Ronald Keikes
Ronald Keikes was tot 2020 de kapitein van ons aangepaste vakantieschip MPS de Zonnebloem. Samen met zijn bemanning voer hij het hele vaarseizoen, over de Nederlandse wateren en richting Duitsland en België.
De kapitein van MPS de Zonnebloem maakt heel wat bijzondere momenten mee aan boord van het schip. Hij deelt ze in een serie blogs. Deze keer: wat te doen bij een lage waterstand?
"Of je nu in een klein rubberbootje vaart of met een groot schip: op het water kun je gaan en staan waar je wilt. Ver weg, dichtbij. Naar de stad of juist de stilte van de natuur. Toch is er één grote voorwaarde: het water moet er wel zijn. Logisch, zie ik u denken. Maar ik kan u uit eigen ervaring vertellen: dat is helemaal niet zo vanzelfsprekend.
Een schamele dertig centimeter water onder ons schip. Dat zouden we hebben gehad, als we eind vorig jaar onze reguliere route over de Rijn hadden gevaren. Zo’n langdurig lage waterstand hebben we in veertig jaar niet gehad. Kunt u zich voorstellen hoe schuin de loopplank vanaf de kade zou liggen? Onverantwoord en onveilig om op die manier onze vakantiedeelnemers te vervoeren.
Aan de lage waterstand was helaas weinig te doen. Oorzaak was een gebrek aan regen in Zuid-Duitsland. Water stroomt niet omhoog, helaas. Een regendansje is het enige dat misschien zou helpen.
Maar bij de Zonnebloem zeggen we niet voor niets ‘er kan zoveel meer dan je denkt’. Dus zochten we gewoon een andere route. Per vaarweek keken we tot hoe ver we konden komen: Nederland, België. Een klein stukje Duitsland in, misschien? Dat beoordeelden we aan de hand van weersvoorspellingen en de waterstanden elders in Duitsland. Die kunnen per week heel wat verschillen. Zo kan het water in een smalle rivier als de Moezel in 24 uur wel anderhalve meter stijgen. Als het maar een beetje doorregent…
Elf weken lang zag elke vaarweek er anders uit. Een soort surprise-reis. Voor ons, maar ook voor de vakantiedeelnemers. Wat extra leuk is: veel mensen hebben de Nederlandse wateren nooit eerder gezien. En ook die zijn meer dan de moeite waard, ontdekten veel passagiers. Soms tot hun eigen verbazing. Het regendansje? Dat kon achterwege blijven."