Hoogste cijfer voor Kröller Müller museum

Onbeperkt Eropuit

In het kader van ons project Onbeperkt Eropuit hebben eind 2018 honderden Zonnebloemdeelnemers 20 vrijetijdslocaties in Nederland getest op toegankelijkheid en gastvrijheid. Van alle vrijetijdslocaties kwam het Kröller-Müller Museum eruit met de hoogste score.

Zonnebloemdeelnemer Johan Hartmann en onze directeur Marc Damen hebben maandag samen een verrassingsbezoek gebracht aan de directeur van het Kröller-Müller Museum, Lisette Pelsers, en aan haar de prijs uitgereikt. Dit moment is vandaag uitgezonden in het RTL4 programma Koffietijd.

Kennis en inzicht

Zo’n 1,4 miljoen Nederlanders hebben een lichamelijke beperking. Het overgrote deel ervan blijft vaker thuis dan hen lief is. Een dagje naar de dierentuin of het museum is voor hen minder vanzelfsprekend. Vaak is de informatie op de website onvolledig. Ook zijn faciliteiten, zoals invalidentoiletten of rolstoelpaden, onvoldoende aanwezig of voldoen ze niet aan de juiste afmetingen. Of de kaartjesautomaten zijn te hoog voor rolstoelgebruikers. De vrijetijdsector wil hier juist graag wat aan doen, maar heeft zelf niet altijd alle specifieke inzichten en kennis in huis.

Onbeperkt Eropuit

De Zonnebloem kreeg van de VriendenLoterij een extra bijdrage van 574.000 euro om het project Onbeperkt Eropuit te realiseren. Met dit project zet de vereniging haar kennis en ervaring in om vóór 2020 ruim 60 attractieparken, bioscopen, concertzalen, dierentuinen, musea en voetbalstadions beter toegankelijk te maken. Inmiddels testte de Zonnebloem al tientallen locaties.

Onderzoek op locatie

De Zonnebloem verricht bij vrijetijdslocaties locatie-onderzoeken. Er vinden technische keuringen plaats van faciliteiten. Daarnaast testen 750 ‘mystery guests’ (rollator-, rolstoel- en scootmobielgebruikers) en Zonnebloemvrijwilligers de locaties in de praktijk. Op basis van de uitkomsten adviseert de Zonnebloem de vrijetijdslocaties over wat beter kan. Ook biedt de organisatie workshops aan medewerkers met een publieksfunctie. Daarin staat kennis over de doelgroep centraal.

Op de foto van links naar rechts: deelnemer Johan Hartmann, directeur Marc Damen, presentatrice Froukje Jansen en directeur Lisette Pelsers.