Cookies

De Zonnebloem gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren, gebruiksgemak te verbeteren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties en informatie te zien krijgt wanneer u gebruik maakt van deze website. Meer informatie over de cookies kunt u vinden op onze privacy pagina.

Rolstoelbasketballer Saskia Pronk traint op aangepaste fitnessapparatuur haar spieren

Vijf vragen over rolstoelfitness beantwoord

04-02-2019

Heb jij je voorgenomen om in 2019 vaker de sportschool in te duiken, maar weet je niet waar je moet beginnen en hoe je het volhoudt? Personal trainer Raymond van Schie van Fitnesscentrum Classic Gym geeft tips en legt uit hoe dat werkt: starten met rolstoelfitness.

1. Waar vind je een geschikte sportschool en waar moet die aan voldoen?

“De belangrijkste tip die ik kan geven is: ga ergens kijken. Heb je een sportschool gevonden die je aanspreekt? Maak een afspraak, kijk rond en bespreek wat de mogelijkheden zijn. Zijn de ruimtes toegankelijk met een rolstoel en is er een invalidetoilet? Zijn er instructeurs aanwezig om je eventueel te helpen om een transfer te maken naar een toestel? Een goede sportschool is in het bezit van het Keurmerk Fitness. Daarnaast zijn er sportscholen die het keurmerk NL Actief Preventiecentrum hebben. Het personeel van zo’n preventiecentrum is hoger geschoold en heeft ervaring in het begeleiden van mensen met een lichamelijke beperking.” 

2. Wat zijn problemen waar je tegenaan loopt als je wilt fitnessen met een beperking?

“Het grootste struikelblok zijn de transfers die je moet maken van je rolstoel naar het stoeltje van de toestellen. Dan moet je jezelf steeds in en uit de rolstoel hijsen. In het fitnesscentrum waar ik werk, hebben we fitnessapparaten die rolstoeltoegankelijk zijn. Het zijn normale apparaten waarvan je het stoeltje kunt wegklappen, waardoor je er met je rolstoel zo inrijdt. Helaas hebben maar weinig sportscholen in Nederland deze toegankelijke apparatuur.” Op deze website kun je zien welke rolstoeltoegankelijke sportscholen er in jouw buurt zijn.

3. Je hebt een goede sportschool gevonden en wilt lekker gaan sporten, waar begin je?

“Als je nog geen ervaring hebt met fitnessen, raad ik aan om een rondje langs de apparaten te maken met een instructeur. Die kan je precies uitleggen welke apparaten voor jou geschikt zijn, wat voor oefeningen je daarop kunt doen en hoe je die moet uitvoeren. Bij onze sportschool maken we voor ieder nieuw lid een persoonlijk trainingsplan. Vraag na of dat bij de sportschool die jij op het oog hebt, ook gebeurt.”

4. Welke apparaten zijn geschikt en welke oefeningen kun je doen?

“Als je de transfer kunt maken van je rolstoel naar een apparaat is ieder toestel in principe geschikt. Ben je lid van een sportschool zonder toegankelijke apparatuur, dan is het het beste om met een instructeur te kijken wat voor jou de mogelijkheden zijn. Welke oefeningen je kunt uitvoeren of welke spiergroepen je wilt trainen, is vaak ook afhankelijk van de beperking die je hebt.” Inspiratie nodig voor oefeningen? Op YouTube vind je filmpjes van sporters met een beperking die oefeningen voordoen, hoe je je armspieren traint, een bootcamp doet, en wat dacht je van yoga

5. Leuk die goede voornemens, maar hoe houd je het sporten het hele jaar vol?

“Ja, dat blijkt helaas toch lastig. Ruim 60% van de sporters is na een half jaar niet meer aan het trainen. Om te zorgen dat jou dat niet overkomt, heb ik een aantal tips.

  1. Stel realistische doelen. Denk bijvoorbeeld niet ‘ik wil vier à vijf keer per week sporten’. Wees reëel en spreek met jezelf af dat je twee of drie keer in de week gaat. Dat is haalbaar.
  2. Zoek een sportmaatje. Dat is niet alleen gezellig, maar afspreken met een vriend of vriendin is een goede stok achter de deur om tóch naar de sportschool te gaan, ook al heb je geen zin.
  3. En evalueer je trainingsplan. Hoe staat het ervoor? Is het misschien tijd om nieuwe oefeningen toe te voegen? Heel lang hetzelfde rondje doen, gaat vervelen. Zorg dus voor variatie!”