Cookies

Zonnebloem.nl en de bijbehorende (sub)domeinen maken gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken.

Wij gebruiken functionele en analytische cookies om bezoekers een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen advertentie cookies, zodat De Zonnebloem u relevante en gepersonaliseerde advertenties kan tonen buiten deze websites om.

Uw internetgedrag buiten de websites kan ook door deze derde partijen gevolgd worden door middel van tracking cookies. Door op akkoord te klikken bevestigt u akkoord gaat met het gebruik van analytische en tracking cookies en cookies van derde partijen.

Voor meer informatie klik hier

Instellingen

Zonnebloem.nl en de bijbehorende (sub)domeinen maken gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken.

Wij gebruiken functionele en analytische cookies om bezoekers een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen advertentie cookies, zodat De Zonnebloem u relevante en gepersonaliseerde advertenties kan tonen buiten deze websites om.

Uw internetgedrag buiten de websites kan ook door deze derde partijen gevolgd worden door middel van tracking cookies. Door op akkoord te klikken bevestigt u akkoord gaat met het gebruik van analytische en tracking cookies en cookies van derde partijen.

Voor meer informatie klik hier

U kunt zelf instellen welke cookies u van ons accepteert. Houd er rekening mee dat door het niet accepteren van cookies uw website ervaring niet optimaal kan zijn. Meer informatie over het gebruik van gegevens van verschillende cookies vindt u in ons cookiebeleid.
Via youronlinechoices.com kunt u zelf bepalen per netwerk of u advertenties krijgt te zien op basis van uw vorige websitebezoek en interesses. U kunt de cookies ook van uw apparaat verwijderen door te klikken op de browser die voor u van toepassing is: Chrome, Firefox, Internet Explorer, Edge, Safari (macQS), Opera.
Op Support 2016 kregen de Pathé-bioscoop in Maastricht en het NH-hotel in Rotterdam als eerste het Nederlands Keurmerk voor Toegankelijkheid, uit handen van Tweede Kamerlid en toegankelijkheidsvoorvechter Otwin van Dijk (midden vooraan). Ook op de foto: Gerard de Nooij (links vooraan) én onze andere gastblogger Pauline Gransier, van Wij staan op (rechts vooraan). Foto: Patrick van Emst.

"Keurmerk beloont koplopers in toegankelijkheid"

08-06-2016

Toegankelijkheid moet de norm worden, besloot de Tweede Kamer eerder dit jaar. Nu nog de praktijk. Om ondernemingen op weg te helpen, is er inmiddels een Nederlands Keurmerk voor Toegankelijkheid. Onze gastblogger Gerard de Nooij is een van de initiatiefnemers en hij was bij de uitreiking van de eerste twee keurmerken.

“Wat een mooi moment: op Support 2016 knalden de kurken en kregen twee ondernemingen als eerste het Nederlands Keurmerk voor Toegankelijkheid. De Pathé-bioscoop in Maastricht en het NH-hotel in Rotterdam hebben de afgelopen maanden hard gewerkt aan de laatste verbeteringen. En ik weet zeker: op deze manier komt er een hele beweging op gang. Die ervoor gaat zorgen dat steeds meer organisaties hun publieke gebouwen beter toegankelijk gaan maken voor mensen met een lichamelijke beperking.

Complexe standaard

In de wet staat dat vanaf 2017 toegankelijkheid de norm moet worden. Maar hoe vertaal je die afspraak naar de praktijk? We hebben in Nederland de Integrale Toegankelijkheidsstandaard (ITS), maar die wordt op dit moment vooral gebruikt voor openbare gebouwen en openbaar vervoer. En dan met name bij grootschalige nieuwbouw en renovatie. Voor veel bestaande gebouwen is de norm complex, misschien zelfs onhaalbaar.

Praktische aanwijzingen

Er is dus een instapversie nodig van deze strenge norm. Daarom heeft Ongehinderd samen met een aantal andere partijen het Nederlands Keurmerk voor Toegankelijkheid ontwikkeld. Dat geeft praktische aanwijzingen over hoe je bestaande gebouwen beter toegankelijk maakt. Een eerste stap op weg naar de ITS, zeg maar. En voor ondernemingen een mooie manier om te laten zien dat ze goed bezig zijn.

Het keurmerk heeft vijf pijlers:

  • De entree van een gebouw moet goed bereikbaar en toegankelijk zijn.
  • Je moet als persoon met een beperking zelfstandig producten en diensten kunnen verkrijgen.
  • Als er toiletten zijn, moeten die toegankelijk zijn voor mensen met een beperking.
  • Je wordt gelijkwaardig behandeld en personeel biedt assistentie als je dat nodig hebt.
  • Je kunt informatie over de toegankelijkheid van de locatie vinden, zodat je vooraf weet wat je kunt verwachten.

Toetsbare criteria

Binnen die vijf thema’s hebben we toetsbare criteria opgesteld, die een bouwkundig keurmeester controleert. Vanzelfsprekend verschillen die per type gebouw. In een bioscoop wil je bijvoorbeeld rolstoelplaatsen met goed zicht. In een hotelkamer aangepast sanitair en in een restaurant tafels die hoog genoeg zijn om er met een rolstoel onder te rijden. Ook kijken we naar zaken die voor blinden of doven belangrijk zijn.

Grote en kleine ondernemingen

We werken het keurmerk dus voor verschillende soorten gebouwen nader uit. We zijn begonnen met detailhandel, horeca en bioscopen. En we houden rekening met het feit dat ondernemingen verschillen. Van een McDonald’s-restaurant mag je meer verwachten dan van de friettent op de hoek. De wet zegt namelijk ook dat aanpassingen ‘redelijk’ moeten zijn.

Aanmelden bij Ongehinderd

Als een onderneming het keurmerk wil hebben, kan het zich aanmelden op de website van het keurmerk. Ook kunnen mensen met de Ongehinderd-app een gebouw nomineren voor het keurmerk, door een positieve beoordeling te plaatsen. In beide gevallen gaat een bouwkundig keurmeester voor inspectie langs. Soms moeten er nog wat verbeteringen worden doorgevoerd. Als een locatie het keurmerk ontvangt, krijgt die in de app extra aandacht, zodat goed toegankelijke locaties beter vindbaar zijn.

Zo wordt investeren in toegankelijkheid beloond en maken we Nederland samen toegankelijker!”


Op de foto: de uitreiking van het keurmerk, met vooraan van links naar rechts Gerard de Nooij, Tweede Kamerlid en toegankelijkheidsvoorvechter Otwin van Dijk en onze andere gastblogger Pauline Gransier. Foto: Patrick van Emst.


Gerard de Nooij

Gerard de Nooij

Gerard de Nooij is oprichter van Ongehinderd. Een organisatie die met testteams en een gratis app de toegankelijkheid van gemeenten en bedrijven in kaart brengt en over verbeteringen adviseert.