Cookies

Zonnebloem.nl en de bijbehorende (sub)domeinen maken gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken.

Wij gebruiken functionele en analytische cookies om bezoekers een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen advertentie cookies, zodat De Zonnebloem u relevante en gepersonaliseerde advertenties kan tonen buiten deze websites om.

Uw internetgedrag buiten de websites kan ook door deze derde partijen gevolgd worden door middel van tracking cookies. Door op akkoord te klikken bevestigt u akkoord gaat met het gebruik van analytische en tracking cookies en cookies van derde partijen.

Voor meer informatie klik hier

Instellingen

Zonnebloem.nl en de bijbehorende (sub)domeinen maken gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken.

Wij gebruiken functionele en analytische cookies om bezoekers een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen advertentie cookies, zodat De Zonnebloem u relevante en gepersonaliseerde advertenties kan tonen buiten deze websites om.

Uw internetgedrag buiten de websites kan ook door deze derde partijen gevolgd worden door middel van tracking cookies. Door op akkoord te klikken bevestigt u akkoord gaat met het gebruik van analytische en tracking cookies en cookies van derde partijen.

Voor meer informatie klik hier

U kunt zelf instellen welke cookies u van ons accepteert. Houd er rekening mee dat door het niet accepteren van cookies uw website ervaring niet optimaal kan zijn. Meer informatie over het gebruik van gegevens van verschillende cookies vindt u in ons cookiebeleid.
Via youronlinechoices.com kunt u zelf bepalen per netwerk of u advertenties krijgt te zien op basis van uw vorige websitebezoek en interesses. U kunt de cookies ook van uw apparaat verwijderen door te klikken op de browser die voor u van toepassing is: Chrome, Firefox, Internet Explorer, Edge, Safari (macQS), Opera.

Fondsenwerving in coronatijd

Ook in coronatijd gaan de wervers van de Zonnebloem langs de deuren, op zoek naar nieuwe donateurs. Met een rode loper van anderhalve meter blijven ze gegarandeerd op afstand, want mensen moeten zich er wel comfortabel bij voelen. Maar deur-aan-deur werving is niet het enige dat de Zonnebloem doet om geld in te zamelen. We gaan erover in gesprek met Bart van Dorp, verantwoordelijk voor fondsenwerving.

Waarom is het belangrijk om in deze bizarre tijd te blijven werven?

Omdat de noodzaak van het Zonnebloemwerk blijft. Sterker nog: ons verhaal is relevanter dan ooit. Nu we door corona veel thuis zijn, beseffen mensen steeds meer hoe moeilijk het is om er niet zomaar op uit te kunnen. Voor mensen met een lichamelijke beperking is dat aan de orde van de dag, ook als er geen corona heerst. Er ontstaat daardoor meer begrip voor mensen die door hun lichamelijke beperking in een sociaal isolement raken. Tijdens het werven zoeken we niet alleen donateurs, we delen ook dit verhaal met de mensen die de deur opendoen. We gaan het gesprek met ze aan over de noodzaak van de Zonnebloem en dat is misschien wel net zo belangrijk als het zoeken van donateurs. 

Veel activiteiten en vakanties zijn afgelast. Waar heeft de Zonnebloem het geld nu voor nodig?

De (on)kosten zitten niet alleen in de groepsactiviteiten of vakanties. Er is momenteel meer aandacht voor één-op-één activiteiten en ook daar is geld voor nodig. Bovendien zijn we bezig met allerlei nieuwe initiatieven, zoals het project beeldbellen in de Achterhoek. Daarvoor zijn veel tablets nodig. Ook daar gaat een deel van de donaties naartoe.

Bovendien missen we een deel van onze inkomsten. Bijvoorbeeld uit de Zonnebloemloterij. Hoewel iedereen daar zijn uiterste best voor heeft gedaan, is het eindbedrag de helft minder dan vorig jaar. En nu MPS De Zonnebloem niet kan varen, missen we ook daar inkomsten. Het schip stil laten liggen is duurder dan het laten varen. 

Zijn er ook minder aanmeldingen van deelnemers voor de Zonnebloem?

Nee, integendeel. Door de vergrijzing neemt de vraag naar activiteiten en huisbezoek juist toe. Het aantal ouderen neemt toe en mensen blijven langer thuis wonen. Bij veel afdelingen zien we dan ook een toename van het aantal deelnemers. Hoewel we ons primair niet richten op oudere mensen, hebben veel oudere mensen te maken met een lichamelijke beperking. En zijn zij dus van harte welkom bij de Zonnebloem.

Dus er zijn meer deelnemers, maar minder donateurs. Bedenkt de Zonnebloem andere manieren om geld in te zamelen?

Daar zijn we zeker hard mee bezig. We hebben onlangs twee online campagnes gehouden waarmee we de nodige inkomsten hebben gegenereerd. De eerste campagne bestond uit een aantal filmpjes van onze isolement experts. Zij vertelden over hoe zij sociaal isolement tegengingen. Bezoekers konden online een tijdschrift downloaden waarin hun verhalen nog uitgebreider aan bod kwamen. Vervolgens konden wij hen bellen om te vragen of ze donateur wilden worden. En aan het begin de coronacrisis hebben we een oproep gedaan om handgel en mondkapjes te sponsoren. Daar is ook goed op gereageerd. Momenteel zijn we onder andere bezig met ideeën om de nalatenschappen aan de Zonnebloem wat meer bekendheid te geven. Ook dat is een mooie manier om inkomsten te genereren. En in het zakelijke segment proberen we nieuwe samenwerkingen op te starten. De acties met Joehoe Ouwe Taart en de Sunsations Sunflower zijn daar voorbeelden van. We hopen in de nabije toekomst meer van dit soort acties en samenwerkingen op te zetten. Dit creëert niet alleen een boost voor onze inkomsten, maar het voelt ook goed om ons samen met andere organisaties in te zetten voor de Zonnebloem. 

Is het nu moeilijker om donateurs te vinden?

Het is vooral ingewikkelder door de strengere wet- en regelgeving. Ook hebben we te maken met het Bel-me-niet Register en de NEE NEE stickers op de brievenbussen. Bovendien vinden mensen het niet altijd prettig om structureel donateur te zijn. Vooral jongere mensen denken bewuster na over de keuze voor een goed doel en besluiten ook sneller te wisselen. Zij vinden het over het algemeen prettiger om eenmalig te doneren of voor een specifiek project. 

Hoe houden jullie tijdens het werven de coronamaatregelen in acht?

Onze wervers bellen aan met een hygiënisch doekje en rollen een mat van anderhalve meter uit tot de voordeur. “Voelt u zich comfortabel op deze manier?” is de eerste vraag die zij stellen als de deur wordt opengedaan. En mocht iemand inderdaad willen doneren, dan gaat dat volledig contactloos. De donateur ontvangt een sms met een code, die de werver vervolgens invoert op zijn of haar tablet. Ideaal, want zo hoeft niemand iets van de ander aan te raken en blijven we op afstand. Recent onderzoek laat zien dat de Zonnebloem een 8,5 krijgt voor de genomen maatregelen.