Jaarverslag 2022 afdeling Goes

voorblad-jaarverslag-2022jpg

Het verslag over 2022 geeft een overzicht van de activiteiten van de Zonnebloem afdeling Goes.

De workshop open huis
We zijn het jaar gestart met een workshop om als vrijwilligers en bestuur na te denken over de toekomst van onze afdeling. We hebben dit met hulp en begeleiding van een workshop-begeleider van het Nationaal Bureau in een ontspannen en constructieve sfeer gedaan.
Twee vragen stonden in de workshop centraal. De eerste vraag was wat wij voor onze deelnemers kunnen betekenen. In het verlengde daarvan lag de tweede vraag of wij als afdeling voldoende toegerust zijn om de deelnemers goed te ondersteunen.
Diverse ideeën over activiteiten voor onze deelnemers borrelden op. Belangrijk was de constatering dat we naar onze deelnemers toe moeten om bij hen te bevragen wat ze in dit opzicht van ons verwachten. Hiervoor zijn we vanaf juni een traject ingegaan om individuele vraaggesprekken met hen te voeren.
Om in de toekomst beter aan de vraag van de deelnemer te kunnen voldoen moet het bestuur worden verstrekt. Als eerste stap werd gedacht aan een activiteitencommissie.
Vanuit de workshop boden drie vrijwilligers zich aan om deze te bemensen.

Eurobus tochten
In samenwerking met de Stichting Eurobus Noord-Beveland hebben we zes dagen, verspreid over het jaar, een tocht kunnen organiseren. Per Eurobus tocht konden zes gasten mee. De gasten worden in principe thuis opgehaald. Telkens onder de begeleiding van twee vrijwilligers. De vrijwilligers stellen in samenspraak met de gasten een rit samen. Een vast onderdeel is een stop bij een uitspanning om een kopje koffie met iets erbij te nuttigen en met elkaar te praten.

Bingo
Dit jaar hebben we weer vier bingo’s kunnen organiseren. Er is altijd veel animo om hier aan deel te nemen. Per keer hebben we tussen de zestig en zeventig gasten die  enthousiast de bingokaarten  bijhouden. Dit jaar hebben we voor het eerst een Kerstbingo georganiseerd.
De ruimte was in kerstsfeer aangekleed. Iedereen had het naar zijn zin.

De bootdagtocht
In de corona jaren konden we geen bootdagtocht organiseren. In  2022 hebben we dit weer wel kunnen doen. Honderdachtenveertig  gasten van de Zonnebloem hebben we een mooie dag bezorgd. Dit is gelukt met grote inzet van onze vrijwilligers, compliment hiervoor. We hadden ook extra vrijwilligers met een      verzorgende     of verpleegkundige   achtergrond. Het vervoer   van de gasten met de   taxibusjes verliep heel   goed. De verloting was   een groot succes en het     was mooi weer!

Jan en Jopie Minnaard en het Koor "Klank en Kleur"
Zaterdagmiddag 3 september hebben ongeveer vijftig Zonnebloem  gasten genoten van de Zuid-Bevelandse vertellingen  van Jan en  Jopie Minnaard en de muzikale bijdrage van het koor "Klank en Kleur". Zij zongen liederen die pasten bij de vier jaargetijden. Het spreekt haast vanzelf dat bij de lente het lied "tulpen uit Amsterdam" ten gehore werd gebracht.

Zonnedag 2022
Zaterdagmiddag 22 oktober werd na twee jaar eindelijk weer “de
Zonnedag” georganiseerd in het Heer Hendrikhuis. Vrijwilligers van de afdeling Goes voeren dan een playbackshow op.
Een aantal komische liedjes werd tijdens “de Zonnedag” vertolkt en voorgedragen door een groep  enthousiaste vrijwilligers. Bijna 60 deelnemers genoten volop van de show. Ze zongen mee en moesten vaak lachen om de soms hilarische situaties op het toneel.
De vrijwilligersgroep heeft dit jaar ook opgetreden in Randhof en het Gasthuis.

De Paaseitjes actie
Het begint al een beetje een traditie te worden dat we onze deelnemers voor Pasen een kleine attentie bezorgen. Het wordt door hen erg op prijs gesteld.

Vrijwilligers
Zes vrijwilligers hebben we het zilveren Zonnebloem insigne uitgereikt als blijk van waardering voor hun tien jaar of langere inzet voor de Zonnebloem.

Rien Kuijken ( secretaris a.i.)

Annie Dees

Specialiteiten