VriendenLoterij steunt de Zonnebloem ruimhartig

VriendenLoterij

Tijdens het jaarlijkse Goed Geld Gala van de VriendenLoterij kreeg de Zonnebloem woensdag 15 februari een cheque ter waarde van  534.000 euro. Deze financiële bijdrage gaat traditiegetrouw naar het organiseren onze vaarvakanties met MPS de Zonnebloem. Daarnaast ontving onze vrijwilligersorganisatie een cheque ter waarde van 574.000 euro voor het project ‘Iedereen doet mee’. Deze extra bijdrage is zogeheten 'geoormerkt geld'. We mogen dat van de VriendenLoterij alleen besteden aan het aangevraagde project om de toegankelijkheid in Nederland te verbeteren.

“Dankzij de deelnemers van de VriendenLoterij kunnen wij Nederland beter toegankelijk maken. Zodat veel meer mensen met een lichamelijke beperking kunnen genieten van een dagje uit. Ook zijn wij blij met de bijdrage voor het organiseren van onze vaarvakanties. Voor veel mensen met een lichamelijke beperking is ons aangepaste hotelschip de enige mogelijkheid om op vakantie te gaan. Voor beide cheques bedanken we oprecht de deelnemers van de VriendenLoterij”, vertelt Noud van Rooij, directeur van de Zonnebloem.

Kennispartner in toegankelijkheid

Veel mensen met een ernstige beperking hebben grote moeite om de deur uit te gaan. Zij willen er wel op uit maar ervaren obstakels bij de vrijetijdsbesteding in Nederland. De Zonnebloem streeft naar een samenleving waaraan mensen met een lichamelijke beperking zorgeloos en vanzelfsprekend kunnen deelnemen. Van Rooij: “Jaarlijks bieden onze 40.000 vrijwilligers hulp aan onze 117.000 Zonnebloemdeelnemers om eropuit te kunnen. Wij willen juist alle obstakels wegnemen, die 1,4 miljoen Nederlanders met een lichamelijke beperking ervaren en hen tegenhouden er zelf op uit te gaan.” Daarom deed de Zonnebloem in 2016 een aanvraag voor een financiële bijdrage in het Zonnebloemproject ‘Iedereen doet mee’. Tijdens het Goed Geld Gala maakte de loterij bekend deze aanvraag te honoreren.

Impuls

Door de financiële bijdrage van de VriendenLoterij kan de Zonnebloem een enorme impuls geven aan een toegankelijker Nederland. Hierbij richt de Zonnebloem zich op de vrijetijdssector. Van Rooij: “Wij hebben bijna zeventig jaar kennis en ervaring in dagjes uit voor mensen met een lichamelijke beperking. Zonnebloemdeelnemers en Zonnebloemvrijwilligers doen toegankelijkheidsonderzoeken bij bijvoorbeeld dierentuinen, musea en pretparken. De onderzoeken geven de locaties volop inzichten in hun toegankelijkheid. Kleine, betaalbare aanpassingen zijn vaak al grote verbeteringen voor mensen met bijvoorbeeld een rollator of rolstoel. Daarnaast geven we workshops ‘Gastvrijheid en toegankelijkheid’ aan medewerkers van die vrijetijdslocaties. Daarin staan bewustwording, bejegening en kennis centraal.”

VriendenLoterij

De VriendenLoterij steunt sinds zijn start in 1998 goede doelen, clubs en verenigingen die zich richten op gezondheid en welzijn van mensen. Tijdens het Goed Geld Gala schonk de VriendenLoterij het recordbedrag van 56,6 miljoen euro aan 48 organisaties, waaronder de Zonnebloem.