Jaarverslag 2023 Zonnebloem afdeling Goes

voorblad-jaarverslag-2023jpg

Dit jaarverslag geeft een overzicht van de activiteiten van de Zonnebloem afdeling Goes in 2023.

In het jaar 2023 waren er tachtig deelnemers geregistreerd in Nova, ons nieuwe deelnemers registratiesysteem. We hebben van zevenentwintig deelnemers afscheid moeten nemen. Het grootste deel door natuurlijk verloop. Een even groot aantal nieuwe deelnemers hebben we kunnen inschrijven.

Dit jaar hebben we ook gebruikt om de samenwerking andere Zonnebloem afdelingen in de regio Zeeuwse Eilanden te versterken. We hebben gezocht naar mogelijkheden om gezamenlijk activiteiten voor onze deelnemers te organiseren. Dit zowel in het afgelopen jaar als voorbereidend voor ons activiteitenplan voor het jaar 2024.

De jaarlijkse clubsponsoring van de Rabobank, Rabo ClubSupport, heeft ons opnieuw een aardig bedrag opgeleverd. Een groot aantal vrijwilligers en/of deelnemers heeft ook weer in 2023 op onze afdeling gestemd. Dit is door de Rabobank gehonoreerd met een bedrag van € 741, 99.

De diaconie van de Protestantse Gemeente Goes heeft gecollecteerd voor onze afdeling en € 449,20 naar onze rekening overgemaakt.

De deelname aan de landelijke Zonnebloem loterij heeft, dankzij een enthousiaste inzet van een aantal vrijwilligers van onze afdeling, dit jaar € 1.738,- opgeleverd.

Donateurs in onze beide gemeenten (Goes en Kapelle) hebben in totaal € 1.226,50 bijeengebracht.

Al deze financiële bijdragen bieden ons de mogelijkheid om activiteiten te organiseren die gericht zijn op het voorkomen van eenzaamheid. Dit door middel van groepsactiviteiten, 1- op -1 activiteiten en door huisbezoek.

De activiteiten in 2023

Smokkeltocht in woord en beeld in februari.

Op zaterdag 4 februari 2023 organiseerden we een boeiende lezing met beeld en geluid. De heer Wilfried Staelens vertelde over "smokkeltochten". Anekdotes, geluidsfragmenten en foto's maakten zijn verhaal nog boeiender. Bijna 30 bezoekers luisterden met veel plezier naar zijn lezing.

Optreden van het Veerse Scheepstuig in maart 2023 in de Stenge te Heinkeszand.

Samen met de afdeling Borsele organiseerden we een muzikale middag in de Stenge in Heinkeszand. Het Veerse Scheepstuig olv Elena Berdnikova trad op voor ruim 160 aanwezigen (deelnemers van de afdelingen Goes, Borsele, Noord Beveland, Vlissingen en Reimerswaal met begeleiding van vrijwilligers van die afdelingen). Dat de aanwezigen genoten van het optreden was duidelijk. Ook het koor genoot van het geweldige publiek. Er werd enthousiast meegezongen en geklapt. Na afloop was de reactie van velen: geweldige middag; voor herhaling vatbaar.

Paasactie

Net als vorig jaar hebben we onze deelnemer weer een kleine attentie bezorgd als teken van aandacht en verbondenheid. Het wordt door hen bijzonder op prijs gesteld

In april 2023 een Zeeuwse middag.

De ruim 50 bezoekers zagen een fraaie erfgoed- modeshow van diverse Zeeuwse klederdrachten, waaronder Middelburgs ambacht, Zuid-Bevelands protestant, RK Zuid- Bevelands daags en de klederdracht van Arnemuiden en Schouwen Duiveland.

De modeshow werd verzorgd door de vereniging  klederdrachtengroep "Mooi Zeeland"

Bovendien werd op deskundige wijze getoond hoe boterbabbelaars  moeten worden gemaakt.

In de pauze was er een verloting met prachtige prijzen. Voor iedereen wat om mee naar huis te nemen.

De aanwezigen werden op hapjes getrakteerd, waarbij natuurlijk de Zeeuwse bolus niet werd vergeten.

Oudspelletjes middag in september 2023

Voor de Zonnebloemgasten werd in het Heer Hendrikhuis te ’s Heer Hendrikskinderen een oud-Hollandse spelmiddag georganiseerd.

Kees Rentmeester van de Zonnebloem afdeling Borsele heeft de spelletjes zelf gemaakt en heeft uitleg gegeven hoe de spelen gebruikt moeten worden.

Na de uitleg begonnen de ruim 20 gasten met de volgende spelletjes : blik werpen, knikkertrek, kat en muis, ballen gooien, tangram, sjoelen enz.

Het bleek al snel dat de gasten erg fanatiek waren en daarbij veel plezier hadden met elkaar.

Nadat de punten opgeteld waren werden prijsjes uitgereikt aan de gasten die de meeste punten hadden.

Het was een hele geslaagde middag!

De Zonnedag 2023

In oktober werd in het Heer Hendrikhuis de jaarlijkse Zonnedag gehouden voor deelnemers van de Zonnebloem Goes/Kapelle.

Ruim 43 bezoekers genoten van de playbackshow die een groep vrijwilligers (Hannie, Sjaak, Bep, Corrie Ineke en Cor en Marian) opvoerden. Willem (ook een vrijwilliger) verzorgde de muziek; voorzitter Lex gaf tussen de liedjes door tekst en uitleg over de liedjes, wanneer ze geschreven waren en door wie. Het publiek genoot er zichtbaar van. Aan het eind van de show volgde een polonaise door de zaal.

Uitstapje naar de kerstshow van Intratuin Halsteren november 2023.

Samen met de afdeling Vlissingen is een aantal van onze deelnemers met de bus naar de kerstshow van de Intratuin in Halsteren geweest. Zo’n 42 personen waaronder 3 vrijwilligers uit Goes hebben zich daar, maar ook al in de bus, goed vermaakt.

Als extra evenement bleek bij vertrek uit Goes onze bus een lekke band te hebben. Gelukkig stond er van de AMZ nog een andere bus zodat we met enige vertraging toch konden vertrekken.

We hebben geluncht bij Familyland in Hoogerheide. Het was er erg gezellig en de lunch was prima verzorgd!

In de Intratuin hebben we genoten van alle mooie taferelen. Fraaie winterse dorpjes uiteraard met een mooie spoorbaan.

De deelnemers en vrijwilligers waren het er zonder meer over eens dat het een zeer geslaagde dag was.

Sinterklaasactie 2023

Als St. Nicolaas verrassing bezorgden begin december vrijwilligers van de afdeling chocoladeletters met een gedicht bij onze 82 deelnemers. In het pakketje zat ook een tekening van de kinderen van de basisschool “Samenspel” uit Wolphaartsdijk evenals het programma van de komende afdelingsactiviteiten in het voorjaar van 2024.  De verrassing viel goed in de smaak gezien de blije reacties van onze deelnemers.

Eurobus tochten

In samenwerking met de Stichting Eurobus Noord-Beveland hebben we zes dagen, verspreid over het jaar, een tocht kunnen organiseren. Per Eurobus tocht konden zes gasten mee. De gasten worden in principe thuis opgehaald. De Eurobus tochten worden telkens begeleid door twee vrijwilligers. De vrijwilligers stellen in samenspraak met de gasten een rit samen. Bij elke rit zorgen we voor een stop bij een uitspanning om een kopje koffie met iets lekkers erbij te nuttigen en met elkaar te praten.

Bingo

Verspreid over het jaar hebben we weer drie bingo’s kunnen organiseren. Er is altijd veel animo om hier aan deel te nemen. Per keer hebben we tussen de zestig en zeventig gasten. De spanning om een bingo te hebben is altijd voelbaar. Een groot aantal deelnemers koopt extra bingokaarten om hun kansen op bingo te vergroten. De deelnemers houden hun bingokaarten enthousiast bij.

Dit jaar hebben we, omdat de ervaring van vorig jaar zeer positief was, weer een Kerstbingo gehouden. De ruimte in het Heer Hendrikhuis was in kerstsfeer aangekleed. Dat gaf gelijk een fijne sfeer. De catering hadden we ook uitgebreid en aangepast voor deze kerstbingo. Iedereen had het naar zijn zin en ging tevreden huiswaarts.

secretaris a.i. Rien Kuijken

Annie Dees

contactformulier

Contact & Aanmelden

Heb jij een lichamelijke beperking en wil je deelnemen aan onze activiteiten of wil je je aanmelden als vrijwilliger bij de afdeling?

Specialiteiten

• Bezoekwerk