De kerstkaart hoe teken je een roodborstje
Ze zijn er weer: de Zonnebloem-kerstkaarten. Waaronder dit jaar een schitterende ‘roodborstjes’-kaart van Francien van Westering. Hoe komt zo’n kaart tot stand? Francien geeft een kijkje achter de schermen.
Francien is in binnen- en buitenland beroemd om haar tekeningen van katten. “Maar de Zonnebloem koos voor roodborstjes. Leuk, want ik teken nog veel meer dieren en zeker vogels intrigeren me. Ik woon op een boerderij in Friesland, met veel vogels in de tuin. Er staat een vogelhuisje pal voor het raam van mijn atelier, dus ik kan ze uitgebreid observeren. Hun hele levensritme – het eindeloze komen en gaan, het vliegen - is zó anders dan van zoogdieren.”
Van schets naar tekening
Is vogels tekenen anders dan een kat of hond tekenen? “De techniek is hetzelfde. Ik maak veel schetsen – eigenlijk vind ik dat het leukste van mijn werk, die eerste spontane schetsjes. Een van die schetsen werk ik uit. Ik trek de lijnen in waterverf, en daarna ga ik met kleurpotlood de tekening uitwerken. Kleurlaag voor kleurlaag. Haar voor haar, of in dit geval dus veertje voor veertje. Met de drie vogeltjes op de kaart ben ik toch wel een week bezig geweest.”
Veer of vacht
En toch is vogels tekenen tegelijk heel anders, zegt Francien. “Alleen al de beweging waarmee je een veertje tekent is zó anders dan wanneer je aan een kattenvacht werkt… Het klinkt wat zweverig, maar als ik iets teken probeer ik echt te worden wat ik teken. Een mens of een dier, of voor mijn part een steen of een fiets. Als je leven wilt brengen in een tekening, is natekenen niet genoeg. Je moet op de een of andere manier contact maken, een gevoel krijgen voor hoe het is om iets te zijn.”
Lichte lijnen
Dat gevoel werkt door in de tekening. “Een tijdje terug vond ik een dood vogeltje in mijn tuin, die was tegen het raam opgevlogen. Dan houd je zo’n diertje vast, want ik wil dan weten hoe het voelt en in elkaar zit. Dan realiseer je dat het totaal geen gewicht heeft, alles is zo fragiel. Dat gevoel leg ik vervolgens ook in het tekenen. Ik maak heel dunne lijnen, mijn potlood raakt het papier maar heel lichtjes. Het is heel anders dan een hond of een kat tekenen, die zijn massiever.”
Trots op de kaart
Het resultaat pronkt inmiddels op een set kerstkaarten, dé Zonnebloem-kerstkaart van 2016. En daar is Francien, die toch wel wat gewend is, behoorlijk trots op. “De Zonnebloem is een instituut, bestaat al zolang ik me kan herinneren. Een vriendin van me doet vrijwilligerswerk voor de Zonnebloem, dus ik hoor regelmatig verhalen, bijvoorbeeld over de vakanties. Prachtig werk, waar ik veel bewondering voor heb. Mooi dat ik daar via de verkoop van kerstkaarten mijn steentje aan kan bijdragen!”