Jaarverslag 2020 Regio Kerkrade Landgraaf

Jaarverslag 2020 van de secretaris. Een jaar dat vooral in het teken stond van COVID-19 en daarmee gepaard gaan de beperkingen.

Secretarieel jaarverslag 2020 Zonnebloem regio Kerkrade/Landgraaf

1. Samenstelling bestuur

Tijdens de plenaire jaarvergadering van 11 februari werden Marjo Putmans en Frans Driessen herkozen in het bestuur. Aan het einde van dit verenigingsjaar is de samenstelling van het bestuur als volgt:

• Voorzitter                               John Stal          (aftredend 2021)
  • Secretaris, vice-voorz., bezoekwerk Frans Driessen  (aftredend 2023)
  • Penningmeester                               Marjo Putmans  (aftredend 2023)
  • Bestuurslid activiteiten                     Jo Frehen        (aftredend 2022)

1. Mutaties ledenbestand vrijwilligers en gasten/deelnemers

Het regiobestuur beschikt niet over een actueel overzicht van de aantallen vrijwilligers en gasten/deelnemers per lokale afdeling. Binnen de totale regio (6 lokale afdelingen) zijn bij benadering 150 geregistreerde vrijwilligers actief betrokken bij de activiteiten/bezoekwerk/vakanties voor de ruim 1.000 geregistreerde gasten/deelnemers.

Op regioniveau staan op 31-12-2020 in totaal 13 geregistreerde (vakantie)vrijwilligers in de online-administratie, exclusief de 4 bestuursleden.

1. Vergaderingen

Als gevolg van de corona-maatregelen vervielen meerdere geplande vergaderingen. In het verslagjaar vonden toch nog 3 bestuurs- en 1 plenaire jaarvergadering plaats. De jaarvergadering vond plaats op 11 februari 2020, nog voordat Covid 19 toesloeg. Gedurende het verslagjaar werden de afdelingen per email op de hoogte gehouden van ontwikkelingen op verenigingsgebied. Begin december werden alle afdelingen in de gelegenheid gesteld opmerkingen te plaatsen bij het concept-jaarplan (incl. activiteitenplan) en de begroting voor 2021. Alle afdelingen gaven de goedkeuring aan de voorstellen van het bestuur.

De ‘regionale vakantiestaf’ moest dit jaar de voorbereiding voor de regiovakantie in 2020 vroegtijdig afbreken en richtte zich alvast op een eventuele regiovakantie in 2021.

De geplande instelling van de regionale werkgroepen ‘fondsenwerving’ en ‘evaluatie jaarplannen’ kwam niet tot stand.

De voorzitter nam deel aan enkele geplande bijeenkomsten van het provinciaal platform van regionale voorzitters en bijeenkomsten van het interregionaal overleg (Regio Heerlen, Carboonland, Maastricht en Kerkrade/Landgraaf). Vanaf het najaar van 2020 is ook regio Heuvelland bij dit overleg betrokken.

De contacten met diverse professionele en andere vrijwilligersorganisaties in de regio (denk hierbij aan  het Behindertenforum Herzogenrath, ‘Netwerk Informele Steun’ (Landgraaf), stuurgroep ‘Samen Leven’ (Kerkrade), KBO, Welsun, Impuls en NoviZorg) met als doel te komen tot afstemming van activiteiten, kwam zo goed als stil te liggen.

1. Doelstelling en ontwikkelingen regio

Het regiobestuur krijgt steeds meer een adviserende en faciliterende rol binnen de Zonnebloemorganisatie. Stimuleren van samenwerking tussen de lokale afdeling in de regio (en interregionaal) en samenwerking met professionele en andere vrijwilligersorganisaties in de regio blijft een van de voornaamste doelen van het regiobestuur, doch kreeg dit jaar weinig extra aandacht.

De afdeling Ubach over Worms maakte na een moeilijke fase in 2019, in het voorjaar van 2020 een doorstart. Inmiddels zijn enkele nieuwe bestuursleden benoemd die de draad voortvarend hebben opgepakt.

1. Activiteiten 2020

Als gevolg van de coronamaatregelen werden vanaf begin maart alle geplande activiteiten afgelast en verplaatst naar 2021 (zie jaarplan 2021).

Dankzij de inzet van enkele studenten ergotherapie van Zuyd HS werd eind mei aan het bestuur het eindresultaat gepresenteerd van het project ‘gebruik maken van Sociale Media bij werven van (jonge) vrijwilligers’. Helaas kon de opgedane ‘kennis’ als gevolg van de coronamaatregelen nog niet worden gepresenteerd aan de plenaire vergadering. Wellicht krijgt het project in 2021 een vervolg.

Vermeldenswaardig is verder dat medio april (tijdens de eerste lock-down), via bemiddeling van het nieuwe districtshoofd Marco Consten,  een 50-tal kant & klaar maaltijden van de stichting NOODFOOD konden worden verspreid onder een geselecteerde groep gasten in de regio.

1. Bezoekwerk en scholing

Er werden dit jaar door het regiobestuur geen bijzondere activiteiten gehouden op het gebied van bezoekwerk en scholing.

Frans Driessen nam op 15 september deel aan een door het provinciaal Platform van de Zonnebloem Limburg georganiseerde workshop voor bestuursleden bezoekwerk. Er is geen exact overzicht van het ‘gebruik’ per afdeling van het verdere scholingsaanbod van de Zonnebloem.

1. Financiën

Voor de financiële stand van zaken wordt verwezen naar het financieel jaarverslag van de penningmeester.

1. Slotwoord

Iedereen dank voor zijn/haar bijdrage aan het welbevinden van onze gasten en deelnemers. Ik spreek de hoop uit dat in 2021 Corona/Covid 19 een mindere stempel drukt op het verwezenlijken van de Zonnebloemdoelstellingen.

Verslaglegging: Frans Driessen (Versie 05 januari 2021)

Lies Wetzels

contactformulier

Contact & Aanmelden

Heb jij een lichamelijke beperking en wil je deelnemen aan onze activiteiten of wil je je aanmelden als vrijwilliger bij de afdeling?