Cookies

Zonnebloem.nl en de bijbehorende (sub)domeinen maken gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken.

Wij gebruiken functionele en analytische cookies om bezoekers een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen advertentie cookies, zodat De Zonnebloem u relevante en gepersonaliseerde advertenties kan tonen buiten deze websites om.

Uw internetgedrag buiten de websites kan ook door deze derde partijen gevolgd worden door middel van tracking cookies. Door op akkoord te klikken bevestigt u akkoord gaat met het gebruik van analytische en tracking cookies en cookies van derde partijen.

Voor meer informatie klik hier

Instellingen

Zonnebloem.nl en de bijbehorende (sub)domeinen maken gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken.

Wij gebruiken functionele en analytische cookies om bezoekers een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen advertentie cookies, zodat De Zonnebloem u relevante en gepersonaliseerde advertenties kan tonen buiten deze websites om.

Uw internetgedrag buiten de websites kan ook door deze derde partijen gevolgd worden door middel van tracking cookies. Door op akkoord te klikken bevestigt u akkoord gaat met het gebruik van analytische en tracking cookies en cookies van derde partijen.

Voor meer informatie klik hier

U kunt zelf instellen welke cookies u van ons accepteert. Houd er rekening mee dat door het niet accepteren van cookies uw website ervaring niet optimaal kan zijn. Meer informatie over het gebruik van gegevens van verschillende cookies vindt u in ons cookiebeleid.
Via youronlinechoices.com kunt u zelf bepalen per netwerk of u advertenties krijgt te zien op basis van uw vorige websitebezoek en interesses. U kunt de cookies ook van uw apparaat verwijderen door te klikken op de browser die voor u van toepassing is: Chrome, Firefox, Internet Explorer, Edge, Safari (macQS), Opera.

Mensen in een rolstoel zijn niet zielig

Inclusie is een moeilijk woord voor een simpele gedachte: iederéén hoort erbij in de wereld. Stichting SUE’s Warriors wil de beeldvorming rondom mensen met een lichamelijke beperking veranderen – en begint in de fashionindustrie. Oprichtster en oude bekende Kelly Sue vertelt.

We kennen jou van Fashion on wheels en je eigen rolstoelkledinglijn SUE. Is dit een vervolg?

“Het komt er zeker uit voort, maar we zijn gestopt met het maken van kleding voor mensen in een rolstoel. SUE is gestopt, SUE’s Warriors gaan door met een eigen stichting!”

Waarom ben je gestopt met het maken van rolstoelmode?

“Onze missie en visie is breder geworden. Elke keer als we met onze rolstoelmode ergens kwamen, werden we gezien als bijzondere categorie. Mode speciaal voor rolstoelers. Onze kleding en modellen werden nooit eens geïntegreerd met de ‘normale’ shows. We zochten daarvoor samenwerking met labels, maar die reageerden heel terughoudend. Dat ging me tegen staan. Deze meiden willen juist niet anders zijn. Wij staan voor gelijkheid en integratie. Daarom liepen in de laatste show modellen met én zonder beperking mee. Of een onzichtbare beperking. Omdat ik die boodschap belangrijk vind, heb ik een nieuwe stichting opgezet. Met SUE’s Warriors in de hoofdrol.”

Welke missie heeft stichting SUE’s Warriors?

“Wij willen integratie van mensen met een lichamelijke beperking. We streven naar een samenleving waarin iedereen gelijk behandeld wordt en alles toegankelijk is voor iedereen. Nu zijn het soms te veel gescheiden werelden. Maar als je in een rolstoel zit of een prothese hebt, zie je er misschien anders uit, maar dat bén je niet. Die beeldvorming moeten we kwijt zien te raken. Daarnaast heerst er een zieligheidsstigma om deze mensen heen. Dat is onterecht en niet eerlijk. Mijn SUE’s Warriors zijn net zo krachtig en mooi als ieder ander.” 

Wie zijn SUE’s Warriors?

“Het zijn meiden met en zonder beperking, die een inclusiemissie hebben. De een strijdt voor toegankelijk openbaar vervoer, een ander beschrijft in een blog hoe je verre reizen kunt maken in een rolstoel. We starten de stichting met ongeveer tien warriors.”

Hoe willen jullie je doel bereiken?

“We zien dat de beauty- en fashionindustrie dé plek is waar beeldvorming over uiterlijk tot stand komt. Dus daar moeten we zijn! Alle fashionlabels fotograferen twee keer per jaar hun nieuwe collectie. Wij willen dat een aantal van onze Warriors als model meedoen in deze shoots. Gemixt met de modellen die het label normaal ook zou kiezen. Zo wordt het vanzelfsprekend dat niet ieder model hetzelfde is. Door die beeldvorming te veranderen, ontstaat er acceptatie. Hopelijk wordt daarmee de integratie van mensen met een lichamelijke beperking in onze maatschappij een stuk makkelijker en de samenleving daarmee toegankelijker gemaakt. SUE’s Warriors dragen daaraan bij door vlogs bij te houden van hun dagelijks leven, waarin ze laten zien hoe zij omgaan met obstakels die ze tegenkomen – soms letterlijk.”

Zijn er al concrete afspraken met fashionlabels?

“We hebben een samenwerking met een groot kledingmerk, die we in oktober tijdens een kick-off bekend zullen maken. Tot die tijd zullen we tijd en geld steken in de nieuwe stichting en de promotie ervan. Zo doen we ook mee aan een actie van automerk SEAT. Als we een startkapitaal hebben, kunnen we onze missie gaan volbrengen!”