Gezichten van de Zonnebloem

Cruisemanager Gerard zorgt voor een zorgeloze vaarvakantie

In ‘Gezichten van de Zonnebloem…’ maak je kennis met mensen die op een bijzondere manier betrokken zijn bij de Zonnebloem. Vrijwilligers, deelnemers, donateurs en medewerkers: zij dragen allemaal bij aan ons belangrijke werk voor mensen met een lichamelijke beperking. In deze aflevering Gerard Noor, cruisemanager van MPS de Zonnebloem. “Er is tijdens de reis maar één belang: de gasten moeten een uitstekende vakantie hebben.”

Gerard is sinds 2012 cruisemanager bij de Zonnebloem en ontvangt jaarlijks zo’n 2.900 gasten en 2.400 vrijwilligers aan boord. Hij is voor hen het aanspreekpunt en de spin in het web van de zogenoemde hoteldienst van MPS de Zonnebloem - alles wat te maken heeft met het verblijf op het schip en de activiteiten tijdens de reis. Gerard ondersteunt de vrijwilligersstaf en de 63 vrijwilligers. Vooraf boekt hij de excursies, zorgt hij dat de keuken voorzien is van producten en doet de (financiële) administratie van de hotelfunctie. 

Gerard: “Ik heb altijd in de horeca gewerkt. Ben mijn hele leven gewend om banen te hebben waarbij je nooit van tevoren weet wat er gebeurt. Dat is ook zo op MPS de Zonnebloem. Uiteraard is er een structuur en die bewaak ik goed, maar doordat je elke week weer een nieuwe groep gasten en vrijwilligers hebt, is elke reis anders. Ook dat maakt dit werk heel leuk.” 

Voor Gerard en de crew van de Zonnebloem staat één ding voorop: de gasten moeten een uitstekende en zorgeloze vakantie hebben. “Vrijwilligers vinden me weleens streng of direct. Ik leg ze dan altijd uit dat ik dat ben omdat ik de kwaliteit van onze vaarvakantie op een hoog niveau wil houden.”

De kwaliteit moest omhoog

Bij zijn start als cruisemanager acht jaar terug kreeg Gerard vanuit de Zonnebloemdirectie een duidelijke opdracht mee: de kwaliteit van de hotelfunctie op het schip moet omhoog. “Dat gold voor de hele breedte: van onze ondersteuning van de vrijwilligers tot de kwaliteit van het eten. We zijn met elk aspect aan de slag gegaan. Ons uitgangspunt is nu dat we dezelfde kwaliteit leveren als commerciële cruises. Onze basis is helder. We zijn een normaal cruiseschip en organiseren een reis. Onze gasten moeten een goede vakantie hebben, ongeacht hun zorgvraag. Punt. Die cultuuromslag was in het begin voor iedereen wennen, maar we zijn heel trots op wat we hebben neergezet. In de beoordeling door onze gasten scoren we niet voor niks heel hoog.” .

‘Waanzinnig respect voor de vrijwilligers’

Daar dragen de vrijwilligers voor een heel groot deel aan bij, schetst Gerard. “Ik heb een waanzinnig respect voor al die vrijwilligers die een deel van hun eigen vrije tijd opofferen om bij ons te komen helpen. Voor hen ook leuk en een vorm van ontspanning, maar het is zeker geen vakantie. Ze zijn ook tien uur per dag aan het buffelen.” Samen met de vrijwilligers zorgt de bemanning voor een ongedwongen vakantiesfeer met tijd voor echte aandacht en zorg. Gerard: “De vaarreis moet voor de gasten een beleving zijn. Maar ook voor vrijwilligers. Ook zij moeten met een brede glimlach van boord gaan.” 

Het moet je liggen, de baan als cruisemanager van MPS de Zonnebloem, zegt Gerard. Niet dat hij het tegen wil en dank doet. Integendeel! Hij geniet ervan. Maar als cruisemanager is Gerard wel (bijna) altijd in functie. “Dit is geen baan van 9 tot 5. Ik ben tijdens de hele reis bezig, ook ’s avonds. Zodra ik mijn hoofd buiten mijn hut steek, weten de vrijwilligers me te vinden. Het is hard werken, maar de dankbaarheid die ik van al onze gasten en vrijwilligers krijg, geven me ontzettend veel energie. Daardoor start ik elke week met nieuw elan aan de volgende vaarreis.” 

Waardering

Voordat Gerard bij de Zonnebloem kwam werken was hij cruisemanager op een commercieel schip, waar gasten aan het einde van de vakantie het personeel nog weleens een fooi willen geven, als blijk van waardering. Bij de Zonnebloem ziet Gerard een totaal andere waardering. “Gasten die me aan het einde van de week bedanken, in je arm knijpen en met vochtige ogen zeggen: ‘Dankjewel Gerard, wat hebben we een prachtige reis gemaakt. We komen zeker nog eens terug’. Die momenten betekenen veel meer voor me dan een fooi.” 

De deelnemers, medewerkers, verpleeggroep en de staf beoordelen de vaarvakanties van MPS de Zonnebloem in 2019 gemiddeld met een 8,7. 
De gemiddelden voor de verschillende categorieën zijn:
Oordeel faciliteiten op het schip: 8,7
Oordeel excursies: 8,0
Oordeel sfeer: 8,7
Begeleiding door verpleeggroep: 8,8
Oordeel hut: 8,3
Oordeel eten: 8,6
Oordeel avondentertainment: 7,6
Begeleiding door medewerkers algemeen: 8,7