreffende reisafstand.

Kortingsregeling

We willen onze vakanties zo betaalbaar mogelijk houden, wanneer je om financiële redenen niet kunt deelnemen aan onze vakantie, dan kun je – tegelijk met je aanmelding - een aanvraag doen om in aanmerking te komen voor onze kortingsregeling van 25% op de reissom. Er is een aantal voorwaarden waar je rekening mee dient te houden:

  • Je bent afhankelijk van het wettelijk minimum inkomen van iemand in jouw situatie.
  • Je stuurt een bewijs van inkomen en een jaaropgaaf met het aanmeldformulier mee.
  • Als je ook korting wilt voor je medereiziger gelden dezelfde voorwaarden. Dan dien je ook een bewijs van inkomen en jaaropgaaf van deze persoon mee te sturen.
  • Het is in geen geval mogelijk om achteraf korting te verlenen.
  • Als niet aan deze voorwaarden is voldaan, wordt de kortingsaanvraag afgewezen of niet in behandeling genomen.

Stuit de prijs, ondanks de korting, toch nog op onoverkomelijke bezwaren? Dan kun je bij de directie van de Zonnebloem een schriftelijk verzoek indienen (tegelijk met het aanmeldformulier) voor een extra korting.

Zorg op basis van ondernemerschap

Tijdens de vakantie neemt de Zonnebloem de zorg over van jouw verlener. Dit kan de thuiszorg zijn, of een andere zorginstelling. Wanneer je met ons mee gaat, vragen wij aan deze organisatie om een overeenkomst met ons aan te gaan. Hierin vragen wij om de zorg aan ons over te dragen, zodat wij de gegeven zorg na afloop kunnen declareren bij jouw zorgverlener. Deze overeenkomst is vanzelfsprekend niet verplicht, maar wanneer zij hier aan mee willen werken, helpt dat de Zonnebloem om de vakanties betaalbaar te houden.

Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR)

De Zonnebloem is aangesloten bij SGR. Je kunt dit controleren via de website van de SGR. Binnen de grenzen van de SGR-garantieregeling vallen de reizen van de Zonnebloem onder de garantie van de SGR. Deze SGR-garantie houdt in dat je ervan verzekerd bent dat je vooruitbetaalde reisgeld wordt terugbetaald als de wederpartij door financieel onvermogen de overeengekomen prestatie niet kan nakomen. Voor zover de overeenkomst mede het vervoer omvat en de plaats van bestemming reeds is bereikt, wordt zorg gedragen voor de terugreis.
Lees meer over de garantieregeling SGR

Stichting Calamiteitenfonds Reizen 

De Zonnebloem is aangesloten bij de Stichting Calamiteitenfonds Reizen. Binnen de grenzen van de garantieregeling van het Calamiteitenfonds vallen de op deze website gepubliceerde reizen met een buitenlandse bestemming onder de garantie van het Calamiteitenfonds. Deze garantie houdt in dat degene die deelneemt aan een door ons georganiseerde reis:
- (een deel van) de reissom terugkrijgt als wij de reis als gevolg van een calamiteit niet of niet volledig kunnen uitvoeren.
- de noodzakelijke meerkosten vergoed krijgt als wij als gevolg van een calamiteit de reis moeten aanpassen of wij de deelnemer vervroegd moeten repatriëren.
Onder calamiteit wordt verstaan een door molest of natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis na repatriëren.
Lees meer over het Calamiteitenfonds en de garantie.

ANVR Reizigersvoorwaarden

De ANVR hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van reizen en de informatie daarover. De reizen van de Zonnebloem worden aangeboden onder de ANVR-Reizigersvoorwaarden die van toepassing zijn op alle vakanties op de website tenzij uitdrukkelijk wordt aangegeven dat dit niet het geval is. Deze ANVR-Reizigersvoorwaarden zijn opgenomen in de ANVR-brochure “ Alles wat je moet weten als je op reis gaat” De brochure bevat naast de ANVR-Reizigersvoorwaarden ook andere belangrijke informatie.
Lees meer over de ANVR-Reizigersvoorwaarden en andere belangrijke informatie

Verantwoord toerisme

Bij het samenstellen van onze reizen houden we rekening met mens, milieu, natuur en cultuur, zodat je vakantie niet allen voor nu bijzonder is, maar zodat ook de komende generaties kunnen genieten van aantrekkelijke bestemmingen. Of het nu gaat om vakanties waarbij je geniet van de ongerepte natuur, de lokale cultuur beleeft, nieuwe mensen ontmoet of een heerlijk lokaal gerecht proeft; samen werken we aan vakanties die zorgen voor betere plekken en mooiere ervaringen. En daarmee leveren we een belangrijke bijdrage aan duurzame ontwikkeling op de bestemmingen. Voor jou als reiziger, maar ook voor de mensen die op de vakantiebestemming wonen.

Klachten

Samen met onze vrijwilligers proberen wij ervoor te zorgen dat je kunt genieten van een heerlijke vakantie. Maar soms kan het voorkomen dat je toch niet helemaal tevreden bent. We vragen je een klacht, die ontstaat tijdens de vakantie, direct te bespreken met één van onze vrijwillige reisleiders ter plaatse. Zo mogelijk lossen zij de problemen meteen op. Als dit niet lukt of je komt er met de reisleiders niet uit, neem dan contact op met het Nationaal Bureau van de Zonnebloem. Mocht je na afloop van de vakantie een klacht willen indienen, dan kan dit tot uiterlijk twee maanden na de reis. Dit kan schriftelijk of via de contactpagina. Wij streven ernaar om jouw klacht binnen een maand af te handelen. Lukt dat niet, dan nemen wij contact met je op.