Nieuwe reeks van Er kan zoveel meer

Er kan zoveel meer Omroep Gelderland
Omroep Gelderland zendt van zondag 10 april tot en met zondag 3 juli het TV-programma ‘Er kan zoveel meer’ uit. In deze twaalfdelige serie staan Zonnebloemdeelnemers en vrijwilligers centraal. Bekende Nederlanders (BN’ers), veelal met Gelderse roots, beleven een dagje uit met een Zonnebloemdeelnemer, iemand met een lichamelijke beperking. Om zich beter te kunnen inleven in de situatie van die deelnemer, krijgt de BN’er een ‘beperkingspak’. Dat pak simuleert lichamelijke beperkingen. Ook zit de BN’er die dag in een rolstoel. Angelique Krüger, één van de gezichten van Omroep Gelderland, presenteert de serie.

In de eerste aflevering op zondag 10 april bijt Erik van der Pol, presentator bij Omroep Gelderland, het spits af. Hij gaat op stap met Anneke Neeleman uit Eibergen. Zij is al jaren gebonden aan een rolstoel. Samen bezoeken zij het Kröller Müller Museum in Hoenderloo. Hun belevenissen zijn om 18.20 uur te zien bij Omroep Gelderland. Ieder uur herhaalt de zender het programma.

Bekende Nederlanders

Aan deze serie doen twaalf Bekende Nederlanders, veelal met Gelderse roots, mee. Naast Erik van der Pol, gaan Chimène van Oosterhout (presentatrice), Krista Fleming (Nederlands, Europees en Wereldkampioen Kickboxen), Meike de Jong (presentatrice), Chris Tates (acteur), Frans Duijts (zanger), Hans Kazàn (illusionist), Harm Edens (presentator), Sander Janson (presentator), Tim Coronel (autocoureur) en Ron Link (musicalacteur) een dag op stap met deelnemers en vrijwilligers van de Zonnebloem. Dat varieert van een bezoek aan Paleis Het Loo tot een off road kompastocht en van een vakantiedag aan boord van MPS de Zonnebloem tot gezellig winkelen in Zutphen. De twaalfde BN’er is nog een verrassing.

Gepassioneerde inzet

Noud van Rooij, directeur van de Zonnebloem, is blij met de aandacht die ‘Er kan zoveel meer’ besteedt aan de activiteiten van de vrijwilligersorganisatie. “Wij willen dat jong en oud met een lichamelijke beperking zonder extra zorgen deel kan nemen aan de maatschappij. Wat wij terugkrijgen van de BN’ers die een dagje uit vanuit de rolstoel beleefd hebben, is dat we in Nederland nog de nodige uitdagingen hebben. Op het gebied van toegankelijkheid, maar ook in aandacht voor elkaar. Zonder uitzondering waren zij lovend over de gepassioneerde inzet van onze vrijwilligers.”

Uitzendingen

‘Er kan zoveel meer’ is van zondag 10 april tot en met zondag 3 juli (m.u.v. zondag 8 mei) iedere zondag om 18.20 uur te zien bij Omroep Gelderland. Fides Videoproducties bedacht en produceerde het programma. Kijkers kunnen op Twitter reageren met de hashtag #EKZM.