Cookies

Zonnebloem.nl en de bijbehorende (sub)domeinen maken gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken.

Wij gebruiken functionele en analytische cookies om bezoekers een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen advertentie cookies, zodat De Zonnebloem u relevante en gepersonaliseerde advertenties kan tonen buiten deze websites om.

Uw internetgedrag buiten de websites kan ook door deze derde partijen gevolgd worden door middel van tracking cookies. Door op akkoord te klikken bevestigt u akkoord gaat met het gebruik van analytische en tracking cookies en cookies van derde partijen.

Voor meer informatie klik hier

Instellingen

Zonnebloem.nl en de bijbehorende (sub)domeinen maken gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken.

Wij gebruiken functionele en analytische cookies om bezoekers een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen advertentie cookies, zodat De Zonnebloem u relevante en gepersonaliseerde advertenties kan tonen buiten deze websites om.

Uw internetgedrag buiten de websites kan ook door deze derde partijen gevolgd worden door middel van tracking cookies. Door op akkoord te klikken bevestigt u akkoord gaat met het gebruik van analytische en tracking cookies en cookies van derde partijen.

Voor meer informatie klik hier

U kunt zelf instellen welke cookies u van ons accepteert. Houd er rekening mee dat door het niet accepteren van cookies uw website ervaring niet optimaal kan zijn. Meer informatie over het gebruik van gegevens van verschillende cookies vindt u in ons cookiebeleid.
Via youronlinechoices.com kunt u zelf bepalen per netwerk of u advertenties krijgt te zien op basis van uw vorige websitebezoek en interesses. U kunt de cookies ook van uw apparaat verwijderen door te klikken op de browser die voor u van toepassing is: Chrome, Firefox, Internet Explorer, Edge, Safari (macQS), Opera.
Manon van den Heuvel bezocht als mystery guest Slot Loevestein en vlogt voor project Onbeperkt Eropuit

Op rolletjes

29-03-2018

Ruim een jaar na de start kent het Onbeperkt Eropuit-project al “prachtige resultaten”, volgens projectleider Rob Verberne. Een groot aantal vrijetijdslocaties heeft buiten het project om een (vervolg)onderzoek aangevraagd en het overgrote deel van de geteste locaties gaat enthousiast met de resultaten aan de slag.

Mystery guests zijn de drijvende kracht achter het project. Bijna honderd mystery guests hebben zich ondertussen ingezet om vrijetijdslocaties aan een kritische inspectie te onderwerpen. En de eerste aanpassingen zijn al doorgevoerd: invalidenplaatsen zijn vergroot, ticketautomaten en balies verlaagd, invalidentoiletten zijn aangepast, plattegronden en aanduidingen verduidelijkt en het Rijksmuseum heeft zelfs een coördinator inclusiviteit aangesteld om de toegankelijkheid te vergroten. 

Apart geval

Manon van den Heuvel (26) is één van de testers. Door een auto-ongeluk op haar vijfde, zit ze in een rolstoel. Sindsdien is het de missie van het gezin Van den Heuvel om te zorgen dat Manon overal mee naartoe kan. Manon: “Als mystery guest kan ik die traditie voortzetten, hartstikke mooi!” Ze bracht een bezoek aan Slot Loevestein. Manon benadrukt het belang van het project: “Ik wil zelfstandig een dagje weg, net als ieder ander. Onbewust gaat het personeel van vrijetijdslocaties vaak negatief om met iemand in een rolstoel en als ik via een achteringang naar binnen moet, voel ik me een speciaal geval. Dat wil ik niet. Heel goed dat we zo bewustzijn creëren.” Ondertussen zijn veertien vrijetijdslocaties getest op toegankelijkheid. Eind 2019 moet de teller op zestig staan.

Aanvullend onderzoek

Er moet nog een hoop werk verzet worden. “Dat we een beetje achterlopen, is in dit geval helemaal niet negatief”, vertelt Rob. Enthousiaste partijen vragen hem om een vervolgonderzoek na het aanpakken van knelpunten. Rob: “Dat kost extra tijd. Vorig jaar testten we bijvoorbeeld het Van Gogh Museum. Het museum heeft nu gevraagd om een aanvullend onderzoek om te kijken of de doelgroep hen positiever beoordeelt na de aanpassingen die ze gedaan hebben. Allemaal heel mooie resultaten waarmee we toegankelijkheid echt op de kaart zetten.”

FC Utrecht

Ook FC Utrecht trok kort geleden aan de bel bij de Zonnebloem. “Of we een toegankelijkheidsscan willen doen van het trainingscomplex naast het stadion”, vertelt Rob. “Dat wordt speelklaar gemaakt voor Jupiler-League-wedstrijden. Heel gaaf dat ze ons daarvoor benaderen.”

Hoe werkt Onbeperkt Eropuit?

Wanneer een locatie meewerkt aan het project, neemt het Onbeperkt Eropuit-team van de Zonnebloem eerst zelf poolshoogte. Rob: “We doorlopen de customer journey. Samen met de locatie bepalen we daarbij wat we allemaal meenemen in het onderzoek. Daarna maken we een vragenlijst.” Vervolgens bezoeken in ongeveer twee weken tijd zo’n twaalf tot vijftien mystery guests de locatie. Een deel van hen zit in een handbewogen rolstoel, een deel in een elektrische rolstoel en een paar testers vereren de locatie een bezoekje met hun rollator. “Op die manier nemen we alle aspecten mee.” Achteraf brengt een marktonderzoeker van de Zonnebloem de resultaten in kaart. De knelpunten uit het belevingsonderzoek vormen de input voor de technische keuring. Daarbij wordt gekeken of zaken als de hoogte van de kassabalie, de breedte van een deur en de ruimte in het invalidentoilet aan de norm voldoen. Die resultaten, samen met quick wins en adviezen koppelen we terug en presenteren we aan de locatie. Vervolgens krijgen medewerkers nog een workshop ‘Gastvrijheid en Toegankelijkheid’.

Achterstand

Veel locaties zijn zich namelijk helemaal niet bewust dat Nederland qua toegankelijkheid achterloopt op de landen om ons heen, merkt Rob bij de gesprekken die hij aangaat met de verantwoordelijke personen bij de vrijetijdslocaties. En ook Manon merkt dat personeel vaak geen benul heeft wat de impact is van de dingen die ze zeggen: “Bij de kaartjesbalie van Slot Loevestein bijvoorbeeld. Het gebeurt natuurlijk niet expres, maar de medewerker zei dat ze nog nooit iemand in een rolstoel aan de balie had gehad en moest navragen wat de procedure is. Dat geeft me geen welkom gevoel. Het zou positiever zijn als ze zou zeggen ‘leuk dat je er bent, ik ga kijken hoe we ervoor kunnen zorgen dat je zoveel mogelijk kunt zien vandaag’.