Koninklijk Theater Carré ontvangt als eerste theater Zonnebloem toegankelijkheidsplaquette

Koninklijk Theater Carré heeft als eerste theater de Zonnebloem toegankelijkheidsplaquette Onbeperkt Eropuit ontvangen. Dit in aanwezigheid van de Zonnebloem ‘mystery guests’. Dankzij de financiering van het VSBfonds heeft de Zonnebloem een toegankelijkheidsonderzoek uitgevoerd en de resultaten gepresenteerd aan Carré. Naar aanleiding van de aanbevelingen samen met de ervaringen uit de workshop heeft Theater Carré waar mogelijk meteen actie ondernomen en bepaalde aanpassingen doorgevoerd.

Samenwerking VSBfonds en de Zonnebloem
Bernt Schneiders, directeur VSBfonds: “Culturele instellingen blijken een grote behoefte te hebben aan het verkrijgen van inzicht en kennis over toegankelijkheid van hun locatie. Zij zien een dubbele vergrijzing op hen afkomen en daaraan gekoppelde uitdagingen; ook op het gebied van toegankelijkheid. Daarom steunt VSBfonds nu 10 culturele instellingen met onderzoek en training, zodat zij met de verkregen inzichten en opgedane kennis aan de slag kunnen met het verbeteren van hun toegankelijkheid. Met het project Onbeperkt Eropuit wil Nationale Vereniging de Zonnebloem vrijetijdslocaties door heel Nederland beter rolstoeltoegankelijk maken. VSBfonds en de Zonnebloem hebben elkaar gevonden en richten zich nu samen op theaters waarbij de focus ligt op toegankelijkheid voor publiek en deelnemers.”

Onbeperkt eropuit
Voor het toegankelijkheidsonderzoek stuurt de Zonnebloem ‘mystery guests’ met een lichamelijke beperking erop uit om pretparken, dierentuinen, musea, theaters en stadions te testen op toegankelijkheid. Marc Damen, directeur Nationale Vereniging de Zonnebloem: “Alle bevindingen van onze ‘mystery guests’ tezamen met die van onze technische keurmeesters worden gebundeld in één advies waar de locaties mee aan de slag kunnen.” Natalie de Neef, expert Sociale Toegankelijkheid bij de Zonnebloem: “Gastvrijheid is net zo belangrijk als toegankelijkheid. Daarom heb ik eergisteren een workshop gegeven aan de medewerkers van Theater Carré over het gastvrij verwelkomen van mensen met een lichamelijke beperking. Het was goed om te zien hoe open de medewerkers stonden voor feedback. En dat het zelf ervaren in een rolstoel in hun theater hen echt bewust heeft gemaakt wat belangrijk is om je welkom te voelen. Ik ben trots om te zien dat hun mindset is veranderd.”

Toegankelijkheidsplaquette Carré
Koninklijk Theater Carré is het eerste theater in Nederland dat vanuit de speciale financiering van het VSBfonds meegedaan heeft met het toegankelijkheidsonderzoek. Het rapport is aan de directie van Carré gepresenteerd. Het theater heeft haar betrokkenheid uitgesproken en zal de aanbevelingen uit het rapport implementeren en uitvoeren waar mogelijk. Madeleine van der Zwaan, directeur Koninklijk Theater Carré: “Onze missie is om bij iedere voorstelling elke bezoeker te betoveren met de magie van Carré. Het theater streeft ernaar om de faciliteiten en toegankelijkheid voor mensen met een lichamelijke beperking te verbeteren, maar ook drempels te verlagen op het gebied van taal, cultuur of in financiële zin. Dit jaar is daarom in samenwerking met de Zonnebloem onderzocht hoe het bezoek te optimaliseren. Met name de bewustwording is een belangrijk punt uit het onderzoek en tijdens de workshop zelf moeten ervaren waar de knelpunten liggen. Onze ambitie is om zoveel mogelijk maatwerk te kunnen leveren en individuele wensen van de doelgroep te kunnen vervullen. Zelfstandig bezoek mogelijk maken, zelfredzaam kunnen zijn waar het kan en hulp bieden waar nodig.”