Zonnebloemauto onthulling Rotterdam

Wethouder onthult eerste Rotterdamse Zonnebloemauto

02-09-2015
Wethouder Hugo de Jonge neemt woensdag 2 september de eerste Rotterdamse Zonnebloemauto in gebruik. Deze aangepaste auto is geschikt voor vier personen en is te huur voor veertig euro per dag. Vorig jaar startte Nationale Vereniging de Zonnebloem op zes plaatsen in Nederland een proef met rolstoelhuurauto’s en vanwege het succes wordt het aantal auto’s dit najaar met 15 uitgebreid. Rotterdam bijt hierbij het spits af.

De Zonnebloemauto biedt mensen met een lichamelijke beperking (bewegings)vrijheid. De huurder bepaalt zelf wanneer en waar hij heen gaat en kan ook nog eens enkele familieleden of vrienden meenemen omdat de rolstoelgebonden een plekje achterin de auto bezet. De Zonnebloem is bezig met het opzetten van een pool vrijwilligers die zich in willen zetten als bestuurder.

Huren met een pasje

De uitgifte van de Rotterdamse Zonnebloemauto aan huurders vindt plaats vanuit Louwman Rotterdam aan de Kinderdijkstraat 49-59. Om als rolstoel- of scootmobielgebruiker de auto te huren, moet via deze website een pas aangevraagd worden, die eenmalig tien euro kost. Een dag autohuur kost veertig euro waarbij de eerste honderd kilometer zijn inbegrepen.

De Zonnebloem stimuleert deelname aan de maatschappij

Nationale Vereniging de Zonnebloem streeft er naar dat iedereen met een lichamelijke beperking zonder extra zorgen deel kan nemen aan de maatschappij. Vrijwilligers van lokale afdelingen komen met regelmaat bij deelnemers thuis en er worden jaarlijks meerdere bijeenkomsten georganiseerd. Ook kent de vereniging een uitgebreid aanbod aan aangepaste vakanties. Tot voor kort bood zij echter nog geen mogelijkheden voor mindervaliden die er met de auto op uit wilden.