Cookies

Zonnebloem.nl en de bijbehorende (sub)domeinen maken gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken.

Wij gebruiken functionele en analytische cookies om bezoekers een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen advertentie cookies, zodat De Zonnebloem u relevante en gepersonaliseerde advertenties kan tonen buiten deze websites om.

Uw internetgedrag buiten de websites kan ook door deze derde partijen gevolgd worden door middel van tracking cookies. Door op akkoord te klikken bevestigt u akkoord gaat met het gebruik van analytische en tracking cookies en cookies van derde partijen.

Voor meer informatie klik hier

Instellingen

Zonnebloem.nl en de bijbehorende (sub)domeinen maken gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken.

Wij gebruiken functionele en analytische cookies om bezoekers een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen advertentie cookies, zodat De Zonnebloem u relevante en gepersonaliseerde advertenties kan tonen buiten deze websites om.

Uw internetgedrag buiten de websites kan ook door deze derde partijen gevolgd worden door middel van tracking cookies. Door op akkoord te klikken bevestigt u akkoord gaat met het gebruik van analytische en tracking cookies en cookies van derde partijen.

Voor meer informatie klik hier

U kunt zelf instellen welke cookies u van ons accepteert. Houd er rekening mee dat door het niet accepteren van cookies uw website ervaring niet optimaal kan zijn. Meer informatie over het gebruik van gegevens van verschillende cookies vindt u in ons cookiebeleid.
Via youronlinechoices.com kunt u zelf bepalen per netwerk of u advertenties krijgt te zien op basis van uw vorige websitebezoek en interesses. U kunt de cookies ook van uw apparaat verwijderen door te klikken op de browser die voor u van toepassing is: Chrome, Firefox, Internet Explorer, Edge, Safari (macQS), Opera.

Veelgestelde vragen voor vakantiegasten

MPS de Zonnebloem

Mee als gast op vaarvakantie met MPS de Zonnebloem | bijgewerkt 8-12-'22

Aanmelden
  1. Kan ik me al aanmelden voor een vaarvakantie in 2023? 
    Ja, dat kan. Ga naar https://www.zonnebloem.nl/doe-mee/vakanties/vaarvakanties/overzicht-vakanties

  2. Maak ik meer kans als ik me voor meer weken/reizen in 2023 aanmeld?
    Als u zich voor meer weken/reizen aanmeldt, vergroot u de kans om te worden ingedeeld.

  3. Voor wie zijn de Zonnebloemvakanties bedoeld?
    De (vaar)vakanties zijn bedoeld voor mensen vanaf 18 jaar die afhankelijk zijn van verpleging en/of persoonlijke verzorging en/of binnen- en/of buitenshuis rolstoelgebonden zijn. Zij kunnen alleen of met een medereiziger (met of zonder lichamelijke beperking) aan onze vakanties deelnemen. Omdat de Zonnebloem gespecialiseerd is in de zorg voor mensen met een lichamelijke beperking is deelname niet mogelijk voor mensen:
    - Met een verstandelijke- of psychische beperking
    - Met gedragsproblemen
    - Met een vorm van dementie
    Ook iemand die een besmettelijke ziekte heeft of bij wie een resistente bacterie is vastgesteld, kan niet aan een Zonnebloemvakantie deelnemen.

  4. Ik heb me aangemeld, maar heb een brief ontvangen dat ik niet tot de doelgroep behoor. Hoe kan dat?
    De (vaar)vakanties zijn bedoeld voor mensen vanaf 18 jaar die afhankelijk zijn van verpleging en/of persoonlijke verzorging en/of binnen- en/of buitenshuis rolstoelgebonden zijn. Zij kunnen alleen of met een medereiziger (met of zonder lichamelijke beperking) aan onze vakanties deelnemen. Omdat de Zonnebloem gespecialiseerd is in de zorg voor mensen met een lichamelijke beperking is deelname niet mogelijk voor mensen:
    - Met een verstandelijke- of psychische beperking
    - Met gedragsproblemen
    - Met een vorm van dementie
    Ook iemand die een besmettelijke ziekte heeft of bij wie een resistente bacterie is vastgesteld, kan niet aan een Zonnebloemvakantie deelnemen.
Bevestiging vakantie
  1. Ik heb nog geen bevestiging ontvangen, wanneer ontvang ik deze?
    Het duurt normaal gesproken ongeveer 10 weken voordat uw aanmelding is verwerkt. Pas daarna ontvangt u van ons bericht.
Corona
  1. Hoe zit het met de coronamaatregelen in Nederland, België en Duitsland? 
    Zowel in Nederland, België als in Duitsland gelden op dit moment geen beperkende coronamaatregelen en is een coronabewijs nergens nodig. Dus ook niet om naar en door België of Duitsland te reizen (reisadvies: groen). In Duitsland is het alleen nog verplicht om in het regionaal vervoer en in het stadsvervoer een mond- en neusbedekkend mondkapje (FFP2-masker) te dragen. Op andere plekken, zoals in winkels, horecagelegenheden en hotels kun je worden verzocht om een mondmasker te dragen. Voor zorginstellingen gelden andere regels.

  2. Heb ik in Nederland, België en/of Duitsland nog een coronabewijs/QR-code nodig? 
    Zowel in Nederland, België als in Duitsland gelden op dit moment geen beperkende coronamaatregelen en is een coronabewijs nergens nodig. Dus ook niet om naar en door België of Duitsland te reizen (reisadvies: groen). In Duitsland is het alleen nog verplicht om in het regionaal vervoer en in het stadsvervoer een mond- en neusbedekkend mondkapje (FFP2-masker) te dragen. Op andere plekken, zoals in winkels, horecagelegenheden en hotels kun je worden verzocht om een mondmasker te dragen. Voor zorginstellingen gelden andere regels. 

  3. Welke coronamaatregelen gelden er in Duitsland? 
    In Duitsland is het alleen nog verplicht om in het regionaal vervoer en in het stadsvervoer een mond- en neus-bedekkend mondkapje (FFP2-masker) te dragen. Op andere plekken, zoals in winkels, horecagelegenheden en hotels kun je worden verzocht om een mondmasker te dragen. Voor zorginstellingen gelden andere regels. Klik hier voor de actuele maatregelen in Duitsland

  4. Heb ik voor reizen/vakanties in Nederland nog een coronabewijs/QR-code nodig? 
    In Nederland is nergens een coronabewijs/QR-code nodig, dus ook niet voor onze vakanties in en vaarreizen door Nederland. 

  5. Corona is nog niet weg. Wat doet de Zonnebloem eraan om het vakantieschip MPS de Zonnebloem coronavrij te houden?
    Alle deelnemers ontvangen voor de reis een zelftest met de vraag om zich thuis voor vertrek (vrijwillig) te testen (ook als men geen klachten heeft) en de reis bij een positieve test meteen te annuleren. Dit kan kosteloos.
    - Ook alle vrijwilligers ontvangen voor de reis een zelftest met de vraag om zich (vrijwillig) te testen, ook als ze geen klachten hebben. En om een positieve test meteen bij het nationaal bureau te melden, zodat er nog een vervanger kan worden geregeld.
    - Vrijwilligers dragen tijdens de reis bij contactmomenten een mondkapje.
    - De ventilatie aan boord is zo geregeld, dat de lucht alleen binnenskamers circuleert. 
    -We houden ons aan alle basisadviezen van het RIVM.
     

Voorbereiden op de reis
  1. Wat moet ik meenemen tijdens de reis? 
    Bij de tweede bevestiging van uw reis ontvangt u een uitgebreide checklist van dingen die u mogelijk nodig hebt tijdens de reis en van huis uit mee moet nemen.

  2. Zijn er handdoeken/washandjes aanwezig? 
    Handdoeken, washandjes en linnengoed zijn voldoende aanwezig aan boord. 

  3. Mag ik mijn scootmobiel meenemen op vakantie? 
    Uw scootmobiel kan alleen mee als u zelf eigen vervoer hebt geregeld. Als u Zonnebloemvervoer hebt aangekruist, kan de scootmobiel helaas niet mee.

  4. Kan ik het vervoer naar het schip voor een vaarvakantie in 2023 via de Zonnebloem regelen?
    Nee, helaas is dat niet mogelijk. In tegenstelling tot voorgaande jaren biedt de Zonnebloem geen aangepast vervoer meer aan naar en van MPS de Zonnebloem. U dient zelf voor (aangepast) vervoer naar en van het schip te zorgen. Wellicht zijn er familieleden of vrienden die u kunnen brengen en halen. En anders zijn Valys en de Zonnebloemauto mogelijk goede opties.
Roken
  1. Kan ik ergens roken op het schip?
    Binnen mag op het schip niet worden gerookt. Buiten op het Zonnedek mag worden gerookt, maar uiteraard is het voor uzelf en uw medepassagiers beter als u dat niet doet.

 

Vertrek en aankomst
  1. Wat is het opstappunt/waar vertrekt het schip? 
    Aan- en afmeerplaats van het schip is Rijnkade 1 in Arnhem. GoogleMaps

  2. Hoe laat moet ik op de maandag van vertrek aanwezig zijn? 
    U wordt om circa 13.15 uur aan boord verwacht.

  3. Hoe zit het met het parkeren? 
    Halen en brengen van vakantiedeelnemers tot bij het schip is mogelijk, maar parkeren niet. In de omgeving is alleen betaald parkeren mogelijk. Parkeren is op eigen risico en parkeerkosten worden niet vergoed.

  4. Mogen de ‘wegbrengers’ ook even mee aan boord, voordat we op maandag vertrekken?
    Ja, de wegbrengers zijn op maandag van harte welkom aan boord en kunnen samen met u voor vertrek nog een kopje koffie/thee drinken in de salon. Bij het weer ophalen op zaterdag na de reis is het vanwege de drukte bij het ontschepen helaas niet mogelijk om de ‘ophalers’ aan boord te laten. We hopen dat u daarvoor begrip hebt.

  5. Mogen de ‘ophalers’ op zaterdag als we weer terug in Arnhem zijn ook even aan boord?
    Helaas is het vanwege de drukte bij het ontschepen op zaterdag in Arnhem niet mogelijk om de ‘ophalers’ aan boord te verwelkomen. We hopen dat u daarvoor begrip hebt.
Waterstanden
  1. Mijn reis naar Duitsland is/wordt vanwege de hoge/lage waterstand omgezet naar een reis door Nederland. Daarom wil ik de reis annuleren. Kan dat kosteloos?
    Het vaarschema is altijd onder voorbehoud. Het is mogelijk dat door weers- of andere omstandigheden de geplande route gewijzigd moet worden. Bijvoorbeeld als de waterstand te hoog of te laag is. In dat geval volgt het schip een andere vaarroute. Deze wijziging valt helaas niet onder de annuleringsverzekering. Voor meer informatie zie ook: https://www.zonnebloem.nl/doe-mee/vakanties/vaarvakanties/wat-regelen-wij