Mantelzorgers groot goed in samenleving

Mantelzorgers

CDA-Kamerlid Mona Keijzer kwam vandaag met de nota ‘Mantelzorgers: wees er zuinig op’. Daarin doet zij voorstellen om mantelzorgers te ontlasten. Voor de Zonnebloem kan er geen aandacht genoeg zijn voor de inzet van deze belangrijke groep mensen in de samenleving.

Vriendschappen

De Zonnebloem is vooral bekend van de vele dagjes uit en aangepaste vakanties voor mensen met een lichamelijke beperking. Maar veruit het belangrijkste werk, zijn de 1,2 miljoen bezoeken aan huis bij mensen. Dat varieert van gezellig een kopje koffie drinken tot een wandeling maken. Noud van Rooij, directeur van de Zonnebloem: “Ook komt het voor dat onze deelnemers en vrijwilligers samen een hobby oppakken, naar de film gaan of winkelen. Er ontstonden al vele vriendschappen.” De pakweg 40.000 Zonnebloemvrijwilligers zien hoe zwaar de mantelzorgers het vaak hebben. Doordat de vrijwilligers iets ondernemen met de deelnemers, hebben de mantelzorgers even tijd voor zichzelf.

Ontlasten mantelzorger

Met hart en ziel zetten mantelzorgers zich in voor de persoon die zorg nodig heeft. Daardoor cijferen zij zichzelf weg. “Jaarlijks genieten zo’n achtduizend deelnemers van een Zonnebloemvakantie. We horen en merken vaak dat de partners die meegaan, net zo of zelfs harder genieten. Op onze reizen nemen onze vrijwilligers juist alle zorgtaken over. De mantelzorger kan dan zelf wat gas terugnemen en, soms voor het eerst sinds jaren, weer vakantieplezier beleven”, vertelt Van Rooij. Het werkt soms ook anders, weet Van Rooij. “Er zijn ook partners die thuis blijven. Zij kunnen dan die week dat ze geen taken als mantelzorger hebben, op adem komen.”

Noodklok

Ook de Zonnebloem luidt daarom de noodklok. Mantelzorgers krijgen het steeds zwaarder, door bureaucratie en het wegvallen van professionele hulp. “Veel van onze vrijwilligers zijn zelf al mantelzorger voor een dierbare. Daarnaast zetten ze zich in als vrijwilliger voor bijvoorbeeld de Zonnebloem. Maar het is een kwestie van tijd en mantelzorgers hebben geen enkele ruimte en puf meer voor vrijwilligerswerk. Dan hebben we als maatschappij echt een serieus probleem”, licht Van Rooij toe.