Cookies

Zonnebloem.nl en de bijbehorende (sub)domeinen maken gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken.

Wij gebruiken functionele en analytische cookies om bezoekers een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen advertentie cookies, zodat De Zonnebloem u relevante en gepersonaliseerde advertenties kan tonen buiten deze websites om.

Uw internetgedrag buiten de websites kan ook door deze derde partijen gevolgd worden door middel van tracking cookies. Door op akkoord te klikken bevestigt u akkoord gaat met het gebruik van analytische en tracking cookies en cookies van derde partijen.

Voor meer informatie klik hier

Instellingen

Zonnebloem.nl en de bijbehorende (sub)domeinen maken gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken.

Wij gebruiken functionele en analytische cookies om bezoekers een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen advertentie cookies, zodat De Zonnebloem u relevante en gepersonaliseerde advertenties kan tonen buiten deze websites om.

Uw internetgedrag buiten de websites kan ook door deze derde partijen gevolgd worden door middel van tracking cookies. Door op akkoord te klikken bevestigt u akkoord gaat met het gebruik van analytische en tracking cookies en cookies van derde partijen.

Voor meer informatie klik hier

U kunt zelf instellen welke cookies u van ons accepteert. Houd er rekening mee dat door het niet accepteren van cookies uw website ervaring niet optimaal kan zijn. Meer informatie over het gebruik van gegevens van verschillende cookies vindt u in ons cookiebeleid.
Via youronlinechoices.com kunt u zelf bepalen per netwerk of u advertenties krijgt te zien op basis van uw vorige websitebezoek en interesses. U kunt de cookies ook van uw apparaat verwijderen door te klikken op de browser die voor u van toepassing is: Chrome, Firefox, Internet Explorer, Edge, Safari (macQS), Opera.
wortel voor foodblog 2 van diƫtiste Anouk

Foodblog 2: diabetes, reuma en ms

28-07-2016

Nadenken over wat je eet is voor iedereen belangrijk. Maar als je een ziekte hebt of in een rolstoel zit, al helemaal! Tips en tricks? Die krijg je deze zomer van diëtiste Anouk. Speciaal voor ons houdt ze een blog bij. Vandaag voedingsadvies voor diabetes-, MS- en reumapatiënten.

Diabetes

Wist je dat diabetes de meest voorkomende chronische ziekte is? Al meer dan 1 miljoen Nederlanders hebben diabetes en dat aantal groeit wekelijks! Negen op de tien mensen met diabetes hebben type 2, vaak veroorzaakt door overgewicht. Dat kán het gevolg zijn van een lichamelijke beperking, die je kan belemmeren veel te bewegen of te sporten.

Kun je daar iets aan doen met voeding? Vaak wel! In 80 procent van de gevallen is diabetes type 2 omkeerbaar. Mits de persoon zijn leefstijl gaat aanpassen. Meer beweging en minder koolhydraten eten. Is het dan zo simpel? Het antwoord is JA.

Heel simpel uitgelegd: als je koolhydraten eet, moet je alvleesklier insuline aanmaken om de koolhydraten op te kunnen nemen in de spieren. Is er niet voldoende insuline? Dan moet medicatie ervoor te zorgen dat deze koolhydraten opgenomen worden. Kortom: hoe minder koolhydraten je eet, hoe minder insuline nodig is en hoe minder (of geen) medicatie je nodig hebt.

Hoe je ervoor kan zorgen dat je bloedsuikers laag blijven? Dat is natuurlijk heel persoonlijk. Maar soms kan een kleine aanpassing in je voedingspatroon wonderen doen. Wat tips:

1. Kies voor langzame koolhydraten in plaats van snelle. Die vind je in volkorenbrood (en geen wit brood!), volkorenpasta (dus geen witte pasta), zilvervliesrijst (in plaats van witte rijst) en peulvruchten. Maar let op: eet hier alleen zoveel van als je nodig hebt, want ook al is het de goede variant, het blijven wel koolhydraten.

peulvrucht voor foodblog 2 van diëtiste Anouk

2. Laat snelle koolhydraten dus weg uit je voeding: witte rijst, witte pasta, suiker, jam, honing, siroop, witte meel, vruchtensap en frisdrank.

3. Zoetstof een goed alternatief voor suiker? Niet altijd! Light-producten en bijvoorbeeld zoetjes in de koffie kunnen namelijk de bloedsuikers verstoren. Én zoetstoffen zorgen ervoor dat je lichaam gewend blijft aan zoet, waardoor je een zoetbehoefte houdt.

4. Om te voorkomen dat je bloedsuiker snel stijgt, is het slim om samen met je koolhydraten eiwitten en vetten te eten. Dus bijvoorbeeld een stuk fruit, gecombineerd met een handje noten of een blokje kaas.

5. Fruit is gezond, maar eet maximaal twee stuk fruit per dag. Verdeel het ook over de dag en eet nooit in de avond fruit. 

- Heb je diabetes type 2, overgewicht en wil je proberen om de medicatie te minderen? Dan is er zeker werk aan de winkel. Neem dan niet meer dan 60 gram koolhydraten per dag. Let op! Doe dit altijd onder begeleiding van een diëtist.

MS

Multiple Sclerose is een chronische aandoening van het centraal zenuwstelsel. Er kunnen zich verschijnselen voordoen van spastische verlamming, algehele slapte en onwillekeurige bewegingen.

Er zijn verschillende voedingsadviezen te vinden op het internet met allerlei succesverhalen. Maar wat bij de een werkt hoeft bij de ander niet per se ook te werken. Helaas is er nog geen eenduidig voedingsadvies, maar zijn er wel een aantal dingen belangrijk:

1. Kant-en-klaarmaaltijden zijn natuurlijk makkelijk – zeker als je moe bent of pijnklachten hebt – maar toch zou ik ze proberen te vermijden. In ‘pakjes en zakjes’ zitten veel E-nummers. Probeer pure producten te eten.

2. Vermijd producten met veel suiker en vet. Suikers zijn vergif voor het lichaam en dragen bij aan ontstekingen in het lichaam. Het vermijden van suikers en het verlagen van het vetgehalte kan ontstekingen en pijnklachten verminderen.

3. Wat ook bij diabetes belangrijk is: eet vooral de langzame koolhydraten en drink hierbij twee liter vocht per dag. Zo krijgen je darmen voldoende vezels, wat zorgt voor een goede stoelgang.

4. Sommige mensen hebben baat bij het vermijden van gluten, melkproducten, cafeïne en cacao.

Reumatoïde artritis

Bij reuma is het belangrijk om de ontstekingen in het lichaam te minderen. Voeding kan hier zeker aan bijdragen. Door onder andere pure voeding zonder E-nummers te nemen, zo weinig mogelijk geraffineerde voedingsmiddelen te kiezen en te zorgen voor voldoende vitaminen en mineralen.

Tips voor ontstekingsremmende voeding:

- kruiden als curcuma (geelwortel), gember, rozemarijn, kamille, kruidnagel, kaneel en koriander

- magnesium, wat veel zit in bladgroente

- de stofjes carotenoïden en lycopeen verlagen de ontstekingswaarde. Je vindt ze in wortel, pompoen, rode paprika, spinazie en boerenkool

spinazie voor foodblog 2

Mocht je als reumapatiënt het medicijn methotrexaat gebruiken, dan loop je risico op een tekort aan foliumzuur in je lichaam. Dit kun je bijslikken, maar je kunt het ook uit je voeding halen. Het zit in groene groente, fruit, volkoren producten en in mindere mate in melk- en melkproducten.

Anouk de Veen

Anouk de Veen

Anouk de Veen is verpleegkundige én diëtiste in haar eigen praktijk in Nijmegen. Ze richt zich op pure voeding en is gespecialiseerd in voeding bij fibromyalgie en andere reumatische aandoeningen. Meer informatie over Anouk vind je op www.dietist-lavitasana.nl.