Leerlingen Vakcollege Noordoostpolder organiseren activiteit voor Zonnebloemdeelnemers

Leerlingen vmbo Vakcollege Noordoostpolder Zorg en Welzijn
Voor het zesde jaar op rij organiseerden derdejaars leerlingen van de afdeling Zorg en Welzijn van het Vakcollege Noordoostpolder in Emmeloord een activiteitenmiddag voor deelnemers van Zonnebloem. De groep van 32 mensen met een lichamelijke beperking uit Creil en Espel, genoten van de gezellige middag in het Vakcollege Noordoostpolder.

Op het programma stond onder meer het versieren van bloempotjes, een fotoshoot, spelletjes en een manicure-behandeling. Daarnaast serveerden leerlingen tijdens de activiteiten een high tea. Lieke vond het leuk om de activiteit te organiseren voor de Zonnebloem. “Het ging allemaal goed. Wat wel moeilijk was, was het verzinnen van de activiteiten. Je moet goed nadenken over wat deze mensen leuk zouden vinden.” De Zonnebloemdeelnemers genoten zichtbaar. Eén van de aanwezigen liet weten: “Deze middag is voor mij écht de kers op de taart”.

Zorg en Welzijn

De leerlingen van het Vakcollege hebben jaarlijks een project van zes maanden over de Zonnebloem. “We bieden onze leerlingen projectonderwijs aan, zoveel mogelijk voor opdrachtgevers uit de praktijk”, vertelt docent Ingrid van de Veer. “Zo leren ze projectmatig met verschillende klasgenoten samen te werken en ervaring op te doen in hun vakgebied. Daarnaast komen ze op deze manier in aanraking met vrijwilligerswerk. En we geven de Zonnebloemdeelnemers een leuke middag.”

"Leuk, zo'n dagje vrijwilliger zijn"

De activiteitenmiddag was de afsluiting van het project. Van de Veer: “Het is voor de leerlingen een goede manier om kennis te maken met de Zonnebloem. En de mensen die op bezoek komen zijn altijd zo enthousiast! We blijven dit project doorzetten!” De leerlingen vonden het leuk om een middag vrijwilliger te zijn voor de Zonnebloem. Leerlinge Maud: “Ik kende de Zonnebloem eigenlijk niet, al zag ik laatst wel de reclame op tv. Vrijwilligerswerk doe ik eigenlijk nooit, maar zo voor een dagje vond ik het heel leuk!”