Wij voor elkaar

De website www.wijsamenvoorelkaar.nl staat online. Deze site is de nieuwe inspiratiebron voor iedereen die een actieve bijdrage wil leveren aan meer ‘wij’ in Nederland, van buurtbarbecue tot studiebegeleiding voor mbo-scholieren. dit nieuwe initiatief komt van MaatschapWij, een onafhankelijk samenwerkingsverband van ondernemingen, sportbonden en maatschappelijke organisaties. NUON en de Zonnebloem, twee van de grondleggers van MaatschapWij, organiseren vandaag dan ook ‘Wij Samen voor Elkaar’-activiteiten voor mensen met een lichamelijke beperking.  Zij bezoeken het Tropenmuseum en Artis in Amsterdam en Wildlands Zoo in Emmen.

Inzet van vrijwilligers

De Zonnebloem en NUON geloven in een samenleving, waarin iedereen van betekenis kan zijn voor een ander. Noud van Rooij, directeur Nationale Vereniging de Zonnebloem: “Al bijna zeventig jaar organiseert de Zonnebloem huisbezoeken, dagjes uit en aangepaste vakanties voor mensen met een lichamelijke beperking. Onze grootste kracht zijn onze 42.000 vrijwilligers. Hun inzet en betrokkenheid is van onschatbare waarde. De Zonnebloem vindt dat een lichamelijke beperking nooit een belemmering hoeft te zijn. Iedereen hoort volop van het leven te genieten. Jaarlijks beleven meer dan 122.000 Zonnebloemdeelnemers onvergetelijke momenten met ons. Wij zeggen niet voor niets: ‘Er kan zoveel meer dan je denkt’.”

Vrijwilliger voor een dag

Ieder jaar nemen zo’n 150 organisaties tijdens een bedrijfsuitje deelnemers van de Zonnebloem mee op pad. Daarmee hadden 2.000 mensen met een lichamelijke beperking een fijn dagje uit. Naar bijvoorbeeld een pretpark, museum of dierentuin. NUON is één van de organisaties die vaak gebruik maakt van Het Andere Bedrijfsuitje van de Zonnebloem. NUON-medewerkers zetten zich in als vrijwilliger voor een dag. Iko Kakes, Nuon-Manager Social Projects: “Met het andere bedrijfsuitje, maar ook binnen de samenwerking met andere partners zoals o.a Stichting Opkikker en Cordaan, leveren onze medewerkers een actieve een positieve bijdrage aan de maatschappij. Ook hier doen ‘Wij het samen voor Elkaar’ ”.

Wij Samen voor Elkaar

MaatschapWij start vandaag de landelijke campagne ‘Wij Samen voor Elkaar’. Op www.wijsamenvoorelkaar.nl worden maatschappelijke initiatieven nog beter zichtbaar. Het kan anderen juist weer inspireren om hun steentje bij te dragen aan de maatschappij.