$name

Afgelopen zaterdag ontving Het Nationale Theater de toegankelijkheidsplaquette Onbeperkt Eropuit uit handen van Rick Brink, minister van gehandicaptenzaken. Mede mogelijk gemaakt door het VSBfonds werden vorig jaar verschillende locaties bezocht door ‘mystery guests’ van de Zonnebloem. In Den Haag waren dat de Koninklijke Schouwburg en Theater aan het Spui in Den Haag, beide locaties van Het Nationale Theater. Deze twee theaters kregen vervolgens een technische keuring. Daarnaast kreeg het personeel een workshop over hoe je het theaterbezoek voor iemand die in een rolstoel zit zo prettig mogelijk maakt. Voorwaarde van het VSBfonds voor deelname aan het project is dat de theaters daadwerkelijk aan de slag gaan met de adviezen uit het rapport. Zo paste Het Nationale Theater de bordjes in de lift aan, maakte drempels beter berijdbaar met een rolstoel en zorgde voor meer specifieke informatie op de website om een theaterbezoek goed voor te bereiden.

Willemijn Haasken, programmaleider van HNTonbeperkt, is zeer blij met de Zonnebloemplaquettes: “Ik ben heel trots dat wij als Het Nationale Theater deze plaquettes in ontvangst hebben mogen nemen. De rapporten van de Zonnebloem hebben ons veel waardevolle inzichten gegeven. Wij streven er naar voor iedere bezoeker toegankelijk te zijn, want iedereen moet kunnen genieten van theater. De plaquettes zien we als aanmoediging voor onze hele organisatie om alert te blijven en aanpassingen te blijven doen.”