Cookies

De Zonnebloem gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren, gebruiksgemak te verbeteren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties en informatie te zien krijgt wanneer u gebruik maakt van deze website. Meer informatie over de cookies kunt u vinden op onze privacy pagina.

Kerstkaarten inkoopmedewerker

Reis door de tijd: de ontwikkeling van onze kerstkaarten

09-11-2017

De Zonnebloemkerstkaarten zijn al ruim 40 jaar een begrip onder onze donateurs, vrijwilligers en deelnemers. Sinds 1974 draag je met de aanschaf van kerstkaarten een steentje bij aan de Zonnebloem. Tijd voor een terugblik met inkoopmedewerker Geraldine Sebregts! Deze ontwikkeling heeft de Zonnebloemkerstkaart doorgemaakt. 

Geraldine werkt al bijna 25 jaar bij de Zonnebloem en is al die tijd betrokken geweest bij de Zonnebloemkerstkaarten. Ze vertelt: “In de beginjaren was er natuurlijk nog geen sprake van een geautomatiseerd systeem. In oktober ontvingen donateurs, vrijwilligers en deelnemers een formulier en kerstkaartenfolder. Hierop kruisten zij een keuze aan. Deze werd daarna op het nationaal bureau verwerkt.” 

Samen koken op kantoor

Van midden oktober tot midden november werkten maar liefst 6 collega’s in Breda elke avond over om de bestellingen te verwerken. Zwaar, maar ook heel gezellig. Elke dag overwerken betekende namelijk ook elke avond samen eten. Waar de eerste avonden een rondje snackbar volstond, werd er na een tijdje op kantoor gekookt.  Eerst samen eten, daarna als een razende bestellingen invoeren. Onderling werd er een wedstrijdje van gemaakt wie de meeste bestellingen per avond verwerkte. In de jaren ’90 werden op deze manier maar liefst 30.000 orders per jaar ingevoerd! Om inzicht te krijgen in het aantal bestellingen, werd er elke dag met pen en liniaal een streepje in een grafiek gezet.

Elk jaar naar de beurs in Frankfurt

In dezelfde periode ging Geraldine met een groepje collega’s elk jaar naar dé kerstkaartenbeurs in Frankfurt. Hier kwamen aanbieders van over de hele wereld samen. Met letterlijk keuze uit duizenden verschillende ontwerpen. Na het maken van een keuze, werd de bestelling doorgegeven aan Drukkerij Verweij. “Na een paar jaar ontdekten we op de beurs Procard Vlinders, een Bredase leverancier van kerstkaarten. Deze samenwerking beviel zo goed, dat we daarna nooit meer naar de beurs hoefden,” zo vertelt Geraldine. 

Waar zijn de ‘meuwen’?

De kerstkaarten van de Zonnebloem zijn altijd vernieuwend en origineel geweest. Daarom is het aanbod ook ieder jaar verschillend. Niet iedereen kan dit waarderen. Zo is er eens naar het nationaal bureau gebeld met de vraag: “Waar is de kaart met de meuwen (meeuwen op z’n Brabants) gebleven?” Na enig doorvragen bleek het te gaan om de kaart met vredesduiven. 

Professionalisering

Natuurlijk gaat ook de Zonnebloem met zijn tijd mee. Sinds een jaar of 5 verkopen we onze kerstkaarten ook online in de webshop. Dit is een volledig geautomatiseerd systeem en werkt snel. Cijfers houden we al lang niet meer met pen en papier bij: ook dit gaat helemaal automatisch. Stiekem ook wel weer een beetje jammer, want zeg nou zelf: die handgeschreven grafieken hadden ook wel iets toch?

Bekijk de kerstkaarten van toen en nu of bestel nu kerstkaarten in onze webshop en steun ons werk.