Cookies

Zonnebloem.nl en de bijbehorende (sub)domeinen maken gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken.

Wij gebruiken functionele en analytische cookies om bezoekers een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen advertentie cookies, zodat De Zonnebloem u relevante en gepersonaliseerde advertenties kan tonen buiten deze websites om.

Uw internetgedrag buiten de websites kan ook door deze derde partijen gevolgd worden door middel van tracking cookies. Door op akkoord te klikken bevestigt u akkoord gaat met het gebruik van analytische en tracking cookies en cookies van derde partijen.

Voor meer informatie klik hier

Instellingen

Zonnebloem.nl en de bijbehorende (sub)domeinen maken gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken.

Wij gebruiken functionele en analytische cookies om bezoekers een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen advertentie cookies, zodat De Zonnebloem u relevante en gepersonaliseerde advertenties kan tonen buiten deze websites om.

Uw internetgedrag buiten de websites kan ook door deze derde partijen gevolgd worden door middel van tracking cookies. Door op akkoord te klikken bevestigt u akkoord gaat met het gebruik van analytische en tracking cookies en cookies van derde partijen.

Voor meer informatie klik hier

U kunt zelf instellen welke cookies u van ons accepteert. Houd er rekening mee dat door het niet accepteren van cookies uw website ervaring niet optimaal kan zijn. Meer informatie over het gebruik van gegevens van verschillende cookies vindt u in ons cookiebeleid.
Via youronlinechoices.com kunt u zelf bepalen per netwerk of u advertenties krijgt te zien op basis van uw vorige websitebezoek en interesses. U kunt de cookies ook van uw apparaat verwijderen door te klikken op de browser die voor u van toepassing is: Chrome, Firefox, Internet Explorer, Edge, Safari (macQS), Opera.

Als bedrijfsuitje op pad met de Zonnebloem

Bedrijfsuitje De Schepper naar Scheepvaartmuseum

Je samen met collega’s een dagje inzetten als vrijwilliger. Het kan ook bij de Zonnebloem! Steeds meer bedrijven ontdekken dit ‘andere bedrijfsuitje’ en bezorgen mensen met een lichamelijke beperking een onvergetelijke dag. Zo ook communicatiebureau De Schepper Campagnes, bij ons bekend van de Vriendenloterij. Medewerker Thijs Looijenga deelt zijn ervaringen.

Iets terug doen

Praktisch de helft van alle Nederlanders is actief als vrijwilliger. Vaak is dit bij een sportvereniging, maar ook de verpleging, politieke partijen en kerken of moskeeën leunen sterk op de inzet van deze groep mensen. Afgelopen donderdag was het aan mij en mijn collega’s van De Schepper Campagnes om iets terug te doen en dus gingen we op pad met de Zonnebloem! Natuurlijk bekend als een van de gesteunde goede doelen van de VriendenLoterij.

Vaderlandse geschiedenis

Op een zonnige, maar frisse donderdagmiddag, stonden we met z’n allen op de bus te wachten. Een enthousiaste delegatie Schaagse ‘Zonnebloemers’ was naar ons op weg voor een op z’n Scheppers georganiseerde dag gevuld met hapjes, drankjes en Vaderlandse geschiedenis in het Amsterdamse Scheepvaart Museum.

"Die kletst te veel"

Al bij binnenkomst werd duidelijk dat sommige dingen nooit veranderen. Zo wilde mevrouw Van den Brink graag dat er een plek werd vrijgehouden voor mevrouw Van Dijk en werd er door middel van handgebaren en gefluister duidelijk gemaakt waarom diezelfde mevrouw Van den Brink niet naast een andere mevrouw wilde zitten: “die kletst te veel.” Een beetje als ons Kerstontbijt dus.

Mooie herinneringen

Om met elkaar kennis te maken begonnen we de middag met een kopje koffie en een flink stuk gebak. Naast de gebruikelijke gesprekken over koetjes en kleinkinderen, werd ook snel duidelijk hoe belangrijk de Zonnebloem voor onze gasten is. Velen koesterden mooie herinneringen aan eerdere uitjes en konden niet wachten tot ze weer aan de beurt waren. Vandaag was dus die dag. Aan ons om voor weer een mooie herinnering te zorgen.

Bedrijfsuitje De Schepper naar Scheepvaartmuseum

Walvisjacht

Hierbij werden we geholpen door een aantal gidsen van het museum. In kleine groepjes leerde elke gids zijn of haar groep iets over een bepaald hoofdstuk uit ons befaamde en beruchte verleden op het water. Zo leerden wij dat er naast de bekende Oost-Indische en West-Indische compagnie, ook een compagnie was die in barre omstandigheden het noorden opzocht. Deze compagnie, toepasselijk de ‘Noordse Compagnie’ genoemd, was verantwoordelijk voor de walvisjacht. Een tak waarin ons land vanaf de 16e tot en met de vorige eeuw actief was. Tijdens de rondleiding luisterden we aandachtig naar de verhalen over walvisvaarders als Michiel de Ruyter, bekeken we oude gereedschappen en modellen van schepen en gingen we als Jona een walvis in en weer uit…zij het in een nagemaakte walvis, en zij het – ondanks het gemanoeuvreer met rolstoelen – in minder dan drie dagen.

Rolstoelvriendelijk museum

In de vrije tijd tussen de rondleiding en de afsluitende borrel was het museumwinkeltje met stip de populairste bestemming. Maar natuurlijk werd ook de gerestaureerde Koningssloep met veel aandacht bekeken. Dankzij het rolstoelvriendelijke museum was het voor onze gasten zelfs mogelijk de replica van het VOC-schip ‘De Amsterdam’ te bestijgen.

Goody bag

Tijdens de afsluitende borrel werd er al voorzichtig afscheid van elkaar genomen en werden sommige collega’s zelfs uitgenodigd voor een verjaardag. Duidelijk was in elk geval dat de dag op velen, Scheppers inbegrepen, veel indruk had gemaakt. Voor de enkeling voor wie er nog wel een schepje bovenop mocht presenteerde mijn collega Ilse na het dankwoordje de goody bag. Misschien kwam het door het ‘Gastoneze’ enthousiasme waarmee Ilse de inhoud presenteerde, maar dit moest het zoveel besproken winnaarsgevoel zijn. De producten die wij dankzij de Goede Doelen Loterijen konden aanbieden werden lachend en juichend in ontvangst genomen. “Dat ik dit nog mag meemaken” was een veelgehoorde uitspraak.

Uitzwaaien

En daarmee zat de dag erop. We brachten de ‘winnaars’ weer naar de bus en zwaaiden natuurlijk totdat de bus helemaal uit het zicht was. Tot ziens!

Thijs Pennings met bedrijfsuitje De Schepper naar Scheepvaartmuseum

Thijs Looijenga

Thijs (29) werkt als Junior Projectleider Communicatie bij De Schepper Campagnes. Elk jaar organiseert zijn werkgever een vrijwilligersdag, deze keer met de Zonnebloem. Voor Thijs de eerste keer dat hij zich inzette als Zonnebloemvrijwilliger.