Cookies

Zonnebloem.nl en de bijbehorende (sub)domeinen maken gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken.

Wij gebruiken functionele en analytische cookies om bezoekers een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen advertentie cookies, zodat De Zonnebloem u relevante en gepersonaliseerde advertenties kan tonen buiten deze websites om.

Uw internetgedrag buiten de websites kan ook door deze derde partijen gevolgd worden door middel van tracking cookies. Door op akkoord te klikken bevestigt u akkoord gaat met het gebruik van analytische en tracking cookies en cookies van derde partijen.

Voor meer informatie klik hier

Instellingen

Zonnebloem.nl en de bijbehorende (sub)domeinen maken gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken.

Wij gebruiken functionele en analytische cookies om bezoekers een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen advertentie cookies, zodat De Zonnebloem u relevante en gepersonaliseerde advertenties kan tonen buiten deze websites om.

Uw internetgedrag buiten de websites kan ook door deze derde partijen gevolgd worden door middel van tracking cookies. Door op akkoord te klikken bevestigt u akkoord gaat met het gebruik van analytische en tracking cookies en cookies van derde partijen.

Voor meer informatie klik hier

U kunt zelf instellen welke cookies u van ons accepteert. Houd er rekening mee dat door het niet accepteren van cookies uw website ervaring niet optimaal kan zijn. Meer informatie over het gebruik van gegevens van verschillende cookies vindt u in ons cookiebeleid.
Via youronlinechoices.com kunt u zelf bepalen per netwerk of u advertenties krijgt te zien op basis van uw vorige websitebezoek en interesses. U kunt de cookies ook van uw apparaat verwijderen door te klikken op de browser die voor u van toepassing is: Chrome, Firefox, Internet Explorer, Edge, Safari (macQS), Opera.
Foodblog emotie-eten

Foodblog 4: wat doe ik aan 'emotie-eten'

11-08-2016

Nadenken over wat je eet is voor iedereen belangrijk. Maar als je een ziekte hebt of in een rolstoel zit al helemaal! Tips en tricks? Die krijg je deze zomer van diëtiste Anouk. Speciaal voor ons houdt ze een blog bij. Vandaag: wat te doen bij ‘emotie-eten’?

Heb jij ook weleens het gevoel dat je alles wil eten wat los en vast zit? Dat je geen rem hebt op het eten van iets lekkers? Of dat je na een emotionele gebeurtenis ontzettende trek hebt in iets lekkers?

Dit noemen we emotie/emotioneel eten, wat zich uit in eetbuien. Op het moment zelf voel je je even euforisch, maar naderhand heb je vaak een schuldgevoel.

Helaas verdwijnen problemen niet na het eten van een reep chocolade. De oorzaak ligt namelijk vaak bij bepaalde emoties waar je moeilijk mee om kan gaan. Probeer er voor jezelf achter te komen waar je precies tegen aanloopt en ga hiermee aan de slag. Daarmee haal je de oorzaak weg.

Maaghonger of hoofdhonger?

Waar te beginnen? Vraag jezelf eerst af: Heb je maaghonger of hoofdhonger? Bij maaghonger heb je een knorrende maag: een hongergevoel na 3 tot 5 uur niet eten. Helaas heb je in 90% van de gevallen hoofdhonger: trek in iets lekkers, vaak zoetigheid. Hoofdhonger ontstaat vaak door emoties zoals boosheid, verdriet, eenzaamheid en verveling.

Wat kan ik eraan doen?

1. Ontdek een patroon

Probeer een patroon te ontdekken: wanneer en op welke momenten heb jij last van eetbuien? Schrijf dit op: noteer de tijden en hoe je je voelt voor, tijdens en na het eten. Zo kun je daarop inspelen, door wat anders te gaan doen op die moeilijke momenten. Dat kan helpen!

2. Vergeet je eetdrang

Als je de drang krijgt om te gaan eten, probeer dan eerst op de klok te kijken en spreek met jezelf af dat je pas over 10 minuten iets mag pakken. In deze 10 minuten ga je niet naar de klok staren maar ga je proberen iets anders te doen. Ga even een boekje lezen, een ommetje maken, bel een vriend(in), speel met je huisdier, ga tekenen/schilderen enz. Je zult merken dat je niet meer op de klok gaat letten en je vergeten bent dat je iets lekkers wilde pakken.

Foodblog emotie-eten

3. Eet bewust en wees verzadigd

De hele dag een verzadigd gevoel hebben is erg belangrijk. Zorg er dus voor dat je 3 goede hoofdmaaltijden neemt en eventueel 2 tot 3 keer per dag iets kleins tussendoor. Wees je maaghonger voor, anders ga je namelijk overeten. Probeer aan tafel te gaan eten zonder afleiding erbij. Nog een trucje: probeer eens te omschrijven wat je nu precies proeft. Als je bewust bent van wat je eet, ben je beter verzadigd.

4. Eet langzaam en kauw goed

Neem de tijd om te eten. Je lichaam kan pas na 15 tot 20 minuten een seintje geven aan de hersenen dat je verzadigd bent. Een goede oefening: 15 tot 20 keer kauwen op een hap eten.

5. Planning

Zorg ervoor dat je elke week gezonde en voldoende boodschappen in huis hebt. Ga nooit met een lege maag naar de supermarkt! Hierdoor zal je sneller geneigd zijn iets lekkers in je mandje te gooien.

6. Kies een beloningsmoment voor jezelf

Af en toe iets lekkers mag best, maar probeer voor jezelf regels op te stellen. Bijvoorbeeld op zaterdag iets lekkers bij de koffie.

7. Laat je emoties vrij

Je hoeft je niet altijd groot te houden. Durf ook toe te geven aan je emoties. Het kan zo fijn zijn om een huilbui te hebben, je voelt je daarna vaak een stuk ‘lichter’. Probeer je emoties ook met anderen te bespreken. Vind je dit lastig? Je kunt je emoties ook opschrijven, ook dan zijn ze even uit je hoofd en dat geeft verlichting.